Jonge scheuten met afgestorven wortels door te nat

• 1 Reacties
  • 576 Gelezen

Jonge scheuten met afgestorven wortels door te nat
« Gepost op: september 30, 2010, 06:51:17 pm »
Hallo,

Heb pas twee jonge orchideën plantjes gekregen waarvan de bulben(wortels)zijn afgestorven door te nat te staan(?).
Ik heb ze gereinigd en gemerkt dat er nieuwe willen groeien, wat moet ik nu best doen om ze terug inorde te krijgen?

In water kan ik ze niet zetten en een nieuw potje met supstraat lijkt me ook niet alles of toch?

Iemand een tip?

grtjes

Karel

*

Offline RdB

• 178
    • Bekijk profiel
Re: Jonge scheuten met afgestorven wortels door te nat
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2010, 08:46:19 pm »
Bulben zijn geen wortels. Bulben zijn de groene schijnknollen die sommige soorten bovengronds vormen en waaraan dan meestal 1 of 2 bladeren komen. Als die zijn gaan rotten is het einde oefening en heb je ruimte voor twee nieuwe orchideeen. Echter ik denk dat je bedoelt dat de wortels zijn weggerot. In water zetten is inderdaad geen goede oplossing, in verse bark wel. Helaas vertel je erniet bij om welke soort het gaat en dat zou wel helpen bij het geven van een goed advies.
Ik herpot dit soort ellende (ja, ook ons overkomt dit) in verse DROGE bark. Zodra de plant de neiging heeft verse wortels aan te maken besproei ik die enkele malen per week (zou wellicht vaker moeten, maar ja, ik ben niet bruggepensioneerd). Zodra de wortels in de bark verdwenen zijn bevochtig ik ook die zo'n 1 maal per week / twee weken tot de plant weer een beetje op orde is. Dit suggereert dat de meeste die ik zo behandeld heb het overleven, helaas is dat bij mij niet het geval. Vaak komen ze wel weer op gang maar hou ik ze op een goed moment toch weer te nat en moet ik opnieuw beginnen, de plant geeft dan meestal wel de geest.

Ruud