Auteur Topic: Aeranthes  (gelezen 649 keer)

Offline admin

• Administrator
    • Bekijk profiel
Aeranthes
« Gepost op: september 05, 2006, 10:17:40 pm »

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2005 4:07 pm    Onderwerp: areanthes    Reageer met quote
Hallo
Ik heb voor de eerste maal een aeranthes grandiflora x aranthes in bloei. Ik vind op het internet dat het een bloem is die lang blijft. Kan iemand mij vertellen hoe lang ? Bv twee weken of een maand.
mijn ervaring. De plant heeft ca 2,5 weken gebloeid en dan 2 weken niet. Er is toen weer een knop opengegaan en deze heeft wederom ca 2,5 weken gebloeid. Daarna is de volgende knopaanzet ingedroogd maar de plant maakt nu weer twee nieuwe bladeren.
mvg cvb
Naar boven    
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger       
Phal
Site Admin
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2005 5:46 pm    Onderwerp:    Reageer met quote
Christof,

Ik heb verschillende jaren zo'n plant gehad. (Aeranthes arachnites var. grandiflora zat er als naam bij!) Die bloeide steeds opnieuw met veel succes en kreeg soms tot 10 bloemen per tak. Op zijn mooiste had hij vier takken. Enkel op de vensterbank een lastige klant, daar de takken naar beneden bengelen. Bloem per bloem hielt wel degelijk zo'n 2 a 3 weken. Met wat geluk heb je altijd ergens een bloem.

Na enkele 5-tal jaren vergeelden de bladeren en kwijnde hij ogenschijnlijk zonder reden op zeer korte tijd weg. Enkele jaren later kocht ik een jong plantje, doch dat leek nooit te willen aanslaan. Ik vind die groep planten spectaculair en zou er nog wel eens een op de kop willen tikken.

Ik heb een erg goed boek van Hillerman; An introduction to the Cultivated Angraecoid Orchids of Madagascar. Daar is ook aandacht voor Aeranthes. Maar afhankelijk van de soort komen ze uit warme laagland, of iets gematigdere 1500m hoogte... Dus de correcte afkomst is vast een belangrijke sleutel tot succes. Ik denk dat het alvast een plant is die geen rustperiode moet hebben, immers hij heeft geen reserves. Vermits zijn blad vrij donker is, denk ik dat hij niet te veel licht behoefd. En waarschijnlijk en hoge luchtvochtigheid en veel luchtbeweging...

Succes.

Offline The Joke

• Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2007, 07:08:07 pm »
mooie plant,
misschien omdat afrikaantjes mijn fav. zijn?
deze vind je voornamelijk in Madagascar.
hij bloemt enorm lang met zijn grote geurende bloemen.
ontdekt in 1824.
heeft er iemand ervaring met deze plant?
nog iets dat vast en zeker op mijn verlanglijst komt!

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.