Druivenstam

• 10 Reacties
  • 1896 Gelezen

Druivenstam
« Gepost op: mei 11, 2009, 06:54:03 am »
Wie kan mij info geven aub,
Ik heb een druivenstam kunnen op de kop tikken. Hoe behandel ik die best
Ik heb gelezen dat :
slakken en ongedierte kunnen door invriezen verwijderd worden :roll:
misschien toch een andere oplossing ervoor want ik heb geen plaats in mijn diepvriezer  

Gr Titaatje
Plus qu'hier, moins que demain.....

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
Re: Druivenstam
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2009, 07:11:33 am »
Ik kan je jammer genoeg niet helpen, maar kijk er naar uit in de toekomst naar een foto met je plantjes erop.
gr Tati.
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2009, 06:53:19 pm »
Ik heb lange tijd op druivenstronken gekweekt! Veel planten hechten zich er erg goed op!

Ik maakte er stronkjes van, met telkens een gesloten en een open oog in de kopse kant. Dan hing is ze onder elkaar als snoeren onder een. Prachtig gewoon. Na de volgende winter vond ik een heel snoer op de grond. De bovenste schroef was op het 'zachte' hout gerukt. Ik dacht te zwaar, mijn snoer wat korter maken. Enkele weken lag het volgende snoer op de grond. Blijkt dat de kern van die stam zowat verpulvert. Mogelijk door kleine insectenlarven, die Uw planten dan gelukkig geen kwaad doen, maar het medium opvreten. Wellicht wel bruikbaar als steun in een pot, om tegenop te groeien.

Is die uitleg zowat verstaanbaar?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2009, 07:20:34 pm »

of alternatief

Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2009, 08:39:05 pm »
vrijdag op de bijeenkomst had Jef de Ridder ook mooie, creatieve dingen bij.
hij had Toverhazelaar takken gebruikt  op zo een op de kruising van de gebonden takken een "nestje" te maken voor zijn plantje. in mijn groen boekje staat in dat er een Renanthera monachica op stond te groeien. hij had twee bloemstengels, dus dat bewijst dat het goed gaat.
dit hout is harder en misschien minder snel verteerd.
maar met druivenstam heb ik geen ervaring.

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2009, 02:44:51 am »
Citaat van: "Phal"
Mogelijk door kleine insectenlarven
is er geen oplossing om dit te voorkomen en de druivenstronk een behandeling tegeven voordat  de plantjes erop geplaatst worden  :?:

Bedankt voor de info en voorbeelden

« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2009, 04:17:01 pm »
ik weet dat je in bepaalde winkels, waar ze blank houten meubels verkopen, je eigen stukken in een "memelbad" moogt leggen tegen betaling. memel = kleine chagrijnige, hongerige, wormachtige schepsels die hout lusten.
maar als ik het mij goed herinner, is zo'n produkt zoals petroleum. ( of is er een basisstof van).
of dit de plantjes gaat gelukkig  stellen, weet ik niet.
misschien kan je best naar een houthandelaar gaan om de nodige uitleg te vragen over produkten.
de laatste tijd zijn er voldoende bio- en plantvriendelijke produkten op de markt.

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2009, 06:33:40 pm »
Ik had vroeger een klein kastje achteraan de tuin.
Toen was het geen probleem om dat erg warm en vochtig te houden. Maar het was wel erg klein. Amper een meter van de garage muur af en anderhalve meter lang. Je kon er slechts in langs één kant onder het schuine dak, dat amper toeliet gebukt binnen te gaan.

Daar hing alles in schakels onder elkaar om plaats te winnen.  Spijtig genoeg gebeurde het dat achteraan iets had gebloeid en ik het pas merkte al shet uitgebloeid was.

Toen ontwikkelde ik enkele varianten.

- Eerst en vooral een houtje (welke soort dan ook) met haak en oog zoals ik eerder tekende. Maar daar rottr de schroeven uit (bij haast alle soorten hout behalve uit sommige hardhout soorten, zoals fruitbomenhout (kriek en peer)
- Later een lange badstopketting (die koop je bij een loodgieter) en daar haakte ik blokjes (kurk of varenwortel) in. Maar die gingen zo ongecontroleerd schuin hangen.
- En nog later stronkjes, waarlangs een lange metalen lasdraad. Op die draad kwam alle kracht het hout was louter om de plant te hechten. Maar dat leek zo onnatuurlijk.

Ondertussen heb ik een wat grotere kas, die ik amper warm krijg, zeker niet warm genoeg en waarin blokjes niet best gedijen. Ik kweek weer ik kunststofpotten.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2009, 03:04:11 am »
K'ga eens navragen indien er iets op de markt is, die niet schadelijk is voor de plantjes maar wel voor de beestjes

Phal & Joke bedankt voor alle info :)

Gr Titaatje

« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2009, 04:05:39 pm »
hou je ons op de hoogte over het eventueel gevonden produkt?
en natuurlijk een fotootje ofzo van je resultaat?

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2009, 02:48:09 am »
Yes ga ik zeker doen :P

Gr Titaatje