Vanda cristata

• 4 Reacties
  • 346 Gelezen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Vanda cristata
« Gepost op: december 19, 2009, 05:50:11 pm »
Het is al enkele jaren achter elkaar dat mijn Vanda crista een probleem heeft.Er komen langs beide kanten een spat uit en telkens groeit er eentje uit en de andere geeft het na een tijdje op en verdroogd.Hoe komt dit?Graag uw mening.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Vanda cristata
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2009, 09:35:20 pm »
Vanda cristata heb ik niet! Maar dat is toch een 'koeler' te kweken soort.
Als je die werkelijk 'koeler' kweekt, dan zal het wellicht extra moeilijk zijn om nu bij deze weersomstandigheden correct water te geven. Wellicht heeft het daar wat mee te maken...?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 21, 2009, 07:25:51 pm »
Ja,het is een koele en hij bloeit ieder jaar op deze moment.Maar ieder jaar heeft hij het zitten,nochtans is het niet elk jaar dat we zo'n winter hebben.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2009, 05:26:54 pm »
Ik heb er ook een die koel te kweken is en bloemen zijn ook verdroogd. Zou het niet zijn doordat er echt te weinig licht is nu? De bloemstengel is beginnen groeien toen er echt nog langer licht was.

jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2009, 06:40:54 pm »
Ja men zegt dat de klimatologische omstandigheden tegen zitten.

Als het koeler is moet je minder water geven. Er is minder licht, dat is buiten kijf en zeker bij deze donkere sneeuwhemels.

Maar wellicht zal het niet overal hetzelfde zijn, maar door die kou is de lucht ook droger. Ik stel dat vast in mijn serre. Ik stook met een zibro camine, dat wil zeggen steeds maximale verbranding. Als ik de temperatuur zou willen regelen, moet dat door te verluchten. 's Winters koelt het sowieso 's nachts af en loopt over dag de temperatuur op. Op zonige dagen zelfs veel.
Nu staat boven op dat vuur een INOX waterbak. Die vul ik op met water zodat de luchtvochtigheid stijgt. Wel dezer dagen moet ik opvallend veel meer water bij vullen. Ik weet dat bij zacht weer één grote gieter van 7 liter volstaat. Nu vul ik twee gieters. Die van 7 liter en eentje van ± 4 liter.  Een echt opvallend verschil. Hoe kouder, hoe meer de luchtvochtigheid daalt! Wellicht ook één van de redenen waarom knoppen verdrogen, of spatten niet openen.
Groetjes,
Patrick - Phal