Keiki ???

• 22 Reacties
  • 6568 Gelezen

Keiki ???
« Gepost op: april 14, 2010, 04:57:33 pm »
Ik heb een vraagje, op de bloemstengel komt er precies geen bloemknop uit maar blaadjes.
Is dit wat men dan een Keiki noemt of is dit iets anders ?
Als ik dit op de plant laat staan, is de kans dan groot dat er dit jaar nog nieuwe bloemstengel komt of moet ik deze bloemstengel tot onderaan afknippen om een nieuwe bloemstengel te laten aanmaken ?
Wat doe ik hiermee het best, zou toch graag ook terug een bloei hebben op de Orchidee, het is al tijdje geleden dat hij nog bloemen heeft gehad. Denk dat het nu toch al 6-9 maanden geleden is.

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Re: Keiki ???
« Reactie #1 Gepost op: april 14, 2010, 05:33:01 pm »
Welkom op deze forum.
Ja dit is een keiki.Je kan de keiki eraf doen en oppotten als hij GENOEG wortels heeft aangemaakt of je kan het aan de bloemstengel laten hangen,maar ik vrees dat die dan veel energie van de moederplant zal weg nemen.Op deze bloemsteel zal er geen bloemen meer uit komen.Ik hoop dat je hier mee geholpen bent.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2010, 06:30:31 pm »
Maar is het mogelijk dat er zich nieuwe bloemstengels ontwikkelen terwijl er zich een keiki op deze stengel aan het groeien is ?

« Reactie #3 Gepost op: april 14, 2010, 10:05:15 pm »
Hallo Anduril,
Ook van mij een hartelijk welkom op dit forum. Ik hoop dat je je hier snel thuis voelt.
Volgens mij heeft Marie-Jeanne gelijk wanneer ze zegt dat het laten groeien van een keiki veel energie wegneemt. Daardoor zal de plant waarschijnlijk niet onmiddellijk een nieuwe bloemstengel maken. Als je niet echt geïnteresseerd bent in het nieuwe plantje, kan je het beter weghalen samen met de rest van de stengel. Daarna zal het toch nog een tijdje duren voor er weer een nieuwe uitkomt... ofwel maakt de plant eerst nog een nieuw blad.
Als het nog nooit eerder gedaan is, is het nu ook het moment om de plant te verpotten.
Succes ermee,
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2010, 09:21:53 am »
Als ik de foto bekijk, lijkt de plant in optima form. Dus energie van de plant vragen zodat die er onder zou leiden lijkt me ver gezocht.
Ik zag al veel planten met een keiki, waar zowel de moederplant als de keiki aan het bloeien waren!
Dus ook nieuwe bloemen, verder op dezelfde bloemsteel !!!

Ik zou de keiki er nog lang niet afhalen! Wel serieus ondersteunen, met een goede stok. Want langzaam groeit dat plantj, wordt dat zwaarder en soms gaan je stokjes net ter hoogte van de pot gaan rotten...

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2010, 05:39:58 pm »
Aan allen alvast bedankt voor de antwoordjes.

Ik zal eventjes afwachten en de Keiki laten staan en groeien. Het zal waarschijnlijk wel een tijdje duren vooraleer ik deze Keiki zal kunnen overpotten en een 2e orhidee zal hebben. Indien de moderplant echt geen nieuwe stengel zal aanmaken en bloeit zal ik me misschien een nieuwe aanschaffen om toch wat orchidee bloemen in huis te hebben. Dat is ook altijd een optie.  :D

De plant doet het hier inderdaad super, blijkbaar staat hij hier graag. Na zijn kleine winterpauze van een maandje is hij beginnen met de Keiki aan te maken, ik dacht eerst nieuwe bloei maar na tijdje bleek toch duidelijk dat het om een Keiki ging. Ik zal deze dan ook misschien in de eerstkomende dagen verpotten en nieuwe orchideegrond geven die ik onlangs al had gekocht.

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2010, 06:12:01 pm »
Je moeder orchidee zal na het knippen van de stengel wel nog nieuwe bloemstengels aanmaken hoor,je moet daarvoor geen andere kopen,maar je moet geduld hebben.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2010, 09:59:39 am »
@M-Jeanne

Weet ik wel maar heb me gisteren toch een nieuwe aangeschaft, zo heb ik meteen weer wat bloempjes in het huis en is nu een ander kleurtje  :D. Zo kan de Keiki ook op het gemak verder groeien tot ik deze kan afknippen.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2010, 04:25:04 pm »
Heel goed idee!   Orchideeën-koorts noemen ze dat ook.
Alle uitvluchten zijn goed om steeds weer orchideeën te kopen!

Laat je gaan, zou ik zeggen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2010, 06:58:37 pm »
Het is al een tijdje geleden dat ik er nog iets over heb gepost maar wat denken jullie, zou ik deze "keiki" al van de moederplant kunnen halen en zou deze het al alleen kunnen overleven of is het beter dat ik deze er nog wat aan de moederplant laten hangen ?

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2010, 07:20:03 pm »
Voorlopig laten zitten,

Ruud

« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2010, 08:45:35 pm »
Inderdaad laten zitten, zoals Ruud zei.
2 of 3 bladeren zo groot als het eerste en ook nog enkele wortels erbij. Dan voorzichtig oppotten in iets fijnere bark dan de volwassen planten én in een klein potje; toch goed oppassen met water geven.
Naargelang het plantje "aanslaat" heb je dan bloemen (klein stengeltje) tussen de 6 à 12 maanden na het oppotten.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2010, 11:47:08 am »
Laten zitten, maar zeker wel een stokje als steun naast zetten, want als de oude bloemtak knakt, zal je noodgedwongen snel moeten losknippen en apart oppotten. Gewoonlijk gebeurd dat als je er gene tijd voor hebt...
Ik zou sowieso wachten tot in het voorjaar 2011. Maart-April.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #13 Gepost op: oktober 03, 2010, 04:59:06 pm »
De wortels groeien nu goed en een komt nog een blad bij.
Wat nu wel gebeurt is dat de wortels uit elkaar groeien en dat het van de ene punt naar de andere al 20cm is geworden.
Hoe kan ik vermijden dat de wortels zo ver uit elkaar groeien want moest ik deze nu verwijderen om in een pot te steken dan ben ik er zeker van dat ik de wortels niet in een pot zal krijgen zonder deze te beschadigen/af te kraken.
Is er hier een techniek voor om dit zo een beetje te verhelpen ?

« Reactie #14 Gepost op: oktober 03, 2010, 09:43:18 pm »
Over die wortels moet je je niet teveel zorgen maken! Frisse nieuwe wortels zijn vrij soepel en buigzaam, zeker wanneer ze vochtig zijn. Dan hou je ze met één hand bij elkaar en met een draaibeweging zet je de plant in z'n potje. Verder gewoon aanvullen met fijne bark en dat komt helemaal goed.
Nog effe geduld, dus.
Groeten,
Marleen