Zaai protocol

• 7 Reacties
  • 1062 Gelezen

Zaai protocol
« Gepost op: mei 29, 2010, 10:13:08 am »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar al meerdere jaren liefhebber van orchideeën species.
Ik heb al succes gehad met zaaien van een specie uit Birma (gekregen zaad) en Aeranthes peyrotti.
Vandaag ben ik opnieuw begonnen met meerdere species. (Pleurothallis liliae, Dendrobium clavatum, Sophronitis coccinea, Dendrobium victoria reginae, en nog wat gekregen zaad uit het wild.)
Is er hier iemand aanwezig die een protocol geschreven heeft voor de zaai.
Ik heb potjes met voedingsbodems dus deze moet ik niet aanmaken, heb ook toegang tot een laminaire flow.
Gebruiken jullie filters of centrifuge voor de chloor van het zaad te krijgen?

Dank bij voorbaat
Greetz
  Djerbe
Safe the earth, it's our only source of beer !!

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: Zaai protocol
« Reactie #1 Gepost op: mei 29, 2010, 04:41:00 pm »
Wellicht kun je wat vinden bij de VOV (Vereniging orchideeen vermeerdering). Kijk eens op hun website.

Ruud

http://www.orchideeenzaaien.nl/

« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2010, 02:06:54 pm »
Bedankt voor de informatie.
Maar ik zoek eigenlijk meer praktische informatie. Hoe scheidt je gemakkelijk uw zaad van de chlooroplossing?
Ik heb het dit weekend gedaan met ebjes en gewoon zwaartekracht. Zaad oplossen en laten bezinken, nadien het bovenstaande vocht met een pipet wegdoen en opnieuw water bijdoen...
Voorlopig is er nog geen besmetting te zien op de 24 bodems dus laten we hopen dat ik mijn techniekje gevonden heb. Misschien naar de toekomst centrifuge gebruiken om het zaad sneller te laten bezinken. Maar daarvoor zal ik wel eerst langs de baas moeten met een uitleg waarom een centrifuge nuttig is voor ons bedrijf :lol: .
Greetz

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2010, 07:38:36 pm »
Let op ik heb geen ervaring!

Maar ik volgde door de jaren al enkele uiteenzettingen en specifiek daarvoor zag ik een practische tip.

Iemand had twee dunne transparant kunststof buisje, waar een geschroefde verbinding tussen zat. En daartussen zat een speciaal rond filterdoekje. Blijkbaar heeft met in Chemie labos verschillende soorten filterdoek. Kwestie van dichtheid en doorlaatbaarheid. Die filterdoekjes zitten steriel verpakt, als je de chlooroplossing door die filter laat lopen, blijven de zaadjes zitten en die schraapte hij van het filterdoekje af.

Zoals gezegd, het zag er erg practisch uit. En hij meende dat je dat gemakkelijk kan vinden in zaken waar men labobenodigdheden verkoopt.

Als je volgend evraag zou zijn, waar is zo'n zaak gevestigd.... 'k Zou het niet weten!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2010, 09:22:32 pm »
De vorige keer had ik het gedaan met gewoon filterkes....
Dit lukte wel, maar was een heel tijdrovend proces omdat het lang duurde voor de oplossing er door gefilterd was.
Had deze keer ook geprobeerd om zaad in zo een filter te doen en de hele filter van oplossing te veranderen, maar de chloor kreeg hierbij niet voldoende contact met het zaad!
Het is echter wel heel tof om over zulke dingen te discussieren, we leren bij :)
Als ik iemand met iets kan helpen, sta ook altijd paraat met mijn informatie en hulp.
Greetz

« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2010, 07:04:47 pm »
Sedert 2003 ben ik reeds lid van de zaaivereniging in Nederland en daar kan je wel iets leren hoe het moet .
Ik ben al enkele jaren bezig met zaaien van orchideeën en ik wil je het wel eens tonen hoe ik zaai .
Zorg voor kiemkrachtig zaad en we spreken eens af bij mij thuis , ik heb hier alles in voorraad want mijn voedings-  en verspeenbodems maak ik zelf .

« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2011, 06:27:43 pm »
Ik ben nieuw bij deze vereniging wil wel graag weten wat er allemaal gedaan wordt .

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2011, 08:33:54 pm »
Op onze website, onder P&Pmenu > Cultuurpagina's > Orchideeën zaaien   vind je alvast een inleiding.
Groetjes,
Patrick - Phal