keverorchis in Dintelse Gorzen

• 11 Reacties
  • 1695 Gelezen

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
keverorchis in Dintelse Gorzen
« Gepost op: juni 01, 2010, 01:23:03 pm »
Miranda stuurde dit door. Gewoonlijk verspreid ik geen vindplaatsen. maar als het de krant haalt...

Nieuwe orchidee in Dintelse Gorzen
door Franka van der Rijt DE HEEN. maandag 31 mei 2010

In natuurgebied Dintelse Gorzen is door vrijwilligers van de Roosendaalse afdeling van de vereniging voor veldbiologie KNNV een nieuwe orchideënsoort ontdekt.

Het gaat om de grote keverorchis waarvan tientallen exemplaren zijn aangetroffen op twee plekken in de Dintelse Gorzen. De plant waarvan de bloemen een lange aarvormige tros vormen, bloeit in mei in juni. De ontdekking van de keverorchis werd gisteren bekendgemaakt door Natuurmonumenten.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
Re: keverorchis in Dintelse Gorzen
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2010, 03:27:05 pm »
Pat het is daar grooooooooooooooooooot en geloof me... de meeste mensen weten niet wat een inheemse orchidee is ook al staan ze erop....  :roll:
Geloof dat de bokkenorchis daar ook groeit.
Binnenkort eens gaan wandelen. Tis hier maar kleine 20 km vandaan...  

http://www.natuurmonumenten.nl/content/dintelse-gorzen

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2010, 08:20:24 pm »
Ziet er mooi uit en aardrijkskundig ook heel interessant  :D
Ik zet het in elk geval op mijn "te doen"-lijstje... Dit jaar lukt niet meer voor orchideeën, maar later zal ook nog wel leuk zijn!
Groeten,
Marleen

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2010, 06:23:04 am »
De dichtsbijzijnde groeiplaats die ik ken is mijn eigen tuin waar de plant zich spontaan gevestigd heeft in mijn boomgaard. Als ik thuis ben zal ik eens een foto plaatsen.

Ruud

[attachment=0:169cmc5i]Neottia ovata_01.JPG[/attachment:169cmc5i]

[attachment=1:169cmc5i]Neottia ovata - Grote keverorchis_2.JPG[/attachment:169cmc5i]

[attachment=2:169cmc5i]Neottia ovata_1.JPG[/attachment:169cmc5i]

« Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2010, 09:52:56 pm »
Knap!
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 03, 2010, 09:13:44 am »
Ik ben de laatste die de waarde van zo'n vondst wil minimaliseren!

Maar als je het als voorbeeld van inheemse orchidee aan een 'niet orchideeën freak' toont, zal je met deze soort geen indruk maken. Vaak overzien, omwille van zijn groene kleur!  Waarschijnlijk niet de meest verspreide soort, maar wel de soort die op de meest verschillende biotopen voorkomt.

Overigens goede foto's!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 03, 2010, 12:40:01 pm »
Klopt, als ik zeg dat ik wilde orchideeen in mijn tuin heb en de Grote keverorchis laat zien druipt bij niet-kenners de teleurstelling van de gezichten af: dat kleine groene ding, is dat nou alles? (maar 't helpt hun bij de bevestiging dat ik toch al niet goed snik was :D ). Slechts een enkele bekijkt de bloem van dichtbij en waardeert zijn schoonheid.

Ruud

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 03, 2010, 12:52:53 pm »
Ruud,

Als het je kan troosten. Ik heb Epipactis heleborine spontaan bij bosjes in de tuin.
Dactylorhiza maculata heeft er ook gestaan, maar is weggekwijnt. Die zat waarschijnlijk in potgrond van een plant die ik aankocht...? Ik had zelfs twee exemplaren, één stond in een kuip bij een sierplant, die volop meststoffen kreeg... Wilde orchideeën zouden daar niet tegen kunnen...?

En toch als ik eerlijk ben , dan ben ik een beetje jaloers dat die keverorchis ook niet zijn weg naar mijn tuin heeft gevonden.

Overigens ik heb ook Cyperpediums staan en Spiranthes. Maardat zijn allemaal aangekochte planten.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 03, 2010, 05:34:43 pm »
Pat de bokkenorchis schijnt er ook te groeien....  

De planning is zondagmorgen.

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
« Reactie #9 Gepost op: juni 03, 2010, 06:30:33 pm »
Bij mij komt er van alles spontaan op (meestal is het onkruid) maar dit jaar heb ik een Dactylorhiza en een Epipactis heleborine die spontaan hun groeikracht laten zien en die heb ik er echt niet neer gezet.

Gr,

Karen
Morgen gaat het altijd beter!

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 03, 2010, 09:24:50 pm »
@Patrick: die keverorchis voelt zich hier makkelijk thuis: kalkrijk terpje langs een grote rivier, enigszins beschaduwd. Er bloeien er nu een tiental.

Epipactes heb ik gelukkig ook spontaan, voor  Dactylorhiza  acht ik het te droog maar laat me natuurlijk graag verrassen!!

Ruud

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2010, 09:14:02 am »
Planning Zondagochtend.... Mmm klinkt ongelooflijk verleidelijk.  Maar ... Ik heb een vriendschappelijke voetbalwedstrijd tegen een Engelse ploeg, waaraan mijn zoon deel neemt. En op Maandag ben ik 30 (JA DERTIG) jaar gehuwd.

Voor Martine zijn alle onderscheidingen welkom. Ze heeft al medialles voor zelfopoffering, geduld, inlevingsvermogen, ... Ze kreeg spontaan een document in de bus om een subsidieaanvraag in te sturen als helpster van verloren gevallen.

Ik ging gisteren Liparis loeren, recht na het werk de polders in !!! er stonden er nog maar enkele open. Nog een week warm weer en ze zullen in volle prachtte aanschouwen zijn!

Prettig weekend en vooral fotootjes maken hé!
Groetjes,
Patrick - Phal