STEKKEN

• 13 Reacties
  • 2597 Gelezen

STEKKEN
« Gepost op: november 25, 2009, 04:18:25 pm »
HOE MOET JE DEN STEKKEN +CYCNOCHES HELP!!!!!!! me aub

groetjes  cycnoches

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: STEKKEN
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2009, 04:50:25 pm »
Je hebt elders al iets gelezen over 'stekbare' orchideeën.
Eigenlijk zijn het vooral soorten die gekend zijn om gemakkelijk keiki's te vormen en waar je die keiki's tracht volwassen te krijgen.

Maar 'stekken' is geen reguliere orchideeën vermeerderings techniek.

Onder labo-omstandigheden bestaat zoiets als meristeemvermeerdering, maar dat is niet iets wat je even snel thuis doet.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2009, 07:07:52 pm »
IK ZAAI DUS BINENKORT VERMEERDER IK ZE WEL IK HEB DE PRODUCTEN LIGGEN MAAR IK MOET EERST ZE ZIEN GROEIEN
DAN VERPLANTEN NAAR EEN ANDERE BODEM DAN PAS KAN IK ZE EINDELIJK MERISTEEMEN( celdeling) :lol:

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 26, 2009, 05:19:19 pm »
Citaat van: "cycnoches"
IK ZAAI DUS BINENKORT VERMEERDER IK ZE WEL IK HEB DE PRODUCTEN LIGGEN MAAR IK MOET EERST ZE ZIEN GROEIEN
DAN VERPLANTEN NAAR EEN ANDERE BODEM DAN PAS KAN IK ZE EINDELIJK MERISTEEMEN( celdeling) :lol:
Dit is voor mij Chinees, maar het zal wel aan mij liggen. Ik heb verschillende keren de zinnen herlezen en snap er niet veel van. Hoofdletters zonder leestekens is ook niet gemakkelijk.
greetz,
jeannine

« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2009, 04:48:56 pm »
sory :roll:

« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2009, 06:53:09 pm »
Ik doe een poging: Ga je eerst zaaien (dan heb je ze vermeerderd) en wanneer ze goed groeien, kan je de plantjes verspenen naar een nieuwe bodem....
Maar dan hoef je ze toch niet meer te "meristemen"? Dat lijkt mij heel ingewikkeld, tenzij je van plan bent om verschillende identieke plantjes te kweken. Bij het zaaien zijn het er wel allemaal van dezelfde soort, maar kan de kleur en vorm wel verschillen.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten  :(
In elk geval wens ik je veel succes met je experimenten.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2009, 11:09:07 am »
Vermeerderen.  
Volgens mij drie grote groepen;

- Vegetatief vermeerderen: dus splitsen, scheuren, afleggen, opkweken achterbulben, enz.
Wordt waarschijnlijk het meeste gedaan, wordt soms geactiveerd door bv. Keikipasta's, door achterbulben in gesloten zakken te stoppen,enz. Is zeer interessant voor amateurs (zoals wij.)

- Zaaien: blijkbaar met wat goede wil, hygiëne en goede voorbereiding voor iedereen haalbaar.
Het resultaat, is afhankelijk van de ouders interessanter of juist een flop. Er is een grote diversiteit aan nakomelingen mogelijk. Er is kleurafwijking mogelijk. Er kunnen 'nieuwe' dingen tot stand komen.
Wordt door de meeste mensen als wat voor gevorderden beschouwd. Persoonlijk bewaar ik dat als totje voor wanneer ik stop met werken en ten volle mijn tijd aan mijn hobby kan worden besteed. Velen vergeten de nodige plaats. Zaaimateriaal, maa ook d eopslag van flessen, van uitgeplante potjes, enz.

- Meristemen: is absoluut labowerk. De resultaten zijn waarschijnlijk allemaal absoluut hetzelfde. (Cloonen)
Lijkt mij vooral interessant voor commercieëlen die duizende dezelfde planten willen. Voor bv snijbloemteelt. Kan qua plante nbescherming enegrote rol spelen. Zodra zeer zeldzame planten in grote massa vermeerderd worden zak de prijs en zal ook de interesse voor roven uit het wild afnemen.
Voor amateurs lijkt me dit sowieso te hoog gegrepen.

Zomaar een visie van mij...
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2010, 03:49:21 pm »
toch maar beter wachten tot dat ik mij een proffessioneel labo kan kopen want anders........
en nog een klein vraagje hoelang kun je zaaddozen bewaren aan -18graden :?:

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2010, 12:17:32 pm »
Kwestie bewaren van zaad dacht ik dat de tijd erg beperkt was. Wel bewaart men pollen een veel langere tijd.

Probeer eens bij de werkgroep voor orchideeën vermeerdering van het NOV. Wellicht is er daar meer info te rapen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2011, 05:10:43 pm »
over het zaaien:op school (vlio) gaaan we beginnen met orchideeen te zaaien (zaad die ik gewonnen heb) daar hebben we een laminair flowhood dus dat is al een voordeel en de juiste producten maar ik zoek nog iemand die ons kan helpen met zaaien (dus tonen hoe het moet) en uitleg erover geven maar de bodems gaat mijn pa kopen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2011, 06:45:21 pm »
Ik hielp ooit al liefhebbers aan zaad. Momenteel heb ik geen zaaddozen. Maar als je op langere termijn zaden wil, dan wil ik wel wat bevruchten.

Zaailes, is net niet mijn ding. Ik zou liever die les meevolgen!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2011, 07:49:18 pm »
ik heb wel de nodige zaaddozen al een stuk of 15 ofzo iets dus genoeg maar heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee alleen maar door video's op youtube maar in praktijk geen dus zoek ik iemand die mij kan helpen

« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2011, 12:30:17 pm »
Orchimax kan je helpen, zoek maar bij "ik zaai" of later reageer ik wat uitgebreider. Heb zelf al heel wat gezaaid maar weet het duurt allemaal enorm lang.

Tot later,
Orchimax

« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2011, 08:54:39 pm »
Beste,

Ik heb op mn labo een volledig protocol liggen om orchids uit te zaaien. Zelfs al het materiaal.
Het enige nadeel is dat mn protocol uit een volledige zaaddoos bestaat. Je kan zeker en vast wat van je geoogst zaad apart houden in een steriel recipient maar dat komt de kwaliteit zeker niet ten goede. Na veel mislukkingen kan ik toch zeggen dat ik al phals en vanda's gezaaid heb en nu zijn  er enkel erlenmeyers met rossioglossum grande aan het groeien. Moesten er geinteresseerden zijn kan ik altijd eens aan mn chef vragen of we het labo niet eens als practica mogen gebruiken.

Tot zo lang mogen geinteresseerden mij altijd hun e-mail doorsturen om het protocol door te mailen.

orchiderale groeten uit Leuven,
orchimax