orchideeën opbinden op hout

• 7 Reacties
  • 1754 Gelezen

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
orchideeën opbinden op hout
« Gepost op: januari 03, 2015, 08:12:46 pm »
Hoi,

ik heb ondertussen heel wat orchideeën op plankjes (geperste kurkplaat en natuurkurk) ; graag zou ik ook met wat andere houtsoorten willen experimenteren.

Ik dacht dan vooral aan de hardere inlandse houtsoorten. Welke soorten zijn wel / niet geschikt ?

eik : mogelijk te 'zuur' door de looizuren in de schors ?
beuk : vrij glad oppervlak, mogelijk wel geschikt voor soorten met 'grovere' wortels, zoals Phalaenopsis, Aerangis, ...
Robinia ('acacia') : lijkt me vrij geschikt, vrij hard en de schors heeft een mooie structuur
vlier : hierop heb ik enkele soortjes geprobeerd ; schors is vrij zacht en houd meer water vast dan bovenstaande soorten. Mogelijk wel geschikt voor soorten met fijnere wortels, maar ik vrees dat deze soort wel sneller zal vergaan ...

Iemand nog andere geschikte soorten / opmerkingen of suggesties ?

Groeten,

Stijn

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
Re: orchideeën opbinden op hout
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2015, 09:04:44 am »
Iemand trouwens enig idee of hout van een notenboom geschikt is ??? Heb hier pas een grote tak in de tuin afgezaagd ...

mvg

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2015, 07:24:44 pm »
Noteboom is prima. Heel wat inheemse fruitbomen ook. Ik zelf gebruikte jarenlang Krieken en peren. Die laatste hun schors is iets grover, daar zetten wortels zich goed op vast.

Ik zaagde stammetjes van ongeveer 10cm diameter en 30cm lengte. Vervolgens bovenaan een gesloten oogvijs en onderaan een deels open. Zo maakte ik schakels van 4-5 stammetjes onder elkaar. Spijtig genoeg rotte het hout na een 5-tal jaar kwamen de vijzen los!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2015, 06:06:53 pm »
Hoi Patrick,
bedankt voor je antwoord. Ik had ook al opgevangen dat hout van oudere fruitbomen ook prima geschikt zou zijn. Ik ga eens wat experimenteren met de takken van de notenboom, had dit al gebruikt voor Tillandsia's, maar deze staan uiteraard droger dan de meeste orchideeën, ik heb ze bovenaan hangen (zie overzichtsfoto).
Het systeem om meerdere blokken aan elkaar te hangen lijkt me leuk, maar het risico dat het door het gewicht gaat doorhangen (oogvijzen die loskomen uit de houtblokken) lijkt me dan ook weer groter.

Groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2015, 02:10:27 am »
Dit lijkt een optimale opstelling te zijn.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2015, 05:02:31 pm »
Druivenhout lijkt mij ook een goede houtsoort... ;-)
Ik heb er al een paar plantjes mee opgebonden en dat werkt prima.
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2015, 07:26:40 am »
Op druivenhout groeien planten ongelooflijk goed. Wellicht toch de combinatie van hou vast en door de relatieve zachte houtbast het opnemen en langzaam afgeven van vocht, wat de groei te goede komt.
Maar ik heb wel 2 minder goede ondervindingen. Ik had snel last van houtwormpjes en pissebedden, die zich er in vestigden en het hout kapot vraten.  Ook is het duidelijk geen hardhout. Als je er een oogvijs indraait om het stammetje op te hangen, dan kan dat 2-3 jaar dienen. Maar na enige tijd hangt de oog vijs waar je het blokje hing en ligt het blokje er onder, want als het hout goed 'rot' is, valt het gewoon van de oogvijs af.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2015, 04:21:13 pm »
Dat zal ik dan goed in het oog moeten houden.  :wink:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!