Uitstap 06/06/09

• 2 Reacties
  • 489 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Uitstap 06/06/09
« Gepost op: juni 06, 2009, 11:27:52 pm »
Eindelijk na lange tijd nog eens tijd gemaakt om naar orchideeetjes te gaan zoeken.
Wat beelden van vondsten uit deze uitstap:

Ophrys apifera var. aurita (Een vorm van de bijenophrys, kenmerkend zijn de langere, bredere en platte sepalen.)

Listera ovata Keverorchis

Dactylorhiza fuchsii Bosorchis

Dactylorhiza incarnata Vleeskleurige, met ondermeer de kenmerkende gesloten kringen op de lip.

Dactylorhiza incarnata met bevruchter !

Dactylorhiza incarnata var. nerlandica Een vorm van de vleeskleurige, typisch gedrongen vorm, die voor eerst in Nederlandse duinen werd gevonden en aldus beschreven.

Dactylorhiza praetermissa Rietorchis

Himantoglossum hircinum Bokkenorchis, zou stinken naar 'den bok'. Ik rook nog nooit iets...!

Herminium monorchis Erg zeldzaam amper 10cm groot, dus bloempjes van enkele mm!
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Uitstap 06/06/09
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2009, 10:54:14 am »
Oh, wat mooi!
Daar was ik graag bij geweest. Is zo'n uitstap ook niet iets voor pnp?
Ik heb mij op Orchilim bij Bert Van Zuylen alvast een dikke gids gekocht om er wat meer van te weten: Orchids of Europe, North Africa and the Middle East, geschreven door Pierre Delforge... Met de bedoeling van wat meer op stap te kunnen gaan en er dan ook nog iets over te leren.
't Zal voor volgend jaar zijn, hoop ik toch.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Uitstap 06/06/09
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2009, 06:54:46 pm »
Marleentje,

Daar hadden we het al eerder over.

Ik ben een erg grote liefhebber van inheemse en Europese orchideeën. En zou er veel meer tijd aan willen besteden dan wat ik nu doe. Zoals de meesten onder ons ben ik ook bij andere natuurverenigingen. Waaronder de Studiegroep voor Europese en Mediterene Orchideeên. (SEMO)

Dat is een vereniging die NIEt tot doel stelt om zoveel mogelijk leden aan te trekken, maar eerder om beheerswerk, tellingen en begeleide trips te doen met gelijk gezinden. Om er bij aan te sluiten moet je voorgedragen worden. En dat voordragen kan ook niet iedereen. Ik bv. kan niet zomaar iemand voordragen. Men heeft zelfs een periode divers leden van 'Orchica' -waaronder ook ikzelf- geschrapt omwille van vermeende commerciele belangen. Ondertussen ben ik weer opgenomen en is Yolande alweer in het bestuur van SEMO, ze was destijds als Orchica-lid dus ook geschrapt.

Een lang verhaal om te zeggen dat het niet vanzelfsprekend is om goed georganiseerde wandelingen te maken.  Een tweede vaststelling is dat de interessantste weekends dus nu achter de rug zijn. De laatse week van mei, de twee eerste van juni zijn de orchideeënrijkste perioden. Ik kan bv binnen een week of twee een wandeling organiseren, waar je één of twee verschillende soorten kan zien. Ik weet niet of ik daar veel volk voor op de been kan brengen.

Dit jaar zal het voorbije weekend overigens waarschijnlijk mijn enige zoektocht in België zijn dit jaar. Volgende week vertrek ik naar Frankrijk voor een week, wellicht zie ik daar nog ee plantje, maar die trip heeft niet echt tot doel orchideeën te gaan zoeken? Trouwens ook daar is de bloeiperiode over zijn hoogtepunt

Laten we het anders aanpakken. Ik start een topic, Uitstap inheemse orchideeën 2010. We plannen en spreken af dat we volgend jaar een specifieke uitstap organiseren.
Groetjes,
Patrick - Phal