Ludisia

• 8 Reacties
  • 338 Gelezen

Ludisia
« Gepost op: oktober 13, 2010, 12:34:44 pm »
Hallo ik ben nieuw op dit forum .
Ik ben al een zeer lange tijd opzoek naar Ludisia soorten en hier in het kleine belgie is mijn zoektocht nog niet zo gevordert . Kan iemand mij zeggen waar ik betrouwbaar Ludisia's kan bestellen en of dit ook zonder risico is voor in Amerika en australie te bestellen? Daar staan er verschillende soorten .
Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Ludisia
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2010, 04:22:03 pm »
We hebben dit jaar met een aantal liefhebbers een uitstap gemaakt naar de kwekerij van Rik Claessen in Nederland, die had een 4-tal verschillende 'Jewel-orchids'. Dat is d everzamelnaam voor aardorchideeën van het type Ludisia die typisch generfde bladerenhebben. Ik kocht er daar twee van 'Habenaria carnea' Die ondertussen volledig is afgestorven, wat normaal is. En volgend voorjaar terug moet opschieten uit d egrond, die ik voorlopig warm en licht vochtig haar te houden. De andere soort is 'Anoectochilus formosana'. Welke zich opsplitste en waar de bloei van bij aankoop verschrompelde en nu in een tweede scheut het prille begin van een nieuwe bloei verschijnt.
[attachment=1:2l5wlcwl]anoe.formosanus.jpg[/attachment:2l5wlcwl]
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2010, 04:24:44 pm »
O, ja en zo de Habenaria carnea.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2010, 02:53:23 pm »
hallo,
Bedankt voor jullie antwoord . Maar voor mij gaat alleen maar om de Ludisia met zijn verschillende blad tekeningen . Wij hebben ludisia discolor al verschillende jaren uit een tuincentrum gekocht en vind deze zeer mooi de andere soorten zijn ook zeer mooi maar omdat de Ludisia het gemakkelijkst is gaat mijn intresse meer naar daar. Er zijn van de Ludisia verschillende blad tinten daarom ben ik voornamelijk eerts in de Ludisia's geintereseert ,als de microop mij tepaken krijgt dan zal ik niet anders meer kunnen dan de andere soorten juweel orchideeen teverzamelen.
Maar weten jullie of het veilig is om in Amerika orchideeen te bestellen via de post .Doen de douane niet lastig ?
groetjes Liesbeth

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2010, 05:43:16 pm »
Dat hangt er helemaal vanaf wat je besteld en bij wie.

Ik doe dat niet. De meeste zaken kan je hier ook bestellen! En de verzendingskosten en invoerdocumentatie kost ook veel geld.
Maar ik weet dat er mensen heel wat via internet bestellen en vaak komt dat van ver!  Dus het kan!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 15, 2010, 09:40:02 am »
Citaat van: "liesbeth"
Maar weten jullie of het veilig is om in Amerika orchideeen te bestellen via de post .Doen de douane niet lastig ?
groetjes Liesbeth

Daar kan ik kort over zijn.

Vanuit amerika planten laten komen is mission impossible!!!

Succes met je zoektocht!.

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2010, 01:24:41 pm »
hallo,
Ik zal het er toch maar op wagen voor andere 'jewel orchis ' tekopen . Er zijn er inderdaad juweeltjes tussen . Zijn er in Europa veel verkoops punten voor juweel orchideeen ? En zijn deze allemaal aan verzorging tevergelijken met Ludisia ?
Zijn er sooorten die ik ook koud kan laten groeien (in een onverwarmde veranda )

Groetjes Liesbeth

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2010, 05:15:10 pm »
Onverwarmde serre, veranda en tuin. Er zijn planten geschikt voor!
Maar het aanbod is kleiner!

Je zoekt best naar streken met quasi het zelfde klimaat als hier en bekijk dan of er een aanbod voor is.
Een goed voorbeeld is Japan en er is een aanbod van daaruit. Mib heeft ooit eens een lijst gepubliceerd.

Calanthe, Ponerorchis,...
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2010, 11:48:18 am »
Bedankt voor al de goede raad
Groetjes Liesbeth