Eulophia Guinensis

• 7 Reacties
  • 1656 Gelezen

Eulophia Guinensis
« Gepost op: oktober 22, 2006, 04:55:24 pm »
Eulophia (volgens dat ik kan vinden vooral in Africa, maar ook in Amer.)
Dus ik hoop dat het in dit Topic past. :?

Kan iemand mij meer uitleg over deze plant geven, kreeg die gisteren, maar geen uitleg, zoek het maar op, kreeg ik te horen!!

Graag hoe men deze kweekt?

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
(Geen onderwerp)
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2006, 08:37:04 pm »
Eulophia komt behalve in europa haast overal voor. Met wel eens waar de grootste aantallen in Afrika. Zelf zag ik er in Malawi en Cambodia.

Eulophia guinensis komt voor vanaf de Kaap Verdische eilanden over Centraal Afrika tot het Arabische schiereiland. Ze hebben absoluut een grote droogte periode nodig! Waarbij ze warm moeten staan, maar dus geen licht nodig hebben. In onze herfst moeten ze dan weer warm en nu wel erg licht gezet worden en zachtjes aan terug water en mest krijgen. Indiend e bulben voldoende groot zijn, zou zowat samen met de nieuwe scheutaanzet de bloemtak moeten verschijnen.

Niet toevallig dus dat de exemplaren die ik ooit vond steeds gevonden werden in een regenseizoen. Malawi heeft soms een zeer kort regenseizoen, heel soms zelfs is er zelfs spraken van volledig ontbreken van regenseizoen. Ik zag ze in graslanden, nabij beekjes, in open terrein.

Kijk ook naar enkele pracht exemplaren van Eulophia latilabris, Eulophia odontoglossa en andere mij onbekende species op de Malawi pagina's onder reisverslagen.
Groetjes,
Patrick - Phal

(Geen onderwerp)
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2006, 04:20:48 pm »
Wat is een grote droge periode? 1 - 2 maand (zomer)???

Alvast dank voor de uitleg.

groetjes
Maggi
Iemand Phragmipediums of Paphiopedilums teveel, geef een seintje. Alle Slipper Orchids welkom!

(Geen onderwerp)
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2007, 08:28:19 pm »
Hij bloeit!!! goed hé!

Ging als vanzelf. :lol:

groetjes
Maggi

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
Re: Eulophia Guinensis
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2014, 11:11:36 pm »
oude topic ... maar toch even mijn ervaringen. Zelf heb ik ook al vele jaren deze plant staan. Heb hem ooit gekregen (een jaar of 10-15 geleden) van een commerciële Phalaenopsis kweker uit Nederland. In de serre stond een gans vak met deze soort, het was een testkweek om deze mogelijk in grote hoeveelheden op de markt te brengen. Bleek geen succes te zijn, ik mocht er gerust een paar hebben ...

De plant staat het ganse jaar 'warm' ; in het late voorjaar / zomer / begin najaar staat hij in de veranda, nog bij m'n ouders. Als het wat kouder begint te worden, valt het blad af, en gaat hij in de woonkamer, op een plaatsje 'uit het zicht' (achter de zithoek). Hij wordt dan helemaal vergeten, tot hij in de lente terug naar de veranda kan verhuizen, een ook terug wat te drinken krijgt ... met al snel nieuw blad en bloei tot gevolg.
Een probleemloze plant. Zodra de serre hier helemaal af is, krijgt hij zeker een plaatsje. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar mini-soortjes, en Madagascar, maar dergelijke trouwe planten verdienen zeker een plaatsje.

mvg

Stijn

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2014, 07:53:09 pm »
Leuk verhaal. Heb je toevallig ook foto's?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2014, 08:12:24 pm »
Ik heb nog wel enkele foto's, maar die staan op een andere PC die niet meer in gebruik is. Zodra ik daar toegang tot heb, plaats ik ze hier wel.

mvg

Stijn

*

Offline Stijn

• 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2014, 10:21:50 pm »
Lang op zoek geweest naar de oude foto's ... kan ze niet meer vinden.

Maar niet getreurd ; ondertussen staat hij opnieuw in bloei !

Moest iemand trouwens interesse hebben in deze soort, heb een exemplaar (2 nieuwe scheuten) met een ontwikkelende bloemstengel op overschot. Ben altijd te vinden voor een ruil voor een andere botanische soort, met een voorkeur voor Madagascar, Masdevallia's en miniatuursoortjes.

Groeten,

Stijn