MALAWI Wildlife Action Group

• 2 Reacties
  • 910 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
MALAWI Wildlife Action Group
« Gepost op: oktober 16, 2006, 11:35:40 am »
Naar aanleiding van een reisverslag van onze Malawi-reis, kregen wij vragen van een student die naar Malawi vertrok, om te helpen bij determinatie van orchideeën. Ondertussen is zijn thesis afgewerkt en gaat zijn Malawi avontuur blijkbaar verder.  Hij is op zoek naar steun. Voor wie geïnteresseerd zou zijn:

UIT EEN BRIEF VAN JAN VERACHTERT

Ik zelf ben voor de Wildlife Action Group verantwoordelijk voor het
floraonderzoek. Wat eigenlijk in houdt het zoeken van fondsen en het
promoten van gebied om floraonderzoek uit te voeren. Nu ben ik opzoek naar financiering voor deze organisatie Wildlife Action Group in Malawi. Voor het beschermen van deze soorten moet er voldoende controle zijn over gebied. Op dit moment is er een beperkend aantal scouts en word dagelijks het gebied van deze soorten bedreigt door het illegaal wegkapen van inheemse hoogneerslag percentage Brachystegia bossen. In de hoop om ergens steuning te vinden zowel in materiaal, geld en kennis om dit gebied te beschermen en te verkennen, hoop ik dat u hier het nut van in ziet om deze organisatie te steunen. Wanneer u geïnteresseerd bent om dit gebied mee te ondersteunen of wanneer u meer vragen heeft over het gebied of mijn onderzoek dan kan u mij
terug mailen op     verachtert_j@hotmail.com
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2007, 09:01:20 am door Phal »
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Aanvulling Malawi
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2007, 07:44:32 pm »
Her en der is er in topics al gewag over gemaakt. Een Student biologie vroeg al enkele keren raad i.v.m. zijn thesis betreffende orchideeën in Malawi.

Ik heb aan het verslag van onze Malawi-reis een extra pagina aangehecht gewijd aan deze persoon en zijn huidig werk voor Thuma forest reserve.

Veel leesplezier.
Groetjes,
Patrick - Phal

Uitleg thuma en onderzoek I
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2007, 10:00:31 pm »
Hallo iedereen, ik wil hier graag wat achtergrond informatie over Malawi posten, zodat jullie wat een idee hebben hoe het reservaat er beheerd en uitzit.

Thuma Forest Reserve word beheerd door de Wildlife Action Group malawi, dit in mede beheer in Malawi. Maar laten we eerlijk zijn natuur komt meestal op de laatste plaats en finaciering vanuit de regering moet men niet alte veel verwachten. Dus in mijn opinie beheer WAG Thuma. Het Thuma Forest Reserve is aangeduid in 1926 en is 19700 ha groot gelegen in the Great Rift Valley Escarpment bij Lake Malawi. Thuma Forest Reserve ligt ongeveer 80 km van de hoofdstad Lilongwe en ligt op zo een 20 tal km van Salima. Het reservaat is gelegen op een hoogte tussen de 575-1560 meter.

De hoofddoelstellingen van het Wildlife Action Group zijn
-het beschermen van het wild en het onderliggende milieu in Malawi,
-het assisteren en ondersteunen van de regering van Malawi bij het beschermen van de gebieden zoals nationale parken, game en bosreservaten

Om aan deze hoofddoelstellingen te voldoen haalt WAG finaciele middelen van
o   Private donatie
o   Donoren
o   Eco-toerisme
o   Vrijwilligers/studenten
o   Department of Forestry(DOF)
o   Department of National Parks en Wildlife(DNPW)

In 2006 werd de Wag europa opgezet door Kristina Rosel om hier door meer aan finacieele middelen en materiaal te krijgen. En wat haar zeker gelukt is. Tijdens mijn eerste verblijf waren er nog maar zes scout en het jaar er op dat ik terug kwam(2007) is dit verdubbeld. Daarnaast wordt er ook gebruikt gemaakt van een gameranger om de zoveel weken om zo veel mogelijk de illegale boskap,stroperij en dergelijke tegen te gaan.
Door het stijgen van het scoutsaantal kan ik  zeggen dat het maken van houtskool en omkappen van bomen gestopt is en daar naast ook de stroperij.  

In het algemeen kunnen we de vegetatie typen onderverdelen onder het laag gelegen bos wat meestal bestaat uit Terminala species, Combretum species, Acacias species, enz... Verder vinden we er ook heel wat rivierbossen waarvan sommige heel schaduwachtig liggen en andere dan weer in de volle zon. Daarnaast vinden we ook Brachystegia woodland terug waar ik van kan zeggen dat gras nog wel aanwezig maar niet uitbundig en de soorten rijkheid van planten hier stijgt. En als laatste vinden de hoog gelegen brachystegia bossen met B. glaucens,B. boehmi en Uapaca kirkiana. Door de hoogte zijn deze bossen vaak onder hevig aan regen waardoor een vochtig klimaat ontstaat. Verder kan ik zeggen dat de planten diversiteit enorm stijgt niet alleen in orchideeen maar ook in andere planten, paddestoelen.(dit is mijn visie op vegetatietype)

In al deze vegetatietype komt heel wat wildlife voor zoals, olifanten,buffels,kudu,Klipspringer,Greybok,common duiker, stekelvarken, jennet species, veel slangen(phyton, mamba, cobra,enz) luipaard enz.

Wat de meeste van deze site wel zal intresseren zijn de orchideeen he
Wel in februarie 2006 ging ik drie maanden naar Thuma om daar een onderzoek te doen op orchideeen. Het grappige was dat de fieldmanager niet eens wist of er waren?! Na wat opzoek werk(vnl La croix) leek al duidelijk dat het centrale gedeelte nog maar weinig was bezocht voor orchideeen, en laat staan.THUMA Onwetend begon ik aan mij reis, af gezien bij de determinatie, de benamingen ,maja we hebben toch wat gevonden en voor de eerste de keer das is niet niets he
lijst gevonden orchideeeen2006.
Platycoryne crocea
Platycoryne mediocris
Platycoryne pervillei
Satyrium anomalum
Acampe preamorsa
Habenaria splendens
Habenaria myodes
Habenaria praestans
Habenaria laurentii
Habenaria uncicalcar
Disperis johnstonii

Ik wil hier even zeggen dat meer dan 70 procent van de orchideeen gevonden zijn in de miombo bossen. Alhoewel ik gezocht heb naar epifyten vondt ik er maar 1 in bloei, was ik op het verkeerde tijdstip, de verkeerde plaats????????Daarnaast werden nog heel wat soorten gevonden die ik niet heb kunnen benamen dus kan ik een helpende hand gebruiken van al jullie kenners.

Lijst met gevonden orchideeen 2007
Habenaria zambensina
Habenaria macrostele
Habenaria laurentii
Habenaria praestans
Disperis johnsonii
Acampe praemorsa

Even zeggen ik heb ook gezocht maar niet zo als vorig jaar aangezien ik even bezig ben geweest met vlinderkes.

Allee ik sluit dit deel af he
http://www.wag-malawi.org/
Na mijn intrede in de orchideeen wereld van malawi, heb ik de behoefte om meer te weten over de ecologie van deze plant en ook in verband met registratie. Verder hecht ook veel belang aan de conservatie er van.