orchidee wortels ??

• 1 Reacties
  • 720 Gelezen

orchidee wortels ??
« Gepost op: mei 28, 2015, 07:05:53 pm »
Hallo iedereen,
Ik heb een paar orchideeën die heel uitgedroogde gele wortels heeft
hoe komt dit?? Toch doen ze het goed maken een nieuw blad en nieuwe knoppen nu heb ik de slechte eraf geknipt
en terug opgepot.. nu schieten er wel maar 3 goede wortels ofzo over.
Komt dit nog terug in orde of moet ik de nieuwe bloemstengel met knoppen eraf knippen?
Alle raad is welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: orchidee wortels ??
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2015, 05:42:38 pm »
Ik ga er even snel van uit dat je het over de populaire Phaleanopsis hebt...
En dat die plant best gezond is.

Die plant groeit monopodiaal. D.w.z. als het ware groeit die als één stam, waar bovenaan in de kern alsmaar bladeren ontwikkelen. Maar typisch 5 tot7 bladeren per plant en de onderste vergelen en vallen af (Er zijn planten die wel eens meer bladeren hebben)
Met bloemstelen en wortels is dat een beetje hetzelfde. Er ontwikkelen zich tussen de bladoksels bloemstelen en die groeien alsmaar door, tot ze helemaal onderaan plots beginnen te verdrogen en best afgeknipt worden. Wel met wortels is dat een beetje hetzelfde. Vrij hoog onder het laatste blad, soms al uit bladoksels ontwikkelen nieuwe wortels, maar de oudste helemaal onderaan sterven af.

Bekijk Uw plant is wellicht kan je mijn verhaal zowat herkennen. Als de bovenste wortels afsterven, dan is er iets mis. Dan raad ik direct verpotten aan als eerste maatregel.
Groetjes,
Patrick - Phal