Wat heb ik fout gedaan

• 2 Reacties
  • 499 Gelezen

Wat heb ik fout gedaan
« Gepost op: oktober 04, 2010, 08:54:28 am »
Ik was zo blij in augustus, toen ik voor het eerst in mijn orchideeënleven, een Paphiopedilum in knop heb zien komen. Vanmorgen echter constateerde ik dat, hoewel de knop nog op kleur is, de bloemstengel direct achter de knop bruin en slap is geworden. De rest van de bloemstengel ziet er (op dit moment) nog goed en fris uit.
Dus rot vanwege te veel vocht lijkt me uitgesloten!!????  Wel heb ik de plant met bloemknop een keer gedraaid, omdat de knop erg naar het licht groeide. Ook heb ik (sinds de bloemknop) bemest met 13-0-46. Volgens Rik is deze mest voor ontwikkeling van de bloemstengel. Verder heb ik deze Paphiopedilum behandeld zoals de anderen.
Heeft iemand een idee wat voor mijn bloemknop funest kan zijn geweest?

Rosemarie

*

Offline Phal

• 2282
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Wat heb ik fout gedaan
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2010, 09:53:09 pm »
Bijna iedereen (ook ik) koopt planten in bloei. Dat is toch het leukste.
Maar vaak verhuizen die planten van kweker (warm), naar veiling (fris), dan verkoop kan markt zijn, kan kwekerij zijn, kan beurs zijn.... En dan komen ze bij ons terecht.

Als ze dat bij mij doen heb ik een verkoudheid... Wellicht is verlies van knop vaak daar te zoeken... Zeker als je zegt dat de plant er verder goed uit ziet.
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: Wat heb ik fout gedaan
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2010, 08:18:56 pm »
Na een stevige griep ben ik weer eens op het forum aan het lezen en zie ik je reactie Patrick. Nooit geweten dat ook planten een verkoudheid of griep niet weten te waarderen. Gelukkig is hier maar 1 knop het slachtoffer geworden. Bedankt! Ik leer nog elke dag bij.

Rosemarie