Gastrorchis

• 7 Reacties
  • 1469 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Gastrorchis
« Gepost op: mei 11, 2009, 05:36:18 pm »
Wie kan mij alle mogelijke info (links, tijdschriften, boeken, foto's, e.d.) van de Phaiussen van Madagascar bezorgen ?

Alle info is welkom.

Bedankt

Angrek
Once an orchid lover, always an orchid lover !

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Gastrorchis
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2012, 03:26:18 pm »
Eindelijk, eerste bloei van Gastrorchis humblotii var. schlechteri (vroeger Phaius schlechteri)! Aankoop dateert van PnP uitstap naar Hans Lucke op 30/08/08. Kon niet wachten om al een eerste foto door te sturen, dacht dat er nooit iets van ging komen, ja dus  :D  :wink:

greetz,
jeannine

« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2012, 04:54:38 pm »
Prachtig :!:
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2012, 06:54:58 pm »
Ja dat is wel bijzonder. En nu nog een foto als die helemaal open staat. Dan zijn we helemaal aan't likkebaarden.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2012, 09:37:28 am »
Het vervolg:

groetjes,
jeannine

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2015, 09:14:18 pm »
Wat voor substraat gebruiken jullie voor Gastrorchis ? Zelf heb ik een plant vorig jaar, die in 'rotswolblokjes' staat, maar dit lijkt me niet echt een ideaal substraat, dus ik zou deze nu willen verpotten.

Aangezien dit meer terrestrische orchideeën zijn, dacht ik eraan om eventueel wat turf aan het substraat (van Akerne) toe te voegen ? Of eventueel de Akerne mix (schors / houtskool / sphagnum) wat uitzeven en de fijne fractie gebruiken ?

Groeten,

Stijn

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2015, 02:46:49 pm »
Afgelopen week de Gastrorchis verpot ; het zijn 3 verschillende soorten, in 3 substraten. Opvallend was dat degene die in de rotswolblokjes stond, het beste wortelstelsel had ; hierbij merkte ik ook een zich pas ontwikkelende bloemtak op. Op zich dus toch niet zo'n slecht substraat voor deze soorten ...

Alles verpot in een fijne fractie van Akerne mix ; bij deze mix nog wat 'afval' van varenwortel toegevoegd, zodoende houd het mengsel iets meer vocht vast.

groeten,

Stijn

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2015, 04:50:13 pm »
Gastrorchis en Phaius zijn twee verschillende geslachten, maar ik dacht dat ze op gelijkaardige wijze groeiden. Phaius tankervillea zag ik al langs de kant van de weg langs een gracht staan en al eens in een stenige bedding van een beekje. Daaruit veronderstel ik dat ze graag nat staan. Beide gevallen in Costa Rica. Ik zag er daar meer en ze waren allemaal aangeplant. Ik denk niet echt van nature uit, maar wel wat verwilderd.  Daar is nooit echt een zeer droog seizoen! Dus de steenwol houdt ook goed water en wellicht daarom een goed substraat.
Groetjes,
Patrick - Phal