Weer een nieuwe orchidee van André De Prins

• 2 Reacties
  • 845 Gelezen

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
Weer een nieuwe orchidee van André De Prins
« Gepost op: mei 22, 2010, 03:23:20 pm »
Staat nu zelfs in de gazet : klik hier :
Once an orchid lover, always an orchid lover !

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Weer een nieuwe orchidee van André De Prins
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2010, 07:40:15 pm »
BOECHOUT - Boechoutenaar André De Prins is erin geslaagd een nieuwe orchidee te kweken. Hij is hiermee niet aan zijn proefstuk toe.

Sinds zijn vijf of zes jaar is André De Prins gepassioneerd bezig met het kweken en telen van planten en bloemen. Menig Boechoutenaar heeft nog school gelopen bij de vroegere onderwijzer en oud-directeur van de Jan Frans Willemsschool.

'Ik ben als kind begonnen met het aanleggen van een verzameling cactussen, maar daar heb ik er vandaag nog slechts zes van. Alhoewel het zeer leerzaam was, ben ik nadien overgeschakeld naar het bevruchten, kruisen en vermeerderen van orchideeën. Ik kwam in contact met Charles Declerck, leraar bloementeelt in de Rijkstuinbouwschool van Vilvoorde: hij bezorgde mij een lijst met geslachten die al dan niet met elkaar gekruist kunnen worden. Stelselmatig heb ik schema's uitgewerkt over welke geslachten van orchideeën te combineren zijn. Zo heb ik een weg proberen te vinden om het onmogelijke mogelijk te maken,' vertelt De Prins over zijn fascinatie, die hem inmiddels meer dan veertig jaar in de ban houdt.

In 2007 lukte het hem voor het eerst een nieuw orchideeëngeslacht te realiseren en te laten bloeien. Deze creatie staat sindsdien onder de naam 'Deprinsara Andre' geregistreerd bij de Royal Horticultural Society in Engeland. Die beheert de registratielijsten van negen verschillende plantengroepen, waaronder de orchideeën. 'De familie der orchideeën telt tientallen geslachten, maar het is uitzoeken welke precies gecombineerd kunnen worden en dat is niet zo vanzelfsprekend,' zegt de bloemenhobbyist. 'Een aardappel en een ui kan je ook niet matchen.'

Vier geslachten

André De Prins gaat er prat op dat hij realiseerde wat zelfs vele professionele orchideeënkwekers niet lukte. Het vraagt immers een proces van minstens zeven tot tien jaar om een nieuwe orchidee te telen. Vorig jaar slaagde hij er zelfs in om vier geslachten te verenigen in een nieuwe orchidee met contrasterende kleuren, die nu de laatste dagen van haar bloeiperiode doormaakt. Om zijn band met de gemeente te benadrukken, werd de nieuwste creatie wereldwijd geregistreerd als 'Andreara Boechout'.

Op de vraag of het hierbij stopt, wil André De Prins alvast kwijt dat hij nog een hiaat heeft gevonden. Bijgevolg is het niet uitgesloten dat er een nieuwe soort orchidee staat aan te komen
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Weer een nieuwe orchidee van André De Prins
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2010, 07:33:35 pm »
ik heb een mailtje gekregen van Fabienne met het artiekel in de bijlage.
weeral een enorm knappe prestatie.
Dikke proficiat André!

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.