Auteur Topic: stenoglottis longifolia hooker  (gelezen 941 keer)

Offline admin

• Administrator
    • Bekijk profiel
stenoglottis longifolia hooker
« Gepost op: september 05, 2006, 10:15:44 pm »
Komt van het oude forum :

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 10:06 am    Onderwerp: "stenoglottis longifolia hooker"    Reageer met quote
hallo

ik heb vrijdag een plant gewonen op de ovv en het is deze bovenstaande plant, het internet heeft mij niet wijzer gemaakt met de verzorging er van

kan mij iemand helpen

mvg cvb

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 7:57 pm    Onderwerp:    Reageer met quote
Christof,

Hopelijk heb je de juiste naam en info meegekregen. Maar als ik het goed heb is een Stenoglottis een Afrikaan...
Kijk eens op ons reisverslag over Malawi. Daar vinden we in Dedza een Stenglottis fimbriatum, als epifiet op stronken, tussen en dikke laag mos.

Bekijk eens of jou plant vergelijkbaar is met die planten.

Zo ja, dan is het dus een Afrikaan, die wij op ongeveer 100m hoogte vonden, hoog op rotsachtige toppen van bergen, waar veel wind heerste en waar de temperatuur toen net iets lager lag. Maar in de wolken loze Afrikaanse droge perioden, moet het daar erg warm en droog zijn over dag en wellicht toch iets koeler 's nachts....

Groetjes,

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:06 am    Onderwerp: stenoglottis    Reageer met quote
hallo

ik weet het niet zeeker maar ik heb de foto op het album gezet zodat je de plant zelf kan zien groeten cvb
Naar boven    

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2005 1:28 pm    Onderwerp: Re: stenoglottis    Reageer met quote

Het is inderdaad een Stenoglottis (fimbriata of longifolia), een Afrikaan dus. Veel plezier ermee.
Angrek

BerichtGeplaatst: Za Nov 12, 2005 3:12 pm    Onderwerp: stenoglotis longifolia    Reageer met quote
Hallo,

Dit is inderdaad een afrikaanse plant, nl. een orchideeensoort. Ik heb er zelf een gekocht in het orchidarium te daleiden, Duitsland, daar ik een fervente orchideeenliefhebster ben en deze dan ook verzamel. Alleen heel veel info over verzorging errond vind ik niet, blijkbaar een vrij zeldzame soort. Ik ben inlichtingen gaan inwinnen bij een orcideeenkweker, en die vertelde mij dat deze soort een koele soort is, dus niet te warm mag staan. hij kan gerust een temperatuur verdragen tot 4° celsius, maar geen vorst, zoals de meeste orchideeensoorten. Volgens een boek dat ik heb, is het een terrestrische orchideeensoort, dwz een die in de aardbodem gedijt, alhoewel het kan voorkomen dat sommigen zich als epifyth gaan gedragen (op een andere boomsoort).

Zo, het is niet veel info, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. Veel geluk nog met je plant.

Groetjes,
Diana

BerichtGeplaatst: Di Dec 13, 2005 11:02 pm    Onderwerp:    Reageer met quote
Hallo cvb,

kijk eens op http://www.geocities.com/gonubieorchids ... 0fimbriata:

deze beschrijvingen zijn mijns inziens zeer bruikbaar

groet plukk.

Offline Phal

• Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2006, 09:30:11 am »
Ik heb vorig jaar een prachtige kluit kunnen kopen. Die heeft vrij droog overwintert en staat al heel de zomer buiten, in een beschutte plaats, zonder direct zonlicht.

Ik dacht dat die naar het jaareinde zou moeten bloeien, maar er beweegd nog niets. De bladeren waren origineel met een rood randje omgeven en enkele vlekken, nabij de basis van het blad. Mijn planten vormen grasgroene ongevlekte rozetten. Ze zijn ijler dan de originele en zoals gezegd nog geen spoor van bloemaanzet.

Hoe staan julli eplanten erbij op dit moment?
Stenoglottis longifolia  kan ook Stenoglottis fimbriata zijn. Deze planten zijn zo verwant...
Groetjes,
Patrick - Phal

Offline The Joke

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2007, 06:57:33 pm »
hei, effe een oude toppic terug ophalen.
ik ben even aan het googlen geweest en ik vond het volgende;
een mogelijk synoniem voor deze mooie plant is Stenoglottis Fimbriata.maar de fimbriata is iets groffer.
hij komt voor in voornamelijk Zuid-afrika op een rotsachtige ondergrond.
hij is ontdekt in 1891.
enorm rijk bloemend.
misschien ook iets om bij op het verlanglijstje te zetten.

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.