belichten huiskamerkwwek

• 5 Reacties
  • 1272 Gelezen

belichten huiskamerkwwek
« Gepost op: juli 20, 2009, 05:20:20 pm »
heeft er iemand een idee welke belichting ik kan gebruiken die goed is voor huiskamerkweek en nietschadelijk is voor vogels

Re: belichten huiskamerkwwek
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2009, 08:50:17 pm »
we hebben het er ooit ergens al eens over gehad, over extra verlichten ja of neen.
maar ik weet niet meer onder welk topic.
zelf doe ik dat niet, maar ik probeer ook in de wintermaanden zoveel mogelijk natuurlijk licht aan mijn planten te geven door ze zo dicht mogelijk aan de raam te plaatsen.

grtjs The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2009, 04:27:25 pm »
Joke heeft gelijk  er is al aandacht aan gegeven!

Maar vele forum bezoekers lijken de site zelf er niet op na te lezen!

Surf op de Site naar Orchideeën > Beginners > Waar op letten bij Orchideeën > Licht.
Als je dat leest ben je weer een eind verder.
Maar wat kan ik nog meer vertellen?
- Ik ken mensen die in kelders, dus 100% kunstlicht kweken. De keuze aan planten wordt beperkt! Aardorchideeën doen hetgoed. Licht behoeftige soorten minder!
- Licht is onafhankelijk van welke soort quasi onschadelijk voor dieren. Wellicht enkel de infrarood lichten, die gebruikt worden bij ontsmetting zijn schadelijk, maar die zijn ook schadelijk voor onze panten!
- Je hebt vooral veel licht (lux of lumen) nodig! Daglicht is vele malen beter en sterker!

Schets eens  de omstandigheden waar jij kunstlicht wil gebruiken.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2009, 06:23:00 pm »
misschien kunne foto's een beetje helpen.
soms is de lichtinval op foto nog wel anders dan in het echt, maar daar houden we rekening mee.
ik zelf heb geen vensterbanken, onze ramen komen overal tot op de grond in de woonkamer.
maar je kan met behulp van mooie ondertafeltjes wel plaats creeëren voor je plantjes.
of met kettingen planten ophangen aan de gordijn rails.
je kunt je het gekste niet bedenken of het is al geprobeerd.
ik zou zeggen gewoon proberen.
het hangt niet alleen van de lichtinval af of de planten het goed doen bij jou of niet.
maar dus ook aan de luchtvochtigheid, luchtbeweging, warmte, ... .
bij mij zijn er ook al planten naar hogere oorden gegaan, omdat ik ze niet aan hun behoeften kon voldoen.
maar onthou die "fouten" en probeer opnieuw op een andere manier.

maar vooral VEEL lezen en proberen.

groetjes The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2009, 07:20:24 am »
Hei Peter,
ben je al een beetje wijzer geworden met "het eventueel extra belichten".

grtjs TJ.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2009, 10:14:03 am »
Hey Peter,
indien je beslist van kunstlicht te gebruiken zijn er nogal wat oplossingen.

ikzelf heb hier terrariums en verlicht deze met een gewone TL-lamp en dat lukt aardig.
orchideeen zitten er niet in, want daar zijn de terra's te klein voor ivm met het klimaat (luchtcirculatie).

ik heb ook al met T5-lampen gewerkt, dat ging ook goed, en dat doen trouwens ook veel mede terra houders.

verder zijn er nog mensen die verlichten met PL verlichting. Schijnt zeer goed te werken maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Wat ik ook al eens in een hotel gezien heb waren bonsai bomen die op de gang stonden (en zeer lichtarme omstandigheden), onder grolux lampen. En deze zagen er redelijk goed uit (op wat Mg tekort na).

Misschien ook nog een tip,
snuister eens rond op het internet naar info rond het kweken van cannabis.
niet dat ik je op het verkeerde pad wil brengen, maar je zou er van schrikken wat deze mensen qua techniek allemaal weten en toepassen.

veel succes ermee

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"