Auteur Topic: ik stel mezelf ook even voor  (gelezen 3133 keer)

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
ik stel mezelf ook even voor
« Gepost op: april 02, 2007, 10:21:08 am »
Ik ben Nathalie, 28 jaar oud, sinds kort getrouwd met Thomas en wonende in Brussel. Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen, maar mezelf voorstellen was er nog niet van gekomen. Een beetje onbeleefd van mij, dus bij deze:

Ik ben sinds september dit jaar weer aan het studeren, ben zot van alle bloempjes en plantjes en van gifkikkers. Thuis houd ik orchideeën op de vensterbank (bij wijze van spreken want ik heb geen vensterbanken aangezien ik alleen dakramen heb ;-) ).

Op het verlanglijstje staat nog vanalles, maar aangezien er nu al een plaatsgebrek is zullen er in de nabije toekomst waarschijnlijk nog alleen epipactis voor op het terras bijkomen en kleine tropische orchideeën voor in de nieuwe terraria die in de maak zijn. Ik zou later ook wel eens heel graag proberen zelf te zaaien of in eerste instantie zaailingen kopen en zelf uitplanten. Jammer genoeg is daarvoor in een appartement niet zo heel veel plaats dus dat wordt verhuizen dan. Absolute droom is een veranda vol tropische planten en kikkers (of nog beter: een heel huis vo!).

Momenteel is er in mijn huisje te vinden: Aerangis biloba, Aerangis rhodosticta, Angraecum sesquipedale, Beallara Eurostar, Brassavola, Bulbophyllum putidum, Cischweinfia jarae, coelogyne cumingii, coelogyne pandurate, DRYADELLA AUREA, Encyclia cochleata, Encyclia garciana, Encyclia vitellina, Gongora grossa, Macroclinium manabinum, Masdevallia Vin Rouge, Miltasia Royal Robe, oncidium spacelatum, Oncidium uniflorum, ORNITHOCEPHALUS MYRTICOLA, Ornithophora Radicans, paphiopedilum Helenae, paphiopedilum winifred Hollingotn 'christmas' x wendii 'Brock', Paphiopedilum primulinum, paphiopedilum primulinum x armeniacum, Papperitzia leiboldii, Phalaenopsis elegant polka dots, Pleurothallis prolifera, Saccolabium quisumbingii en nog een aantal phalaenopsis-hybriden en cambria’s waarvan ik de naam niet ken.

Voila, nu kennen jullie mij een beetje. Ik zit regelmatig met een hele hoop vragen dus jullie kunnen in de toekomst waarschijnlijk wel meer posts van mij verwachten.

Groetjes,
Nathalie

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2007, 10:22:20 am »
oh ja, foto's van mijn orchideeën zijn te vinden in mijn online foto-album: http://album.zoom.nl/user/nblocry/Orchidee

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2007, 11:35:52 am »
Welkom Nathalie, een gezellige tijd en je schrijft je vragen maar neer in de Topics.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2007, 01:44:16 pm »
Nathalie,

Vanzelfsprekend welkom.

Hopelijk beantwoorden we met onze site de vragen die je zou kunnen hebben. Ik heb de indruk dat ons forum tegenwoordig erg zelfstandig draait. We hebben veel actieve leden, al wou ik dat er nog meer waren.

Zelf ben ik (al zeg ik het zelf) vrij tolerant ten opzichte van ieders mening, maar neem ik me het recht voor zaken in vraag te stellen, waar ik het nodig acht. (Moet vreselijk streng klinken.)
Bij je tekst 'Epipactis voor op terras' krijg ik dan ook de daver op het lijf. Ik ben liefhebber van Europese en inheemse orchideeën en weet dat veel liefhebbers zich laten verleiden om inheemse soorten vanuit het wild in hun tuin neer te poten. Echte liefhebbers van orchideeën doen dat NIET !!! Mocht je er kunnen aanschaffen die gegarandeerd van zaaisels komen, is dat perfect, bovendien ook legaal! Want onze inheemse orchideeën zijn beschermd.

Ik zet er graag een boomje over op. Als je wil kom ik er privé op terug, maar doe me één groot plezier, laat je spijts al wat anderen je ook mogen voorspiegelen, niet verleiden om planten uit het wild te halen.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2007, 04:13:21 pm »
hallo patrick,

ik zou er nog niet aan denken om planten uit het wild te halen of dat soort van risico-planten op bijvoorbeeld e-bay te kopen, maar een spin-off van de universiteit van Luik (Phytesia) moet toch wel te vertrouwen zijn op dat gebied? of ben ik daarin een beetje naïef?

groetjes,
Nathalie

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2007, 06:40:20 pm »
Ik denk dat je daar goed zit.
Succes en hou ons op de hoogte.

Vergeef me mijn reactie, maar soms hoor ik mensen uitspraken doen als; 'Het park staat er vol van.' en ' De gemeentedienst wied ze als onkruid, dus zal het geen kwaad kunnen.', enz. Daar heb ik het moeilijk mee. Die mensen weten waarschijnlijk ook niet welke behoeften diverse plantenhebben en zetten ze dan wellicht in bloemaarde uit de AVEVE.
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline yellow treasure

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2007, 02:45:17 pm »
hey nathalie,
wij zijn al een beetje bekenden,
maar toch: welkom hier en veel plezier hier ;)

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

Offline Marie

• Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2007, 06:58:39 pm »
Nathalie,welkom op deze informative forum.
Groetjes M-Jeanne
Hier is het leuk!

Offline MiB

• Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2007, 07:31:27 pm »
Welkom Nathalie en veel plezier hier!!

Groetjes Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

Offline The Joke

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2007, 08:52:43 pm »
kom er gezellig bij en tetter er op los zou ik zeggen!

joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

Offline Wilko

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2007, 06:23:13 pm »
Ook deze tetter wenst je welkom haha..

..of misbruik ik nu de "Zuiderbuurse" taal??

anders welkom en heel veel plezier,

groetjes Wilko

enne vragen... ik heb er wel eentje voor je
Hoe houd je een Coelogyne Pandurata in bedwang zonder kas??
Ik durf ze niet echt aan te schaffen omdat ze heel graag aan de wandel gaan en in een pot moeilijk te houden zijn.
't is vandaag geen gisteren en gisteren geen vandaag,
maar maakt dat uit als je met je orchideeën bezig bent?

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2007, 07:02:51 pm »
Op die vraag betreffende Coelogyne pandurata reageer ik ook graag. Ik heb er drie. Drie van verschillende grote.
- De kleinste, bulben van zo'n 7cm hoogte enigsinds afgeplat en eerder breed, bladeren 25cm en de mooiste donkerst groene, bloeit het gemakkelijkste.
- De tweede, middelste qua grote, heeft iets sllankere bulben, quasi even hoog, maar de bladeren zijn zeker 10cm langer, die bloeit iets bleker en bloeit zelden.
- De derde, veel groter, heeft ook iet sslankere, toch ook duidelijk afgeplate bulben, die zijn ruim 10cm hoog. De bladeren, benaderen de 50cm, deze geeft de rijkste bloemaar, ook net iets bleker dan de eerste.

Ik heb ze alle drie in min serre hangen, ze doen het goed zo lang je ze niet aanraakt. Van zodra je ze verpot, schrompelen de bulben in en slaan ze de volgende bloei over. Ik verpotte ze alle drie en heb nu één aar in één van drie nieuwe scheuten in die eerste plant. De twee andere vormen net nieuwe scheuten en ik kan nog niet zien of ze gaan bloeien, maar ik betwijfel het ten sterkste.
Maar die opmerking geldt voor alle Coelogyne's als je ze verpot, heb je een terugval. Je verpot dan ook best erg vroeg in het voorjaar!

Ik zag deze plant in Borneo, erg warm, erg vochtig en redelijk wat schaduw...

Ik heb ook Coelogyne burfordiensis ( een verwante soort ) die groeit liever net iets koeler heb ik gemerkt.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline Wilko

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2007, 07:20:50 pm »
Hmmm... blijft toch weer verleidelijk klinken.. prachtige contrasten in de lip.
Wie weet komt er nog eens een.

De enige Coelogyne die er niet zo veel om geeft om verkast te worden van  de ene pot naar een ander is een Mooreana, die groeit net zo gemakkelijk door.. ten minste.. dat is mijn ervaring.
Ik moet er nodig eentje verkassen omdat ik een deelstuk wilde maken voor een fijne orchifriend, maar het deelstuk heeft de geest gegeven en is helaas aan het rotten geslagen grrrr

groetjes en tnx Wilko

Offline Anonymous

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2007, 08:25:55 pm »
Allemaal bedankt voor het hartelijke welkom.

wilko, toevallig: die coelogyne pandurata heb ik nog maar een dikke 3 weken dus ik kan er nog niks over vertellen. (en hij staat nog steeds op dezelfde plaats dus wandelen doet hij tot nu toe niet :wink: )  

groetjes,
Nathalie

Offline Wilko

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #14 Gepost op: april 05, 2007, 07:09:40 pm »
Hmmz welkom bij de club haha.. over gekken gesproken..
er zitten er hier minimaal al twee.. drie of nog veel meer die best gek zijn op Coelogyne's... Pandurata stond bij mij ook al hoog op de lijst van hebbedingetjes, maar ook Usitana, Corymbosa, Bufordiense, Ochreaca, Nitida.. ik stop maar even :0P

en over genieten van groeien, ik kijk de jonge uitlopers er nog net niet vanaf, zelfs wortelgroei van sommige moeilijke planten ben ik al van onder de indruk gheghe.
Als het goed blijft gaan slaat dit jaar eindelijk een Cattleya Aclandiae aan die ik vorig jaar op kurk heb gezet.