Habenaria radiata

• 16 Reacties
  • 721 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Habenaria radiata
« Gepost op: juni 03, 2009, 08:42:53 pm »
Vraagje per email :

ik had een vraag ivm het verzorgen van een Habenaria Radiata orchidee.
Helaas werkt de link naar jullie forum niet dus stuur ik de vraag zo maar
door.

Ik heb een tweetal maand geleden drie knolletjes Habenaria radiata cadeau
gekregen.  Deze zijn alledrie mooi uitgekomen en beginnen groeien.  Ze
kregen een drie- viertal blaadjes.  Plots zijn ze gestopt met groeien en
verkleuren de blaadjes naar bleekgroen en sommige worden zelfs
geel-achtig.
Ik geef deze plantjes elke week een keer goed water en als ze te droog
worden geef ik ze een beetje water bij.  Ze staan in het originele mengsel
waarin ze in de winkel geplant zijn.  

Ik hou ze op een vensterbank op kamertemperatuur (momenteel zal dat 20 -
25 graden zijn) in daglicht maar niet in volle zon.

Moet ik deze groter zetten?  andere grond geven?  meer of minder water
geven?

alvast bedankt

david
Once an orchid lover, always an orchid lover !

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Re: Habenaria radiata
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2009, 09:29:04 am »
Ik heb alleen ervaring met Habenaria medusa. Ik gebruik hiervoor een potje dat diep genoeg is voor de groei van de knolletjes en ben voorzichtig met water geven, t.t.z., ik geef het water langs de zijkant van de pot en bij heel warm weer soms een bodempje water op het schoteltje, zodat de knolletjes zelf niet te nat komen te staan, daar wordt alleen eens lichtjes geneveld. Tijdens de groei krijgen ze regelmatig meststoffen.
Als substraat gebruik ik een mengeling van bark, potgrond en perliet.
Wat de groeistop betreft, dat gedacht heb ik hier ook altijd, op een bepaald moment zie ik omzeggens geen verandering maar toch groeit hij dan uiteindelijk verder. Het geel worden van de bladeren ziet er natuurlijk niet zo goed uit, misschien toch eens heel voorzichtig uit het potje heffen en aan de knolletjes voelen?
Misschien komt er nog een antwoord van iemand die de juiste soort heeft, zelf zou ik die ook best willen.

jeannine

« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2009, 07:51:35 pm »
Na een beetje googlen ( of bingen) heb ik gelezen dat deze Japanse schoonheid ook perfect in de tuin kan.
ze hebben het naar hun zin in een potmengsel dat waterdoorlatend is.
het is mogelijk om ze met hun worteltjes in (levend) sfagnum te plaatsen met groffe steentjes onder gemengd.
maar zelf heb ik geen ervaring met deze plant.

TJ.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2009, 08:23:35 pm »
Ik heb wel ervaring met deze plant (Zie topic bloei september 2007) maar helaas niet de juiste. Bij het overwinteren is het nog redelijk goed gegaan, hoewel het knolletje niet echt gegroeid was. Het plantje kan vrij veel koude verdragen, maar mag dan niet te vochtig staan. In de lente naar buiten en dan de jonge scheut in't oog houden. Die groeit zeer traag en mag ook nu weer niet té nat staan. Bij mij stonden ze in een mengsel van vermiculiet en sphagnum en niet te diep in't potje. Mengsels waarin Disa het goed doet, zou voor deze ook wel kunnen.
In de late lente is er dan toch iets fout gegaan, maar ik heb geen idee wat: de blaadjes vergeelden ook en langzaam aan werden ze bruin en begaf het stengeltje het. Wanneer het knolletje dan in't seizoen niet kan groeien, is het snel uit met de pret.
Ik vind het niet zo'n makkelijke...
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2011, 11:45:52 am »
Begin dit jaar heb ik dit plantje gekregen en het heeft mooi gebloeid. De bloemetjes zijn werkelijk prachtig, ze zijn niet groot en toch vallen ze van ver op, ze zijn zo mooi wit, witter kan niet (ben hier precies over waspoeder bezig  :lol: ) Het plantje staat buiten, dat blijft zo tot ik het echt te koud vind.
Ik wil hierbij dan ook mijn foto's met jullie delen.
groetjes,
jeannine

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2011, 07:32:22 pm »
Werkelijk prachtig Jeannine.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2011, 12:41:13 pm »
Ik had ook in het begin van het jaar één bulbje (knolletje) gekocht. Hetgroeide goed, doch maakte geen knop. Het is zowat twee weken geleden, verschrompeld. Ik denk dus reeds in winterrust!  Het is bij mij niet buiten geraakt. Het staat in het koelste deel van mijn serre. De grond is nog steeds licht vochtig!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2011, 07:24:51 pm »
Ik ben eens snel naar die van mij gaan kijken, die nog steeds buiten staat. Het lijkt alsof hij nu pas aan het doorgroeien is. Ik heb er al wel eerder een gehad, maar het zijn niet zo'n gemakkelijke bloeiers - bij mij. Nu hoop ik maar dat het nog iets kan worden...
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2011, 08:08:30 pm »
Ik hoop het ook voor jou Marleen,ze zijn echt heel mooi. Benieuwd of ik hem de winter door krijg want heb hem pas een 2-tal maanden.

« Reactie #9 Gepost op: oktober 29, 2013, 07:51:37 pm »
Hoe is het verder met jullie Habenaria radiata verlopen ?
Dit jaar heb ik voor het eerst 5 knolletjes gekocht en in mijn moerasbak gezet buiten ( in turf en perliet) . Ze hebben alleen wat blad gehad en 1 tje het begin van bloei, maar dat is gestopt .
Vorige maand heb ik ze dan opgegraven en gelukkig heb ik nog gezonde knolletjes gevonden . Nu liggen ze in licht vochtige turf in een gesloten zakje in de groentenbak van de koelkast tot het voorjaar. Hopelijk gaat het volgend jaar beter . Alle tips zijn welkom
Gr. Lily-Anne

« Reactie #10 Gepost op: oktober 29, 2013, 07:53:36 pm »
Hoe is het verder met jullie Habenaria radiata verlopen ?
Dit jaar heb ik voor het eerst 5 knolletjes gekocht en in mijn moerasbak gezet buiten ( in turf en perliet) . Ze hebben alleen wat blad gehad en 1 tje het begin van bloei, maar dat is gestopt .
Vorige maand heb ik ze dan opgegraven en gelukkig heb ik nog gezonde knolletjes gevonden . Nu liggen ze in licht vochtige turf in een gesloten zakje in de groentenbak van de koelkast tot het voorjaar. Hopelijk gaat het volgend jaar beter . Alle tips zijn welkom
Gr. Lily-Anne

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 30, 2013, 04:20:24 pm »
Ik heb er ook 2 gekocht. ze stonden beschut uit de zon buiten, samen met enkele cypen en Epipactis gigantea.
Slakken hadden blijkbaar voorkeur voor Habenaria. Gelijk met d egrond weggevreten in één nacht tijd. Ik heb de potjes nu koel weg staan, maar heb er niet in gekeken of ik knolletjes vind. Ik hoop dat ze in het voorjaar spontaan schieten.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #12 Gepost op: oktober 30, 2013, 05:20:40 pm »
Slakkenkorrels zijn dus heel belangrijk - moet ik noteren ! Hopelijk hadden ze voldoende reserve opgeslagen en zitten er geen slakken eitjes in de pot. ( onlangs heel veel naaktslakken en veel eitjes gevonden en verwijderd uit compostvat)
Ik heb al heel wat opgezocht  over de aanpak van Habenaria radiata o.a. Zon in de zomer maar koele wortels en dan uiteraard vochtig genoeg houden .
Als er interesse is, wil ik die verzameling tips wel eens posten hier.
Groetjes
Lily-Anne

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2013, 06:54:57 am »
Wat een vraag. Tips zijn altijd welkom.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #14 Gepost op: oktober 31, 2013, 07:54:13 am »
Hier is de samengevatte info over de teelt van Habenaria radiata, die ik tot hier toe al her en der op het internet heb gevonden. Ik ben niet verantwoordelijk voor de juistheid van die info, maar hoe meer mensen de plant proberen te kweken, hoe groter de kans dat het eindelijk lukt om de beste manier te vinden .
Blijf hier gerust uw ervaringen noteren , zodat we uit elkaars ervaringen kunnen leren .

Samengevat recept voor de kweek

Overwinteren
Zeer koel en redelijk droog overwinteren bij 6 a 7 °C ( event koelkast) maandelijks controle op vochtigheid , of In eigen pot  ( zie lager)

Voorjaar
 oppotten in pot met gat - potscherven en onderschaaltje - geperforeerde zak over het geheel .
Of mengsel A/: kanuma... perliet - geknipt sphagnum - rijnzand - levend sphagnum bovenop : 1 cm bedekken  -puntje naar boven - plantafstand 10 cm tussen de knolletjes.
Of Mengsel B/: perliet en wat sphagnum mos
Of Mengsel C/: kanuma, turf , en een beetje zand ( verhouding 1 : 1 : 1/2) zie tekst hieronder
Voeding :
Regelmatig bemesten met een sterk verdunde anorganische meststoffen met micronutriënten - De sleutel is , niet overdrijven.
In mei en juni ,als de groeispurt er is, om de 14 dagen bemesten - tussendoor regelmatig fluschen om geen ophoping van zouten te krijgen

Zomer:
Indien mogelijk heel de zomer  25°C bovengronds , dus zonnig en koele voeten
De planten zullen volgroeid zijn tegen midden juli en beginnen bloemstengels te maken- opletten voor ongedierte want kunnen bloemen misvormen
Na de bloei
verder laten groeien tot de hitte van de zomer voorbij is .

Herfst :
Oktober :
knolletjes zijn volgroeid en bladval volgt.
In de koudere dagen van vroege herfst juist vochtig houden - als de nachten beneden. 15°C komen, gaan ze in winterrust. De dode stengels kan je dan verwijderen
knolletjes opgraven reinigen en afdrogen en in turfmolm bewaren bij 6 a 7 graden .

Voor de winterrust
kan je ze in de zelfde pot laten,maar laat hem beetje bij beetje droog worden tot ongeveer de vochtigheid van verse tabak .om de zoveel weken , licht gieten als de pot in een droge vochtigheid overwintert 0 tot 10 °C is ideaal
of ik koelkast in zakje met licht vochtige turf met maandelijkse controle op vochtigheid of schimmel

Maart of begin april
 bolletjes uitzoeken ( nieuwe en stevige bolletjes  zijn bruin of lichtere kleur)
Oude wortels en knolletjes+ malse knolletjes verwijderen
Onmiddellijk planten en groeicirkel opnieuw laten beginnen

Aandacht voor slakken!