Keiki ???

• 22 Reacties
  • 6565 Gelezen

Re: Keiki ???
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2010, 04:37:13 pm »
Ik wou even checken hoe soepel die wortels wel zijn zoals jullie hier zeggen om deze dan in een nieuwe pot te kunnen steken volgend jaar want ik begin mij zorgen te maken over de lengte van de wortels.
Ik heb deze helemaal natgemaakt om ze zo buigbaar mogelijk te maken. Ze waren volledig verzadigd van vocht.
Ik maakte nog maar een lichte beweging aan de wortel en knak, de wortel gekraakt. Deze wortels zijn helemaal niet soepel en buigbaar maar vanaf je er nog maar aankomt knakken deze af. Ik heb er geen idee van hoe ik deze ooit in een nieuwe pot zal krijgen. Deze wortels zijn gewoon helemaal hard en niet buigbaar. Van mijn andere orchidee zijn de wortels veel dunner en veel soepeler en kan je ze inderdaad gemakkelijk samensteken in de pot.
Deze wortels dus helemaal niet, hoe zal ik dit kunnen oplossen ? Nu deze is gekraakt hoop ik toch dat de wortel niet verloren is en dat deze terug verder zal groeien. Het is niet volledig doorgekraakt maar ik denk wel dat deze zal afsterven onder het punt dat hij nu is beschadigd.
De wortels zijn ondertussen al 20 cm lang en krijg ik zelfs niet in een gelijkaardige pot waarin de moederplant ook staat.
Ik had bij het verpotten van deze moederplant ook al het probleem met deze wortels en heb ik er ook één afgeknakt maar gelukkig had dit geen gevolgen omdat deze meer wortels had.
De moederplant is nu ook weer nieuwe wortels aan het krijgen zoals jullie kunnen zien op de foto maar deze groeien weer niet naar beneden in de pot maar terug naar boven. Ik zou graag weten hoe ik dit kan vermijden want anders groeien ze weer naast de pot en zal ik ze bij een volgende verpotting terug afknakken. Hoe kan ik maken dat deze wortels naar depot groeien ipv naar boven. Alle tips welkom.

« Reactie #16 Gepost op: november 26, 2010, 05:36:12 pm »
Als een plantje maar weinig wortels heeft, probeer je daar natuurlijk zo voorzichtig mogelijk mee te zijn. Dat er ééntje gebroken is, is natuurlijk wel jammer, maar dat herstelt zich wel.
Wat ik probeer bij het verpotten of oppotten van planten of keiki's met breekbare wortels, is het volgende: je houdt de plant met de ene hand vast en je legt de wortels in je andere. Je draait de plant dan een halve draai (of meer) en de wortels krullen in je andere hand in een soort van "nestje". Dat "nestje" leg je voorzichtig in de pot (die al voor 1/3 gevuld is met bark of een ander substraat). Je zet het plantje voorzichtig (ongeveer) in't midden van de pot (bij monopodiale groei, zoals Phalaenopsis) of aan de rand met het groeipunt in't midden (sympodiale groei, zoals Cattleya's). Je vult bij met schors of wat je ook gebruikt. De wortels zoeken vanzelf wel hun weg wanneer ze eenmaal weer aan't groeien gaan.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Succes ermee, in elk geval.

Groeten,
Marleen

PS: Bij een plant die veel/genoeg wortels heeft, moet je zo voorzichtig niet zijn. Je zet de plant in de pot en draait hem dan een slag of 2 tot alle wortels in het potje zitten....

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2010, 07:07:37 pm »
Ja ik stem in met wat marleen zegt.
Ik draai ze met een schroefvormige beweging de wortels in een pot. En schud er dan mengsel tussen door.
Dat werkt echt. Maar zolang de keiki aan d eplant zit doe je beter niets. Wacht sowieso tot in het voorjaar!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2010, 10:42:22 am »
Bij jullie zijn die wortels dan blijkbaar wel veel soepeler.
Ik ben er voor 99% zeker van als ik deze probeer te draaien dat ze aan de stengel gaan afbreken, ik kwam er nu bijna zelfs niet aan en dit was al het geval.
Ik was zoiezo van plan te wachten tot het voorjaar om deze dan te verplaatsen.

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2010, 01:03:19 pm »
Voor het oppotten de wortels weken in watyer, dan zijn ze een stuk soepeler,

Ruud

« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2010, 04:22:36 pm »
Oh ja! Dat was ik eigenlijk vergeten te zeggen, maar dat doe ik inderdaad ook. Als de wortels vochtig zijn, worden ze vanzelf al wat buigzamer.
Bedankt Ruud  :wink:
Groeten,
Marleen

« Reactie #21 Gepost op: mei 22, 2012, 04:56:34 pm »
We hebben hier nu al drie phalaenopsisen staan met grote keikis. In een keiki komt al een bloeischeut. Hoe haal ik die er best af?  Luchtwortels zijn al lang (10-15 cm) en stevig. Ik kan uiteraard de keikis afknippen maar hoe krijg ik ze dan best in orchideeëngrond zonder te veel schade aan te richten?

Dank voor het advies.

Johan

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #22 Gepost op: mei 22, 2012, 08:51:52 pm »
Er zijn verschillende manieren. Ik laat ze liefst aan de plant. Maar als ze er af moeten, dan knip ik gewoon een stukje boven en onder de keiki de bloemsteel door. En pot ze ermee op. Als de plant begint te groeien, verdroogt dat stukje oude bloemsteel.
Je zou ook de keiki kunnen lostrekken en afscheuren, met het risico de boel stuk te trekken.  Een beter alternatief is met een erg scherp mes los snijden van de bloemtak.
Groetjes,
Patrick - Phal