Vochtigheid in living

• 3 Reacties
  • 829 Gelezen

Vochtigheid in living
« Gepost op: juni 20, 2010, 09:15:32 pm »
Beste orchidee liefhebber,

Ik ben een orchidee liefhebber, een groentje (zeg maar).
Mijn orchideeën zitten samen in mijn living. Nu zijn er ook aantal buiten.

Zoals wat we weten, hounden orchideeën van zeer hoog vochtigheid.
Mijn vraag is: Hoe kan ik een hoog vochtigheid hebben/houden in de living?

Alvast bedankt voor tips.

mvg,
Juliando

*

Offline WdG

• 124
    • Bekijk profiel
Re: Vochtigheid in living
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2010, 03:57:26 pm »
Beste Juliando,

de luchtvochtigheid is het laagste in de winter, dus troost u het valt nu wel mee!
Ik weet niet welke soorten u op dit moment kweekt, maar als we veronderstellen dat het om de phaleanopsis, oncidium of cambria gaat, dan het om het volgende.

Deze planten worden meestal gekweekt als kamer/ potplant. Ze kunnen dus veel hebben, behalve direct zonlicht.
Scherm ze maar geef ze voldoende licht.
Wanneer u zorgt dat ze niet uitdrogen komt het goed. Te veel water komt ook in de zomermaanden niet goed.
1 Maal in de week flink dompelen in een bak (regen) water en een beetje meststof erbij, vinden ze prima.

Mocht het erg warm worden in de living 30 gr. kunt u de bladeren sproeien voor de afkoeling.

Succes,

Wim

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2010, 01:42:34 pm »
Ik stem helemaal in met wat Wim zegt.

Als je planten erg plaatselijk rond de wortels wat hogere luchtvochtigheid wil bieden, dan kan je sierpotten gebruiken, die enkele cm breder zijn. Dan kunnen de wortels buiten hun eigen pot in de sierpot groeien.
Als je zo'n pot te groot kiest verlies je dat effect. Dan is er te veel luchtbeweging.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2011, 07:27:28 am »
Hallo,

Wat ik daarvoor doe en wat bij mij toch een goed resultaat heeft:

Van die gesloten (dus zonder gaatjes) platenbakken waar je bvb geranium inzet. Die voor ongeveer 1/3 vullen met kleikorrels (argrex) en daar zoveel water in doen dat het waterniveau juist onder de bovenste korrels komt (dus potten niet onder water). Sinds ik dat gedaan heb zie ik toch een fameus verschil in groei en bloei. Heb een Paphiopedilum die pas beginnen bloeien is nadat ik die bakken gebruik, daarvoor nooit.

Enig nadeel : luchtwortels met hopen  :) niet altijd handig op een vensterbank en ook wortels die groeien in de hydrokorrels, dus bij verplanten zal dat niet handig worden. Maar dat heb ik er graag voor over als ze het daardoor beter doen