Pas aangekomen Vanda buiten: al te riskeren?

• 4 Reacties
  • 342 Gelezen

Pas aangekomen Vanda buiten: al te riskeren?
« Gepost op: juli 10, 2010, 01:05:59 pm »
Zoals jullie weten heb ik een 2-tal weken geleden mijn allereerste Vanda thuis gekregen.
Deze werd door Water Orchids meegebracht nav de tentoonstelling te Leuven.
Nu is mijn vraag: zou ik het al durven riskeren om ze zo vroeg al buiten te hangen?
Of laat ik ze beter nog wat tot rust komen binnen waar ze, zoals te zien is in mijn voorsteltopic, in een vaas hangt (niet de ideale vaas, maar goed) en dicht bij de vernevelaar staat.
Ze blijkt het naast die vernevelaar wel goed te doen: de bladeren blijven mooi groen, eens per uur wordt ze gedurende een kwartiertje beneveld.
Ik heb ze tot nu toe 2 keer in regenwater gedompeld dat verrijkt werd met meststof.
Als ik ze buiten zou hangen met dit weer, dient ze dan sneller bevochtigd te worden? Of hou ik gewoon om de week aan?
De wortels zien er nu mooi droog uit aan de buitenkant, maar zijn ze dat ook inwendig? Hoe kan ik zeker weten dat de wortels volledig droog zijn aan de binnenkant zodat ik haar niet naar de maan help door te vaak bevochtigen?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Pas aangekomen Vanda buiten: al te riskeren?
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2010, 03:01:30 pm »
De keuze die buiten te hangen zal zeker geen probleem zijn. Veel tropische dan wat er nu heerst zullen we nooit krijgen.
Vanda's zijn sterk, ze kunnen heel wathebben. Toch zou ik hem erg licht maar niet in de felle middagzon hangen !
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2010, 03:39:32 pm »
Het plaatsje waar ik hem zou hangen heeft enkel de vroege ochtendzon.  Eens 9h30 is de zon al aan het draaien en staat die schutting al in de schaduw.  Mijn dendro nobilé staat ook aan die kant.
Deze avond gaat juffrouw Vanda dan voor de 1ste maal buiten  :)

« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2010, 07:50:56 am »
Zoals Patrick al zei, zijn deze dagen geen probleem voor de meeste orchideeën. Ik heb alles ongeveer alles buiten hangen nu en zelfs vannacht heb ik ze allemaal hun tropische "douche" laten krijgen. Alles is goed nat en dat zal ze deugd gedaan hebben! Bij mij zijn het nu de "koude" orchideeën die treuren...
Groeten,
Marleen

« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2010, 09:41:28 am »
Ik had er gisteravond ook enkele extra buitengezet waaronder de Pleurothallis-soort gezien Patrick deze als relatief koelte- en vochtminnend had opgegeven - de Ludisia Discolor, eveneens omwille van het feit dat deze graag ietwat vochtig staat - de vanda en de Dendrobium Nobile, die reeds een tijdje buitenstaat.  De andere soorten durfde ik het niet goed aan.  Maar zoals je zegt, een goede regenbui bij warme temperaturen maakt uiteindelijk een deel van hun natuurlijke biotoop en ik had het beter wel aangedurfd ze allemaal buiten te laten overnachten.
Ik ben nog net iets te bang om dergelijke kordate acties te ondernemen.  Dat komt wel, mettertijd...
De eerste 2 heb ik ondertussen opnieuw binnengehaald omdat de temperatuur buiten toch opnieuw de hoogte ingaat en het binnen wat koeler is.  De Ludisia ga ik nog eens bekijken wat ik er best kan mee doen overdag, als het zo warm wordt.