Regenwater vervanger

• 8 Reacties
  • 1529 Gelezen

Regenwater vervanger
« Gepost op: juli 07, 2010, 06:21:52 pm »
Beste orchidee liefhebbers,

Het regenwater is het best voor orchideeën, dat heb ik gehoord en gebruikt voor mijn orchideeën.
Omdat nu het droog is, raakt mijn regenwater uitgeput.
Wat is de beste oplossing om het regenwater te vervangen door het kraanwater?
Sommige zegt: Het kraanwater moet eerst één dag laten staan of eerst laten koken en afkoelen of filteren met water filter. Etc... etc...
Een advies is meer dan welkom. Alvast bedankt.

mvg,
Juliando

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Regenwater vervanger
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2010, 09:42:08 pm »
De kwaliteit van water verschilt erg veel van streek tot streek.
Die uitspraak geldt echt voor een breed kader. Zowel de regenwater kwaliteit als het oppervlakte water als leiding water.

Je zou je water moeten kunnen laten testen...  Hardheid, zuurtegraad, zoutgehalte, enz.

Ik woon in Antwerpen. Ik gebruik zelf steeds regenwater wat ik opvang op mijn serre.
In mijn woning giet ik ook met regenwater.
In het huis van mijn schoonmoeder gebruik ik leiding water, daar staan enkel maar hybriden, die doen het erg goed!
Op mijn bureel gebruik ik water uit een Sipwell. Ik neem zo'n megafles, zet die in een hoek op het bureel en tap er water uit (dus niet over d ekoelinstallatie van de sipwell.) Daar staan vooral planten die ik her en der in tombola's op kringavonden meebreng. Dus vaak ook hybriden. die doen het ook goed.

Wellicht toont de plant zelf aan waar hij zich goed voelt. Ik doel daarmee op het overleven van een plant. Op mijn bureel doen koudere soorten en mestgevoelige soorten het niet. Ik heb dat water nog niet gemeten, wellicht zitten er veel zouten in...?  Met mijn regenwater groeien de planten niet erg snel. Wellicht zou ik veel zouten(mest) kunnen toevoegen, maar ik gebruik erg weinig mest...

Maak je niet 'teveel' zorgen. Alles hangt af van welke planten je kweekt.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2010, 01:50:13 pm »
Hier en daar heb ik ook gehoord/gelezen dat kraanwater voor de orchideeën geschikt is.
Maar natuurlijk is regenwater de beste, toch?

Mijn orchideeën zijn phalaenopsis, dendro, vanda, cattleya, zygopetalum, paphiopedilum, epidenrum, enz.
Moet ik verschillend water gebruiken voor verschillende orchideeën?

groetjes,
Juliando

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2010, 05:10:14 pm »
Gebruik zo veel mogelijk regenwater.
Maar bij gebrek aan... zal leiding water ze zeker niet doden!
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2011, 04:51:49 pm »
Je kan het leidingwater ook eerst filteren met een 'Brita' waterfilter.
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2011, 08:26:45 pm »
'Brita'...? Ik geloof dat mijn zoon zijn oud lief haar zuster zo hete... Maar die Brita zal je wel niet bedoelen.

Het je meer gegevens?
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2011, 09:12:01 pm »
Nee,het is niet die Brita.  :D
Het is een filterpatroon die je in een daar voorziene kan plaatst of aan je waterkraan bevestigd.
Het filterpatroon is samengesteld uit actieve kool waardoor het kraantjeswater loopt.
Daardoor worden chloor , kalk , zware metalen (lood,zink...),organische verontreinigingen en dergelijke in het filter geabsorbeerd.
Ik gebruik deze in noodsituaties.
klik op de onderstaande link voor meer verduidelijking.
http://www.brita.net/be/?&L=4
Grtz Bart  \";)\"
Orchid fever 4 ever!!

« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2011, 12:32:09 pm »
Ik heb ook deze filter nagedacht.
Mijn regenwater is nog veel, dus gebruik ik de filter nog niet.

« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2011, 06:59:20 pm »
Mag ik er op wijzen dat er tegenwoordig vrij goedkope toestellen voor waterbehandeling bestaan. Ze werken volgens "omgekeerde osmose" en leveren een vrijwel gedemineraliseerd water.Die toestellen bestaan in allerhande maten en gewichten af te stemmen op uw behoeften. Worden o.a. gebruikt door aquarium-houders. Voor meer documentatie en inlichtingen googelen naar "omgekeerde osmose".