Vanda's in de huiskamer!!

• 22 Reacties
  • 1063 Gelezen

Vanda's in de huiskamer!!
« Gepost op: maart 30, 2010, 09:31:03 am »
Hallo iedereen,

Ik ben niet alleen nieuw hier op het forum,maar ook nog een beginnerke.
Alles is begonnen vorig jaar in september 2009,toe ik per toeval binnenstapte bij Petrens te Sint-Denijs-Westrem.
Ik stond daar aan de grond genageld,liefde op het eerste gezicht.
Ik heb daar de mooiste ontdekking gedaan,namelijk het ontdekken v.d VANDA.(wat ik daarvoor niet kende,een phalaenopsis ja maar een vanda nog nooit van gehoord.)
Ik was daar volledig van in de ban,dit wilde ik ook,maar al vlug vertelde de eigennaar dat dat niet de geschikte plant was om mee te beginnen,niks kon me tegenhouden!(toen ik zij dat ik geen serre had en die in de huiskamer wilde houden,ging die mens zijn ogen nog  verder open!)
In diezelfde maand heb ik 4 vanda's gekocht.
Prachtige bloemen,2maand later geen bloemen meer, maar dan nog vind ik die plant super...
We zijn nu 6à7 maand later en niet te geloven, 2 van de 4 vanda's krijgen botten(ik ben hier zoooo blij mee)
3 hangen (hier is er één die botten krijgt en één in een vaas,die heeft ook botten) de vanda in de vaas heeft wel mooiere luchtwortels,de luchtwortels van de hangende zijn onmiddelijk kurkdroog terwijl ik deze 2maal per dag onderdompel in een emmer regenwater.
Ik zal later eens proberen een fotoke te plaatsen(oei..als da maar lukt)
Alle informatie over vanda's is van harte welkom.
Alvast bedankt en tot later, groetjes Brenda

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: Vanda's in de huiskamer!!
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2010, 01:34:47 pm »
Hoi Brenda, welkom op dit forum,

Op de site van de NOV staan een drietal lezenswaardige verhaaltjes over de Vanda/Ascocenda:

http://www.nov-orchidee.nl/html/vanda.html
http://www.nov-orchidee.nl/html/vanda2.html
http://www.nov-orchidee.nl/html/vanda3.html

Heb je daar nog niet genoeg aan (en welke junk heeft ooit genoeg?) dan is deze discussie de moeite waard:

http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?t=628

En heb je dan nog vragen stel die dan weer gewoon hier!

Ruud

« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2010, 03:11:08 pm »
Hallo Brenda,
Welkom op dit forum. Ik hoop dat je hier - en bij de Noorderburen ook natuurlijk  :wink:  - de nodige antwoorden vindt. Zelf ben ik ook een beetje een Vanda-adept en ik kan alleen maar zeggen dat er moeilijkere en gemakkelijkere soorten tussen zitten. In hun natuurlijke habitat groeien ze hoog in de bomen en vangen daar alle licht op dat ze nodig hebben. De vele luchtwortels die ze ontwikkelen hebben ze nodig om snel veel vochtigheid uit de lucht op te nemen.
Bij de hybriden zitten er ook prachtige exemplaren tussen en als je 't éénmaal onder de knie hebt, zijn het dankbare bloeiers... Het enige waar ik soms nog mee sukkel, is om ze zonder schade door koude, droge winters te loodsen.
Succes ermee!
Groeten,
Marleen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2010, 05:37:49 pm »
Hoi Brenda,

Ik stel voor dat je gelijk inschrijft voor de PnP dag op 23 mei ten huize van een Vanda adept ...

mvg

angrek
Once an orchid lover, always an orchid lover !

« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2010, 12:35:31 pm »
Prachtig lenteweer,ik heb vandaag mijn vanda's eens buiten gehangen(ik zal hier wel goed aan doen zeker) :?

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2010, 12:48:54 pm »
Met het goede weer gaan die van mij ook naar buiten. Op het ogenblik heb ik er al eentje in bloei, die was er vroeg bij. Ik zie ze het liefst gewoon loshangend, zonder vaas. Ze zijn zo mooi als ze tussen ander groen hangen.

jeannine/Granny

« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2010, 07:06:56 pm »
Ik kijk uit naar zaterdag,gentse floralien,zowel orchidee coupe als orchidee tropical zijn aanwezig.Naar coupe heb ik al gebeld,die brengt voor mij al een vanda-ke mee :D .
Jeannine,mooie foto en ja ik vind ze hangend ook op zijn mooist.

« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2010, 08:59:29 pm »
Vandaag prachtige weer,hoog tijd om de vanda's buiten te hangen!
Dit is een test om te zien of ik eindelijk ook eens een foto-ke op het forum kan plaatsen.

« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2010, 09:13:45 pm »
Foto gelukt  :D
En planten ook bijzonder mooi! Er hangen een paar flinke jongens tussen en zo te zien allemaal met uitstekende wortels.  
Die van mij zijn wat later met het vormen van bloeistengels omdat ze niet in de huiskamer hangen, maar in de aanpalende veranda. Daar zakt het in de winter toch tot zo'n 14°C. Nu het warmer wordt, krijgen ze extra mest in het sproeiwater op de wortels en op de bladeren. In de zomertijd gaan ze bij mij ook naar buiten en dan kunnen ze veel meer hebben...
Groeten,
Marleen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2010, 06:35:19 am »
Mooie Vanda's Brenda.

jeannine

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2010, 09:04:18 am »
Toeval wil, dat de uitstap (PNP-dag) dit weekend naar Rik Claessen ook Vanda's als belangrijkste onderwerp heeft.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2010, 11:53:17 am »
Ja,ik weet het (PNP-dag)in de namiddag ging het over vanda's hé!
Spijtig het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik naar (PNP-dag) zou komen,alleen spijtig dat het op pinksteren-week-end valt hé(ik heb andere verplichtingen)anders was ik zeker meegeweest!
Het zal voor een volgende keer zijn. :wink:

« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2010, 04:55:51 pm »
Het is me dit week-end dan toch eens gelukt,ik heb geboden op e-bay en wacht nu vol verwachting op 1/vanda asocenda bonbon en 2/vanda thai sky. Ik ben eens benieuwd hoe die ervoor komen wanneer ik ze thuis mag ontvangen. :roll:
Zijn er mensen bij die hier zowel positief/negatief ervaring mee hebben?
Ik zet deze week nog wel eens een foto op het forum van deze aankoop.

« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2010, 06:20:45 pm »
Bij de Vanda's is er een eenvoudige vuistregel wat temperaturen betreft: de planten met blauwe bloemen kunnen heel wat meer koelte verdragen. Dat geldt ook voor alle kruisingen met Vanda's met blauwe bloemen.
Voor de rest is de verzorging nogal gelijk: genoeg luchtvochtigheid rond de wortels. Regelmatig goed nat maken wanneer ze buiten hangen, kan nu dus wel. Ze drogen flink op tegen de avond en maken dankbaar gebruik van (eventuele) mestgiften in het water. Dit is hét groeiseizoen en dat loopt dan hopelijk uit in een mooi bloeiseizoen (al willen Vanda's daar ook wel eens gewoon hun voeten (wortels  :wink:
Groeten,
Marleen

« Reactie #14 Gepost op: juni 20, 2010, 07:57:48 pm »
Ik ben vandaag langs geweest op de orchideeen tentoonstelling(kruidtuin Leuven) gezellige drukte,zeer mooi,bij het binnenkomen zal ik aan een fontein een mini-vanda hangen, zo eentje wilde ik ook natuurlijk :oops: