veel scheuten alarm

• 7 Reacties
  • 979 Gelezen

veel scheuten alarm
« Gepost op: juni 18, 2010, 07:37:21 pm »
ik heb een dend met meer dan 10 scheuten in eene kkeer .wat moet ik doen :?:

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: veel scheuten alarm
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2010, 12:47:38 pm »
Nou heb ik geen idee wat een dend is of wat voor scheuten die geeft (ben niet helderziend) maar wat had je gedacht van achterover leunen er er van genieten?

Ruud

« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2010, 03:19:14 pm »
den betekend dendrobium en ik zal een fototje plaatsen oke :lol: sorry[attachment=0:3uffprus]dendrobium 040.JPG[/attachment:3uffprus]hier is  de foto rood omlijnd is eenkiki (of scheut)

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2010, 05:11:18 pm »
Zelfs met een loep niets gevonden, alleen maar individuele pixels, misschien een ietsepietsje grotere foto plaatsen?

Ruud

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2010, 12:01:06 am »
Erg veel duidelijker wordt het niet dat is juist.

Maar ik verwacht dat het een Dendr. hybride is van het nobile type. Die maken graag veel scheuten en meestal vraagt het veel van zo'n plant. Vaak krijgen mensen die scheuten niet groot en bloeikrachtig.
Ik vermoed dat je nu net iets meer mest moet geven, zodat die scheuten zich kunnen ontwikkelen.

Overigens Dendrobium is een geslacht met oneindig veel soorten, het verspreidingsgebied is groot en als je al een soort hebt en je vind de info over de groeiomstandigheden, dan heb je geluk. Voor hybriden is het wellicht iets gemakkelijker. Tenminste, de meeste worden gekweekt onder vrij gelijkmatige omstandigheden. Vrij warm licht, in de groei veel water en mest. En dan afhankelijk van de hybride, een koude periode met wat minder water. Of warm, licht en droog.

Maar op basis van die foto.... 'k Zou het niet weten.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2010, 05:05:54 pm »
hier is een betere foto .en phal ik weet niet of het hybride is of niet hij is meer dan10 jaar oud[attachment=1:1i1u8isy]DENDROBIUM 001.JPG[/attachment:1i1u8isy] nu de bloem[attachment=0:1i1u8isy]foto dendr.jpg[/attachment:1i1u8isy]

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2010, 05:15:39 pm »
Lijkt mij een Dendrobium phalaenopsis hybride.

Citaat:
V : Ik heb jongen plantjes op de bulb groeien, mag ik die er af halen?

A : Ja dat kan perfect. Het zijn identieke plantjes, die veel sneller bloeirijp zijn, dan zaailingen. Maar het is belangrijk je niet te laten verleiden om ze te snel van de moederplant af te halen. Laat eerst enkel gezonde wortels ontwikkelen. Voor je de 'keiki' er af haalt. (Zo'n jong plantje noemt men 'keiki', een fenomeen, wat door Phalaenopsiskwekers in Hawai werd beschreven. keiki is het Mahori voor Kind of Baby.

Dit citaat komt van de thuispagina van de OVV, dus druk even op 'Terug naar website' hier links bovenaan, daarna Orchideeen - Populaire Hybriden - Dendrobium voor het hele verhaal.

Ruud

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2010, 05:16:50 pm »
Dat is duidelijk wat men noemt een Dendrobium hybride van het nobile type. Dendrobium nobile is ouder aan een erg groot aantal mooie hybriden.

Het goed kweken van deze soorten is een fel onderschat iets.
Zoals zo vaak is het voor enkele een erg gemakkelijke plant voor anderen lijkt het de nagel van hun doodskist.

De Dendrobium nobile komt niet van tropischgebied, eerder subtropen, tot zelfs bergachtig gebied in de himalaya. Wat maakt dat je hem moet kweken rekening houden de omstandigheden daar.
Vanaf het voorjaar stelselmatig meer water, hogere temperatuur en veel licht. Ze willen dan ook wel wat mest. In onze zomer mogen ze buiten. Tegen September oktober moeten de bulben goed dik en gezwollen staan. Dan stelselmatig minder water geven. Vanaf einde oktober ergens licht wegzetten, waar ze zeker niet d enachtvorst gaan krijgen 10 tot 15° is ideaal.  En vanaf novemeber erg droog! Haast geen watergeven in de pot. Sommigen zweren bij algemene onthouding van water gift. De plant moet werkelijk van armoede, van reden tot overleven gaan bloeien en dat doet die normaal even na nieuwjaar. Na de bloei dan weer gieten en scheuten kweken... enz.

Succes
Groetjes,
Patrick - Phal