Cymbidium

• 50 Reacties
  • 7310 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Cymbidium
« Gepost op: oktober 14, 2006, 02:52:50 pm »
Ik heb een Cymbidium met een bloeistengel waarvan de bloemen volledig open zijn (foto in bezoekersalbum) maar bij dezelfde plant zijn er nog 3 bloemstengels op komst, alle 3 ± even groot.
Nu vraag ik mij af of het dan niet beter is van deze eerste bloemstengel af te knippen zodat alle energie naar de 3 andere kan gaan. Ik heb wel nog nooit bloemen afgeknipt maar afgeknipte Cymbidiums blijven ook heel lang goed in een vaasje en eigenlijk kan ik mij die luxe misschien wel eens permitteren nu ik zoveel planten heb.
 :mrgreen:

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2006, 05:16:42 pm »
Heel mooie Cymbidium Granny,Als je er toch zoveel hebt,waarom er dan binnenshuis niet van genieten.Ik vind het wel vroeg nu al bloemen te hebben.Ik heb ook dezelfde maar een ander kleur,die bloeit pas in +- februari.
GR M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2006, 06:23:44 pm »
Hoy Marie,

Normaal bloeit deze rond Kerstmis en dan volgt er gewoonlijk nog een 2’de bloei in het voorjaar.

Vorig jaar was ik ergens op een receptie en daar stond een pracht van een Cymbidium. Ik vond die zo mooi dat ik toen mijn stoute schoenen heb aangetrokken en aan de eigenaar gevraagd heb of hij zinnens was deze te houden als die was uitgebloeid met als gevolg dat ik de plant mocht komen halen na de bloei.
Ik heb er toen enkele foto’s van genomen maar had toen mijn huidig fototoestel nog niet. In werkelijkheid is hij veel mooier, echt heel mooi fel geel.
Als hij bloeit komen er zeker mooie foto’s.

groetjes  :wink:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2006, 04:06:43 pm »

Dat wordt Cymbidiumfeest  :wink:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
(Geen onderwerp)
« Reactie #4 Gepost op: januari 03, 2007, 12:58:17 pm »
Hier zijn de bloemen, deze was dus bestemd voor de container:

Foto niet heel scherp, is van buiten naar binnen getrokken.

Nadeel van deze planten, ze zijn groot en vermeerderen snel, wat moet je daar dan weer mee?

:wink:

Re: Cymbidium
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2008, 05:03:02 pm »
Ik ben vandaag met mijn zus op stap geweest -probeer haar ook orchideeëngek te krijgen- en we kwamen in een plantenzaak waar heel wat Cymbidiums bij mekaar stonden. Wat mij nooit eerder opgevallen is, maar vandaag dus wel: op bijna alle bloemknoppen waren kleverige, doorzichtige druppels van een zeer zoete stof te zien.
Komt dit wel meer voor en waar komt dat dan vandaan? Ik vermoed dat het door de plant zelf geproduceerd wordt, maar is dat dan een teken van stress of verkeerde behandeling?
Ik heb voor alle zekerheid toch maar een plant gekozen waar er geen druppeltjes op de bloemknoppen waren.
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 19, 2008, 05:18:22 pm »
Hoi Marleen,
Dit verschijnsel is wel heel typisch voor Cymbidiums, de mijne hebben het allemaal, ik zou het al verdacht vinden als ze het niet hebben  :lol:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 19, 2008, 06:47:12 pm »
Citaat van: "Marie"
Of misschien de insecten aantrekt voor de bestuiving.Ik weet het ook niet,maar de mijne hebben het ook,wees gerust Marleen.
Grt.M-Jeanne
Kan ook  :P

« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2008, 08:05:35 pm »
Ik heb ondertussen 2 mogelijke verklaringen gevonden... en ik hoop dat het de laatste is  :cry:
- Bladluizen die op de planten huizen, zuigen plantensappen op en produceren daardoor honingdauw. Deze zoete kleefstof scheiden ze af als dikke druppels rondom de weke plantendelen (nieuwe knoppen, zachte bladeren..) Ze vormen daar hele kolonies en worden door mieren onderhouden.
- De plant produceert door fotosynthese suikers (omzetting van CO2 en water in glucose onder invloed van licht) maar verbruikt in de lente niet alle suikers om te groeien en dat wordt als "zoete druppels" afgescheiden. Het is de vertraagde reactie van de plant op de langer wordende dagen.
Bij zo'n sterke planten als Cymbidiums zie ik het inderdaad wel voor mogelijk dat ze zo reageren, vermits ik nog van niemand de melding van bladluizen gekregen heb.
Mogelijk weet iemand nog wat meer?
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2008, 09:03:01 pm »
Dat lijkt mij een behoorlijke uitleg, alleszins met fotosynthese te maken denk ik. Bladluizen mag je uitsluiten, bij mijn planten, geen luisje te zien  :P

« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2008, 07:34:34 am »
Citaat van: "Marleen"
Ik heb voor alle zekerheid toch maar een plant gekozen waar er geen druppeltjes op de bloemknoppen waren.
Vandaag is de eerste bloem opengegaan en zijn er op de andere knoppen wél druppeltjes verschenen, maar geen bladluizen. Gelukkig maar! En wanneer er bij jullie ook geen beestjes zijn, Granny en Titaatje, kunnen we wel gerust zijn, zeker?
Groeten,
Marleen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2008, 07:13:17 pm »
Ja,Cattleya's hebben het ook,zoals hier al vermeld.Bij mij ook geen sporen van luis.Op het NOV forum staat er ergens een hele uitleg er van,maar ik weet de titel niet meer,sorry.
Grt.M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2008, 08:13:14 pm »
Op het NOV forum staat alleen dat het suikerachtige oplossing is die geen kwaad kan, aan zo'n antwoord heb je weinig  :roll:
Bij het zoeken kom ik op verschillende artikels, oa dit, op blz 3 mooie foto van een Cymbidium met de druppels: http://documents.plant.wur.nl/ppo/bijen/bestuiving_bedekteteelt.pdf

« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2008, 07:49:25 am »
't Is best wel een mooie foto met die druppeltjes en nu ik weet dat het "normaal" is, vind ik het niet eens zo erg. En dat die bijen de nectar komen opruimen: dat is goed gevonden! Daarmee wordt onze veronderstelling dat het van de plant zelf komt helemaal bevestigd. Bedankt voor je bijdrage, Granny.
Groeten,
Marleen

« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2008, 09:23:37 pm »
zouden die druppeltjes misschien niet zo'n "lokmiddel" zijn om insecten aan te trekken, een feromoon, of hoe noemt dat spul?
om te melden dat de bloem bestuifklaar is?

Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.