help hoe moet je mini orchideeen verzorgen?

• 20 Reacties
  • 4544 Gelezen

Re: help hoe moet je mini orchideeen verzorgen?
« Reactie #15 Gepost op: juli 23, 2010, 11:23:40 am »
Dag Moreen,
Ik heb ook een phalaenopsis mini-mark, gekocht in 19 juni tijdens expositie in Leuven.
Nu is ze uitgebloeid.
Kan je me laten weten waar de winkel ligt?
Ik bedoel welke straat in centrum Gent?

Alvast bedankt.
mvg,
Juliando

« Reactie #16 Gepost op: juli 23, 2010, 11:36:39 am »
Citaat van: "jkusmanto"
Dag Moreen,
Ik heb ook een phalaenopsis mini-mark, gekocht in 19 juni tijdens expositie in Leuven.
Nu is ze uitgebloeid.
Kan je me laten weten waar de winkel ligt?
Ik bedoel welke straat in centrum Gent?

Alvast bedankt.
mvg,
Juliando

ja, hoor,
het winkeltje noemt, Papaver en is in de Jan Breydelstraat,
in de buurt van de GRaslei en Korenlei is dat,
er is tijdens de feesten alleen maar kraam, de winkel zelf is niet toegankelijk omdat er anders teveel volk zou zijn, zei de mevrouw,
hier de slippers die ze hadden, foto's zijn niet zo goed, overbelicht door de felle zon en genomen met gsm,maar toch een idee[attachment=0:dmxkx20q]or25.jpg[/attachment:dmxkx20q]
[attachment=1:dmxkx20q]or24.jpg[/attachment:dmxkx20q]
[attachment=2:dmxkx20q]or19.jpg[/attachment:dmxkx20q]

grtj

« Reactie #17 Gepost op: juli 23, 2010, 11:53:08 am »
de twee mini-phalaenopsis, een paarse en een witte

[attachment=1:2eva6382]or27.jpg[/attachment:2eva6382]
[attachment=0:2eva6382]or28.jpg[/attachment:2eva6382]

« Reactie #18 Gepost op: juli 24, 2010, 08:26:13 pm »
Moreen, bedankt voor de info.
Ik passeerde die winkel na de openningsstoet van de Gentse Feesten, maar deze mini-mark heb ik niet gezien.

mvg,
Juliando

« Reactie #19 Gepost op: oktober 28, 2013, 07:00:33 pm »
Beste forum leden,

van huis uit ben ik een liefhebber van "tuin"orchideeën. Ik heb vroeger wel eens koude / gem. warme en warme kas orchideeën gehad. Door allerlei omstandigheden mislukte dit dan weer na verloop van tijd. Nu ben ik toch weer van plan om dit een beetje te gaan op pakken. Mijn voorkeur gaat uit naar mini's zoals Dryadella, Pleurothallis, Bulbophyllum etc.
Wie kan mij helpen of en ruilen?

groet Peter

« Reactie #20 Gepost op: november 29, 2013, 01:20:17 pm »
Citaat van: "Marleen"
Hallo Jannes,
Ik ben niet speciaal bezig met "mini-orchideeën". Het is een moeilijk af te lijnen gebied, maar de beschrijving in het boek van Steven A. Frowine (miniature orchids) vind ik wel passend. Hij verdeelt ze in 3 categorieën: miniatuur (tot 7.5cm groot of breed), dwergjes (tot 20cm) en compacte groeiers (tot 30cm). Ik heb er wel enkele die in z'n boek besproken worden, maar die had ik al voor ik wist dat hij ze bij de mini's plaatste...
In elk geval heb ik in dat boek ook kunnen lezen dat de verzorging van de "kleine" orchideeën helemaal niets met hun grootte te maken heeft, maar ook gewoon afhangt van de soort.
Jouw aanvulling daarover in verband met de worteldikte is daarbij wél zeer belangrijk en ik heb wel een soortje waar ik nogal wat last mee heb (en ik niet alleen, heb ik elders op het forum gelezen): Oerstedella centradenia: begint als een heel klein plantje, met fijne bulbjes, smalle blaadjes en schattige bloempjes, maar de wortels zijn ruim zo dik als die van een stevige Phalaenopsis... en toch slaag ik er niet in om ze aan de groei te houden. Wispelturig plantje als je 't mij vraagt. Als je daar iets over zou hebben? Met alle plezier en alvast bedankt.
Als hij het dan ineens wel goed zou gaan doen, is 't gelijk geen mini meer.. :wink:
Groeten,
Marleen

Beste Marleen,

hoe gaat het inmiddels met je Oerstedella?

groet Peter