Opgebonden orchidee

• 7 Reacties
  • 910 Gelezen

Opgebonden orchidee
« Gepost op: oktober 03, 2009, 06:45:32 pm »
Bij het maken van mijn boodschappenlijstje voor komend weekend in Gent, stuit ik op allerlei afbeeldingen van orchideeën die op kurk, schors, of iets dergelijks gebonden is. Omdat ik geen kas heb, en op de vloer van onze woonkamer parket ligt, vraag ik me af:
Is het mogelijk om plantjes die opgebonden zijn, los te maken en gewoon in een potje op schors te zetten? Of is dat vragen om problemen?
Het is handig zoiets te weten voor je de koop doet, nietwaar!!

groet,  Rosemarie

Re: Opgebonden orchidee
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2009, 09:06:06 pm »
Elke plant heeft zo z'n eigen vorm en grootte,
maar wat mij goed voor de plant lijkt en gemakkelijk, is het blokje verkleinen door er de overbodige stukken af te halen
en de rest stop je gewoon mee in de pot...

als het nu ietwat vlezige wortels zijn kan je die er misschien voorzichtig afpeuteren, maar als het van die fijne
draadjes zijn... lijkt me moeilijker :)

succes ermee

Nick
Lid van het TNT-team, altijd paraat \":)\"

« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2009, 01:02:42 pm »
ik zou ook gewoon de eerste methode van Yellow treasure volgen.
gewoon alle overbodige kurkstukken, of ander materiaal, eraf prutsen en de van de wortels zoveel mogelijk afblijven.
zo is je plant minimaal gekwetst en heeft die (bijna) geen herstelperiode nodig.
vele planten hebben voldoende losse wortels, die niet op schors vastgegroeid zijn, maar het is toch opletten geblazen.
ik heb zelf veel kurkjes en ik doe het zo ook als de planten te groot worden voor de kurk of als ik een andere manier wil proberen.
voor de moment heeft het me nog geen slachtoffers geleverd.

grtjs The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2009, 10:33:02 am »
Kurkjes die binnenshuis hangen worden hier gewoon opgehangen boven plantenschalen, op die manier heb je geen afdrupsel op je parket en het adruppende water doet nog dienst voor de planten die er onder staan.

jeannine

« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2009, 08:12:26 pm »
Ja jeannine, Ik heb een Dendrobium aggregatum gekocht en die zat op een varenblokje. Ik heb natuurlijk geinformeerd of ik haar kon oppotten en zij zeiden me dat het wel mogelijk was (liever niet), maar dat ik dat dan pas in maart of april mocht doen. Bij thuiskomst heb ik haar dan aan een hoge pot gehangen, inderdaad boven een plantenschaal. Maar ik moet dus nog een permanente plaats zoeken, want mijn schaal staat op tafel en dat is waarschijnlijk niet licht genoeg voor mijn aggregatum in de winter. Eens bekijken of ik zoiets ook op de vensterbank kan realiseren.

groet, Rosemarie

« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2009, 08:36:30 am »
Dendrobium aggregatum heeft een koelere, droge en lichte rusttijd nodig.

Groeten,

Koen

« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2009, 02:18:21 pm »
Ja Koen, dat van die koele en droge rusttijd had ik ook gelezen, maar is het nu niet nog vroeg om die rustperiode in te lassen?
En wat ik me trouwens ook afvraag; moet ik dat blokje vochtig houden (als er geen rustperiode is), of besproei ik alleen het plantje en de wortels, en hoe doe ik dat (nee, niet nu, maar in het algemeen) met voeding? Op het blokje, alleen op het mos, of alleen op de wortels?

Groet, Rosemarie

« Reactie #7 Gepost op: december 09, 2009, 04:17:48 pm »
Mijn reactie komt  waarschijnlijk ruim laat . Maar misschien kan het toch nog helpen : persoonlijk gebruik ik bijna uitsluitend bladmeststoffen, t.t.z. meststoffen die (ook) door het blad opgenomen worden. Tijdens het groeiseizoen pas ik die om de 14 dagen toe aan een heel lichte concentratie : 2 à 3 cc per liter regenwater. De plant hiermee overvloedig bevochtigen.
Dergelijke meststoffen kan je regelmatig (maar niet altijd) kopen bij b.v. Colruyt, Aveve, enz... Goed tussen de rekken "neuzen" en veel opschriften lezen...
Groet,    Paul