Orchideeën in een potje

• 5 Reacties
  • 867 Gelezen

*

Offline inge

• 29
    • Bekijk profiel
    • http://picasaweb.google.nl/ingridjanssen0/Orchids2010#
Orchideeën in een potje
« Gepost op: maart 23, 2010, 07:20:48 pm »
Hallo daar was ik weer...

Wie kan mij helpen. Ik heb bij de tentoonstelling in Brussel 2 orchideeën in een plastic gesloten potje gekocht en werd mij door de kweker verteld dat ik ze rond deze tijd eruit mocht halen... Maar ja... hoe moet dat eigenlijk :? ???
En voor voeding?? Kan ik dan gewoon de orchideeën voeding gebruiken die ik nu ook gebruik voor de volwassen planten?? Of kan ik beter zo'n voedingskegel van pokon of zo gebruiken, die zijn voor gewone kamerplanten??

Alvast bedank

groetjes Inge

*

Offline Tati

• 441
    • Bekijk profiel
Re: Orchideeën in een potje
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2010, 05:33:37 am »
Inge,
Ik heb er eind verleden jaar ook gekocht en heb het zo gedaan:
-Afspoelen met lauw water , zeker zijn dat alle gel weg is.
- In bark zoals de grote orchideeën
- ze hebbben bij mij nog geen voeding gehad , ik wacht liever tot ze groter zijn.
- ze staan in vensterbank serre
gr Tati
Orchideeën zijn een wonder van de natuur,zo zuiver,zo puur \";)\"

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2010, 02:24:57 pm »
De bark wellicht wat kleiner kiezen, of knippen. En vooral ookhet potje niet te groot kiezen.
Je schrijft niet welke soort je kocht. Maar de meeste planten groeien graag met hun wortels tegen d erand van het potje om zich vast te zetten. Als het potje te groot is, staat  de plant te wiebelen en dat heeft die niet graag.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline inge

• 29
    • Bekijk profiel
    • http://picasaweb.google.nl/ingridjanssen0/Orchids2010#
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2010, 06:24:25 pm »
Bedank voor de info  :D
Het gaat om deze soorten.
-Oerstedella centradenia
en de
-Stanhopea oculata

Hebben deze gewone bark nodig?

bedank

Inge

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2010, 06:55:00 pm »
De Stanhopea (ook wel eens Wanhopia genoemd) bloeit onderaan de kluit. Die moet je in een mandje kweken. Hij zal zijn bloemscheut nooit over de rand van de pot laten hangen. Eerder als er al een groot gat onderaan de pot zit, via dat gat. Maar een mandje, in draad of hout lijkt me de beste keuze.

Ik zag er ééntje in het wild in Costa Rica. Daar zitten ze op takken, die horizontaal hangen over een stroompje heen. Met pakken mos, altijd lichtjes nat, maar steeds in de wind.

Bloeit slechts enkele dagen geurt erg sterk. Ik heb er ook een die bloeit jaarlijks.

Oerstedella centradenia , zag ik ook in Costa Rica, nabij Rincon de la Vieja. Op een kaal stuk hout in een vork met weinig mos of humus, de meeste wortels zaten rond de kale tak. Zeer veel licht! en erg warm. Ik had zelf al enkele planten en kreeg ze allemaal om zeep! Ze groeien erg goed, bloeien niet en plots. Twee dagen en alle bladeren vallen er af.

Ik wens je sterkte.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2010, 09:54:13 pm »
Hallo Inge
Als je succes met jonge planten wilt hebben moet je er voor zorgen dat de planten niet te veel bloot staan aan schimmel daarom gebruik ik vaak superol een middel tegen keelpijn ik doe 1 tablet in een liter water lauw en laat ze daar 5 minuten in liggen  dan op laten drogen vervolgens heg ik kleine plaatjes gedoogde phagnum waar ik ze in klem en geef ze water  zorg ervoor dat ze niet uitdrogen
in vroegere tijden gebruikten we merantie schaafsel dan had je er snel nieuwe worels wat betreft sphagnum dat wordt ook bij de grote kwekers gebruik het is vrij steriel door zij lage P.H houd de temperatuur niet te laag boven de 24 c trouwens oerstedella kan heel goed op een stuk kurkschorsmaakt fraaie witte wortels die ook vaak nieuwe plantjes maken elk scheutje kan hoe klein ook bleomen geven Probeer het eens
Groeten Jannes ps ik reageer de komende tijd niet omdat ik op orchideeen jacht ben in Suriname
gek van planten en een eigen paradijs thuis
weet veel van alle soorten planten ook de vermeerdering