A'pen maart 2010

• 3 Reacties
  • 589 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
A'pen maart 2010
« Gepost op: maart 13, 2010, 11:31:20 am »
Joke was afwezig, dus noteerde ik maar wat.

Eerst de maandelijkse mededelingen:
Tentoonstellingen :
- Dat weekend medewerking aan tentoonstelling in Life & Garden  Brechtsebaan 591 Schoten
- 27-28 Mrt tentoonstelling à l'Hippodrome de la Capelle, France
- 3,4 en 5  mei Les Jardins d' Orchidées, Parc d'Enghien
- 7,8 en 9 mei Lochristi Beervelde Tuindagen
- 13 tot 16 mei Voyage dans le monde des orchidées. Club des Orchidophiles Wallons Mariemont
- 18,19 en 20 Juni Kruidentuin Leuven

Uiteenzetting over verpotten door Maurice : Ik noteerde enkele uitspraken.
Oppotmateriaal :- Osmunda, beschermd, niet meer voorhanden.
- Beukenblad, gevaarlijk wegens ongedierte.
- Schors, gesloten zak, om uitdrogen te voorkomen. Verschillende maten grofte. Geen strooisel, vergaat te snel!
- Veenmos, (Spaghnum) Belgisch beschermd. Scandinavisch of Nieuw Zeelands mos te koop, ook in gedroogde vorm. Is goede water regulator.
- Oasis onderaan de pot kan water opslaan voor waterminnende planten.
- Houtskool (poeder ontsmet) Opletten voor behandelde houtskool voor de BBQ.  Daar zitten soms petroleum of brandversterkers in! (Schadelijk-giftig).
- Rotswol, waterafstotende of opnemende tegenwoordig in kubusvormpjes. Opletten voor ijzerresten in stof onderaan de zakken. Niet laten uitdrogen. Gunstig voor mosvorming. Phrag's zeer goed hierin.  Regelmatig 'doorspoelen' voor hetteveel aan zouten kwijt te raken.

Ontsmetten :
- Vlam
- Alcohol. Ontsmettingealcohol is duur Methanol is even goed 1€/liter.

Voorbeelden :Maurice had een enkele planten die hij deels verpotte. Na scheuren bleven er deelstukken over die op de tombolatafel terecht kwamen.
1- Coelogyne hybride mooreana x pecari (Patrick Hioudi)
2- Brassia hybride
3- Masdevallia hybride
4- Odontoglossum hybride
5- Odontoglossum pulchelum (Marleen Ral)

Materiaal : potten :
1- Stenen potten, Slorpt water op, wortels zoeken dat water en zuigen zich vasttegen de pot. Verpotten is steeds met wortelschade!
2- Donkere plastiekpotten, gemakkelijk ontsmetten
3- Plastiek doorzichtig , wortels blijven gemakelijker in de pot. Vocht kan beter gevolgd worden.

Er is vanzelfsprekend meer gezegd, het zijn hier slechts wat lossen nota's die ik weergeef.

Dan plantenbespreking :
- Jeff De Ridder, met weer wat kunstige stukjes. Steeds mooi om zien.
- Jurgen Van der Vreken, met enkele mooie Sophronitis planten, ondermeer een erg grootbloemige cernua en ook steenlaelia's. Mooie planten !
- André de Prins, met een Brassolaeliocattleya die hij op 3/11/1981 zaaide en die voor het eerst bloeide op 14/3/1989. Maar hij doet het nog steeds.
- Patrick Hioudi. Met heel wat moois, ik noteerde vooral een grote Cychis

Tomboa:

O, ja, dat liep WEER eens niet eerlijk. Ik won niets. Peter ook niet, maar die kocht geen lootjes...

Het was weer een prettige avond!
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: A'pen maart 2010
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2010, 09:44:10 am »
Oeps, je bent me voor, Patrick...
Je hebt een meer dan volledig verslag geschreven.

-Ik noteerde enkel nog de vraag van Fabienne om planten mee te brengen voor de tentoonstelling van Leuven, omdat we daar ook een voorstelling(ske) gaan opstellen.
-Toen Maurice mijn plant uit z'n pot trok, dacht ik effe: o jee, daar gaat hij in 1000 stukjes en zonder wortelen... Maar ik moet toegeven: hij heeft hem mooi terug in een grote pot gekregen en als hij aanslaat, kom ik (hopelijk) volgend jaar een mooi vol exemplaar laten zien. En als die kale bulben van't middenstuk nog uitlopen, heb ik er een plantje bij voor een tombola... Of zal ik de volgende keer lotjes voor jou kopen... :wink:
Groeten,
Marleen

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2010, 07:59:31 pm »
Patrick

Citaat
Coelogyne hybride mooreana x pecari (Patrick Hioudi)
Die bestaat niet, dat moet zijn fritz henckell (mooreana x beccarii ).

Gr,

Karen
Morgen gaat het altijd beter!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2010, 10:16:45 pm »
OK! Dank U.

Fonetisch leek dat op pecarii maar je hebt ongetwijfeld gelijk!
Groetjes,
Patrick - Phal