wilde orchidee gespot in oudenaarde

• 11 Reacties
  • 3231 Gelezen

wilde orchidee gespot in oudenaarde
« Gepost op: augustus 09, 2010, 06:38:15 pm »
onlangs heb ik een wilde orchideeen kolonie gespot   dus kan ik een plantje uitsteken en in mijn tuin  planten ? EN ZOU HET MIJ WEL LUKKEN HEM TE HOUDEN ? stand plaats in het wild: onder boomen dus schaduw rijke gebieden weinig begroeid of geen enkele andere struik/plant onder de bomen er liggen overal bladeren dus humuieuze grond

Re: wilde orchidee gespot in oudenaarde
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2010, 09:12:03 am »
Hallo cycnoches,
Ik begrijp dat de verleiding zeer groot is om er eentje uit te steken en in je tuin te planten... Zeker omdat je spreekt van een "kolonie". In Europa zijn de (meeste) wilde orchideeën beschermde soorten en mag je ze dus niet plukken, noch de zaden of bloemen wegnemen en zeker niet uitsteken. Bovendien geef je zelf aan dat je niet weet of je ze wel kan houden en dan zou ik al helemaal laten.
Als je graag "wilde" inlandse orchideeën in je tuin wilt, ga dan eens even kijken op de onderstaande website:
http://www.phytesia.com/
Zij ontwikkelen uit zaden of klonen een heel pak Europese orchideeën en hopen zo de liefhebbers ervan af te helpen om ze in het wild te gaan halen.
Ik was op de opendeurdagen in juni en ik verzeker je: we kunnen daar nog heel wat van verwachten!
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2010, 09:46:33 am »
Marleen drukt zich erg vriendelijk uit.  Ik zou me [size=150]absoluut willen verzetten [/size]tegen het idee die plantjes uit te steken.

Persoonlijk maak ik me geen illusie, ik weet gewoon dat erg veel 'zogenaamde liefhebbers' soms zelfs herhaaldelijk dezelfde fouten maken. Er staan er ogenschijnlijk veel! Het terrein is in gevaar omwille van verkaveling! Een nieuwe weg! enz.
Reden genoeg om je geweten te sussen en toch maar één of beter enkele plantjes uit te steken.

En wie al even verder staat weet dat ze samengroeien met schimmels, dus graven we meteen een grote kluit grond mee uit. Dan importeren we de schimmel in onze tuin. Bovendien beschadigen we biotopen, vaak in kleine natuurgebiedjes, waar de echte liefhebber liefst de plantjes in hun natuurlijke omgeving wil gaan bekijken.

Geniet gewoon van de natuur. 'Take nothing but pictures, leave nothing but footprints'.  Waar heb ik dat gelezen ?

Even enkele feiten :
Orchideeën hebben ondergrondse knollen. Aan die knollen zitten wortels die doorgroeid zijn met schimmeldraden. Als je dit jaar een plant zou uitgraven, dan vind je één dorre, verschrompelde bulb, die uitgeput is door de huidige bloei. En één of soms meerdere witte glanzende bulben, die er liefst beter en groter uitzien, dan de oude.  Die zullen verantwoordelijk zijn voor de plant en bloei van volgend seizoen. Dus wat je nu uitgraaft zal quasi zeker volgend jaar bloeien. Als de grondkluit groot genoeg is, zal de schimmel en grondomstandigheden, wellicht zelfs toelaten om ook volgend jaar nog een nieuwe bulb te ontwikkelen en wellicht zelfs te bloeien. Maar vanaf dan gaat het steevast berg afwaards. De planten worden alsmaar kleiner en verdwwijnen ten slotte. Immers ook de schimmel verdwijnt, wat waar je de boel herplant, zal het net iets droger, iets meer zonlicht, heel wat andere schimmels enz. aanwezig zijn.
Niemand zal dit graag toegeven, maar dat is het secenario waar je voor staat!
Ondertussen is er weer een vierkante meter grond beschadigd, een plant weg, door één liefhebber... Er zijn veel liefhebbers, dus er verdwijnen jaarlijks erg veel planten. Ik merk dat jaarlijks. Vaak de meest zeldzame planten. En vaak planten waar je in de literatuur zoveel info over vindt dat je als echte liefhebber moet weten dat je geen kans maakt ze levend te houden.

Aanbod elders :
Als je van kwekers planten koopt zijn die steriel gezaaid! Dus opgegroeid niet in symbiose met schimmels. Het aanbod is groot, maar niet onbeperkt. Sommige soorten laten zich niet kunstmatig vermeerderen, of overleven het uitplanten niet.
Andere soorten lijken éénmaal uit de fles wel te harden zonder schimmel en zeer succesvol in tuinen aan te planten.

Ik heb geen commerciele banden met kwekerijen. Maar een echte liefhebber zou ik absoluut de raad willen geven er wat geld tegen aan te gooien en je te verzekeren dat je start met kunstmatig opgekweekte planten.

Overigens ik ga vaak de natuur in. Vroeger nam ik af en toe liefhebbers mee op tochten in binnen- of buitenland.
Ook reizen naar tropische streken maakte ik vaak met een groep liefhebbers. Daar ben ik ook al eens teleurgesteld in gemaakte afspraken die niet nagekomen werden. Het is spijtig, maardat is één van de redenen, waarom ik niet vaak meer met 'zogenaamde liefhebbers' het veld in ga.  

Als dit antwoord wat kritisch en agresief klinkt, verontschuldig me dan. Maar dan ben ik zeker dat mijn boodschap alvast goed is over gekomen.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline angrek

• Webmaster
  • 335
    • Bekijk profiel
    • http://www.orchidee-vlaanderen.be
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2010, 04:18:55 pm »
MET JE FIKKEN AFBLIJVEN !!!!

Sorry, maar daar kan ik niet tegen.   Ik bel sofort Gaja, Traffic, het WWF en andere NGO's.  :oops:
Once an orchid lover, always an orchid lover !

« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2010, 05:26:36 pm »
zal ik zeker doen ik heb vandaag foto's weest trekken dus een plant moet ik niet hebben want ik ga er alle dagen naar kijken

« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2010, 05:51:15 pm »
heb op de phytesia gekeken  en super ben blij dat het in belgie is en de natuur een handje toesteken hierdoor maar je moet er wel direct 50 bestellen en dat is moeilijk in een kleine tuin te zetten

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2010, 06:20:50 pm »
Judith Prins is ook een optie,kijk daar maar eens.

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2010, 07:07:41 pm »
Citaat van: "angrek"
MET JE FIKKEN AFBLIJVEN !!!!

Kan ik jou niet contracteren????

.... 2 weken terug .... in het plantsoen bij de fysiotherapie ..... hoopjes "onkruid" .... MET aardig grote bijne bloeiende Epipactus helleborine!!
Ze hebben werkelijk ALLE planten eruit gehakt!!!!   :twisted:
En JA heb het al meerdere keren gezegd.... short memory of geen interesse....

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2010, 10:56:58 am »
Je hebt voor en tegen als het gaat over het "redden" van planten die anders ook vernietigd worden. En toch denk ik dat je het beter laat, want heel wat mensen snappen het anders toch niet...

@Cycnoches: wat Phytesia betreft: die staan nu ook veel meer op tentoonstellingen, dus dat moet je dan even in't oog houden. Daar moet je er geen 50 kopen  :roll:  Al denk ik dat je bij "plantenflessen" gekeken hebt. Je kunt ook volwassen planten kopen en de prijs wordt interessanter naarmate je er meer koopt.

Groeten,
Marleen

« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2010, 10:04:33 pm »
oh ok maar ik heb nog een andere vraag nu we het hebben over plantenflessen .hoe lang moet ik minstens wachten om de zaailingen in grond te steken :?:

« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:07:22 am »
Ga hiervoor eens kijken bij het onderdeel "zaaien" (bij reizen, ecologie en conservatie) op het forumoverzicht. Daar is een topic gestart met dezelfde vraag.
(Ik weet niet hoe ik een link daarnaartoe moet plaatsen  :oops: )
Groeten,
Marleen

« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2010, 03:55:31 pm »
een link is voor mij niet direct nodig ik zal direct gaan kijken zie