Wanneer moeten de orchideeën naar binnen?

• 5 Reacties
  • 302 Gelezen

Wanneer moeten de orchideeën naar binnen?
« Gepost op: september 09, 2010, 02:53:23 pm »
Hoi allemaal,

De zomer is bijna voorbij en de herfst is aan de deur.
Nu zitten ze (Phalae, Dendro, Cattleya, Cybidium, Paphio, Cambria, Vanda, Zygopetalum, Miltonia) allemaal buiten.
Wanneer is het juiste moment om ze naar binnen te halen?

mvg,
Juliando

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: Wanneer moeten de orchideeën naar binnen?
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2010, 05:03:36 pm »
Zeg jul wa's een dendro? (Aan dit soort rare afkortingen heb je niets, hier vallen al gauw 15.000 orchideeen onder waaronder veel zeer populaire Dendrobium en Dendrochilum, dus graag normaal schrijven)

Phalaenopsis, Cattleya, Paphiopedilum, Miltonia, Vanda: Nu
Cambria Zygopetalum: als nog wat frisser wordt of als en bloemen komen
Cymbidium: als dreigt met nachtvorst

Ruud

« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2010, 10:56:07 am »
Bedankt voor je advies.
Misschien ben ik verkeerd, maar als men dendro zegt, interpreteer ik als dendrobium.

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2010, 05:21:39 pm »
En daar heb je nog steeds geen fluit aan omdat er heel veel dendrobiums zijn met totaal verschillende kweekwijze,

Ruud

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2010, 10:38:21 am »
Sommige soorten mogen gewoon nooit buiten, sommige wanneer ze een goede plaats kunnen krijgen. Vaak is dat waar luchtbeweging is, waar schaduw is, waar ze beschermd hangen tegen teveel nat... Geloof me het is niet zo eenvoudig als velen zeggen.
Eigenlijk is de regel zoals steeds; Kijk naar hun natuurlijke standplaats.

Odontoglossum, hoog uit de bergen, waar alle dagen de mist 's nachts alles druipnat maakt, waar de zon tegen de middag alles weer kurkdroog brand, en 's avonds de temperatuur weer plots met 6 tot 10°C zakt zodra de zon ondergaat. Die mogen buiten, maar hebben het in onze zon moeilijk, omdat bij ons de vochtigheid te laag is! Zet je die licht in de schaduw, dan doen ze het goed, liefst laag, waar ze ochtend dauw hebben. Maar dan wel erg goed oppassen voor slakken vraat!

Planten zoals Aeranthes uit Zuid-Oost Azië hengen graag vrij licht, zelfs soms amper geschermd. Ik zag ze bij een liefhebber samen met Vanda's in volle zon. De bladrand kleurde rood.  Die komen oorspronkelijk voor op zeeniveau in de tropen. dus de temperatuur zakt daar amper onder de 20°C. 15°C overleven ze probleemloos, maar mager stopt groei en ontstaan problemen. Die planten moet je niet buiten houden tot net voor d evorst, want dan staat alles stil, als er zelfs al geen schade optreed!

Coelogynes uit Noord Indië kunnen heel wat meer koelte hebben Coelogyne cristata kan volgens sommigen zelfs een klein beetje 'droge' vorst hebben. Geloof me het is eerder een uitzondering.

Kort samengevat de vraag is eenvoudiger als het antwoord. Proberen met schade en schande... Goed informeren naar ondervinding, enz... En hier wellicht de vraag iets correcter stellen. Kan 'Geslacht soort' buiten blijven?   En hybriden is helemaal een probleem.

hopelijk ben je toch een beetje vooruit geholpen.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline karen

• 331
    • Bekijk profiel
    • http://www.groenevingers.org
« Reactie #5 Gepost op: september 12, 2010, 03:47:53 pm »
Ik ben altijd volop in beweging met mijn planten gedurende de zomer.
Ga midden Mei beginnen de planten buiten te zetten (op wat Coelogynes na, die staan begin april al buiten) Ze komen op een noord oost plek te hangen/staan, dit om de overgang van de licht intensiteit niet te groot te laten zijn, rond deze tijd gaat 80 % van de planten die ik buiten heb staan naar een zuid-west positie, dit om de bulben goed te laten uitrijpen en maximaal gebruik te maken van het zonlicht. Mijn Cattleya's heb ik dit weekend binnen gehaald maar mijn Laelia's, Encyclia's, Dendrobiums en Epigeniums blijven nog 14 dagen buiten. Dit jaar heb ik voor het eerst mijn botanische Phalaenopsissen buiten gehad (was met vakantie en op deze wijzen hadden ze meer kans op vocht dan binnen) tot mijn grote verbazing kreeg ik hier een beter resultaat mee dan als ik ze gewoon binnen had gehouden (komen nu veel planten met bloei) Eigenlijk de enige soort die ik niet naar buiten breng zijn mijn gongora's dat heeft dan meer met de bladstructuur te maken, zou het heel zonde vinden dat bij een flinke storm wind mijn bladeren aan gort gingen.

Zoals Patrick al aangaf, het is een kwestie van proberen en heel goed naar je planten kijken. (En ohhhjahh, het weerbericht in de gaten houden is ook altijd handig:)

Gr,

Karen
Morgen gaat het altijd beter!