Den.aphyllum

• 5 Reacties
  • 2418 Gelezen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Den.aphyllum
« Gepost op: juni 27, 2010, 06:22:03 pm »
Ik begrijp er niets meer van,nl heb ik een Den.aphyllum(pierardii)in mijn bezit,in Leuven kocht ik een Den.stuartii.Toen ik op Kew info ging zoeken blijkt dat deze ook een aphyllum is.Zijn er meerdere variëteiten van deze soort?

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Den.aphyllum
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2010, 07:37:08 pm »
[size=200]What's in a name ? [/size]

Wat je schrijft klopt helemaal. We spreken hier telkens over dezelfde plant.
De frustratie van tal van liefhebbers. En volgens boze tongen vaak misbruikt door commercanten.

Wat speelt hier dan?
1e.  Men herschrijft heel wat geslachten en soortnamen op basis van nieuwe technieken. DNA bepaalt de soort echtheid en men tracht terug te grijpen naar de eerst toegekende naam voor betreffende soort.  Zo krijg je bv. Dendrobium pierardii.  
2e. De oude namen staan wel in tal van gerenomeerde werken. Vaak zien de mensen door het bos de bomen niet meer. En dus bestaan vaak twee of meer namen voor dezelfde plant. In KEW worden die namen als synoniem genoteerd. Niet als variëteit! Dat is iets anders!
3e. Hoe komt het dat er zo veel synoniemen zijn? Wel meestal heeft dat wat te maken met de grote spreiding van een soort. Zo is Dendrobium stuartii beschreven in Queensland. Destijds 1884 was communicatie tussen ver uit elkaar gelegen botanische tuinen niet optimaal.

Wat is dan een variëteit?
Wel dan blijven we binnen de soort. Soms zijn planten genetisch gelijk maar qua kleur erg verschillend. Een typisch voorbeeld zijn de alba's, de corulea's en andere carnea's. Of de witte vormen, de purpere/blauwe vormen en de bloedrode vormen (lees variëteiten)
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2010, 08:25:01 pm »
Aanvullend: op deze link zie je alle synoniemen van D. aphyllum: http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do;js ... tatus=true

Ruud

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2010, 05:37:17 pm »
Zo,dan heb ik mij laten vangen.Dat komt ervan als je een plantje zo maar koopt.Normaal kijk ik eerst naar de info over de plant en dan koop ik.
Alvast bedankt voor jullie info.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2010, 09:15:06 pm »
Ach, je wilt niet weten hoe vaak mij dat al overkomen is. Naast orchideeen heb ik in de tuin een verzameling Roscoea, Sauromatum, Amorphophallus en Arisaema. Daarvan heb ik ook tal van verschillende (volgens etiket) maar toch dezelfde, sommige plakken geloof ik pas een naam op een willekeurige knol nadat je gevraagd hebt of ze die soort hebben...

Ruud

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2010, 05:34:45 pm »
Ja maar de mijne heb ik wel bij een kenner gekocht,ik vind dat het dan niet mag gebeuren.Ik zal de naam niet noemen,jullie kennen hem allemaal.

Groetjes,

M-Jeanne
Hier is het leuk!