Cuba

• 3 Reacties
  • 410 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Cuba
« Gepost op: februari 17, 2010, 02:18:57 pm »
Ik ben net terug uit Cuba!
Wie een reisverslag wil lezen, ik heb er een, maar ik weet niet of ik het op de site zal zetten. Immers de oogst aan orchideeën was erg beperkt en of dat dan thuis hoort hier op de site is in vraag te stellen.

Ik vond Cattleya mossiae, bij verschillende mensen in de voortuin. Soms met echt veel bloemen. Vaak hingen ze samen met een Schomburgkia species, met relatief korte bulben, maar die bloeiden niet. Zelfs ergens vond ik een Dendrobium hybride, die hoort dus enkel bij liefhebbers thuis, maar niet bij een Cuba verslag. Ook een Graminifolia bambusifolia zag ik in bloei in een tuin. Daar ben ik niet zeker van of die thuis hoort in Cuba. Zijn verspreidingsgebied is erg groot. Maar ik dacht dat van origine een Aziaat was.

In de natuur trof ik Erg veel Oeceovlades maculata. En ik trof die zowat overal, aan de kust, in badsteden, maar ook in bergstreken. Van ver lijken ze op Sanseveria. Maar ook deze niet in bloei. Ik vond overigens nog veel niet bloeiende planten, van diverse vormen, dus van diverse soorten. Nabij restaurants en parken, vaak dikke Encyclia bulben, met duidelijke 'oude' bloemstelen en goed beworteld. Dit meestal in lager gelegen gebied.

Wat vond ik dan wel in bloei? Een Lepanthes specie, een Polystachia specie (geel), een witte kleine aardorchidee, die ik nog niet op naam bracht. Wat men vroeger Encyclia cochleata noemde, tegenwoordig heet dat anders, maar ik ben even de naam kwijt. Een zeer kleine Epidendrum specie en de eerste die ik vond en later enkele keren vond was Bletia purpurea.

Behalve de beprekte orchideeënoogst was Cuba wel een bezoek waard. Maar wie geen armoede kan zien blijft er beter weg.
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Cuba
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2010, 07:41:41 pm »
Patje, ge kunt ons toch een beetje mee laten giezen hé.
of moeten wij het enkel alleen houden bij onze fantasie?

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2010, 06:23:58 pm »
Wellicht toon ik wat fotookes op de PNP-dag...?

Maar organisatorisch is nog niets gestart !

Ik beloof er eerst daags op terug te komen. Misschien krijg ik eindelijk tijd.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2010, 06:48:36 am »
Ik kijk er naar uit.
gr Tati
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"