noppenfolie of energiedoek

• 3 Reacties
  • 564 Gelezen

noppenfolie of energiedoek
« Gepost op: januari 12, 2011, 07:36:25 pm »
Beste orchidvrienden,

Het onderwerp zegt het al, kiezen voor energiedoek of noppenfolie.
Noppenfolie ken ik de voor- en nadelen al van, wie heeft er ervaring met energiedoek.
Dit jaar heb ik alles wat mij lief is ingepakt met wintervlies en noppenfolie met één klein kijkgaatje. Weinig winterplezier dus. Naar volgend jaar toe wil ik een vaste constructie maken en deze isoleren met energiedoek.

Goeie raad welkom!

Orchimax uit Leuven

Re: noppenfolie of energiedoek
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2011, 07:47:47 pm »
Hallo Orchimax,
Ik heb geen probleem met de winterkoude in de ruimte waar ik mijn orchideeën houd... t.t.z. ze staan in een veranda waar ik met een elektrische blaasradiator de temperatuur op zo'n 14°C probeer te houden. Ik kan je dus niet echt adviseren in je keuze tussen noppenfolie of energiedoek.

Begrijp ik het goed wanneer je zegt "alles wat mij lief is, ingepakt.." dat het dan om individuele planten gaat?
Dat is toch bijna niet te doen, i.v.m. gieten en zo?
Staan die planten dan in een onverwarmde plaats? Dan vrees ik eigenlijk dat je behalve het isoleren van de ruimte zelf toch ook een verwarming zult moeten voorzien.
Of lees ik je probleem verkeerd?

Groeten,
Marleen

« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2011, 07:04:51 am »
Beste Marleen,

Met alles wat me lief is bedoel ik inderdaad mn orchideeen, maar niet individueel.
Ik heb een serre van 6.5 op 2.6m, boven de radiator die gevoed wordt van binnenshuis staat een tafel. Boven en op die tafel ( 2.5 op 1m )heb ik heb ik zowat alles gehangen en geplaatst wat niet tegen de kou kan en dit ingepakt met noppenfolie en daarover een wintervlies. De warmte van de radiator kan zo in deze ruimte circuleren. De planten krijgen inderdaad geen water en leven bij een luchtvochtigheid van ong 60 à 70 % en een graad of 8 in de nacht. Tot nu toe heb ik er vier die deze manier niet gaan overleven. Het is dan ook mijn eerste winter geweest.

Tegen volgende winter wil ik in de serre een kleinere serre maken waar ik wederom polycarbonaat in schuif. onder het dak van de grote serre wil ik een volledig scherm maken van energiedoek en met de noppenfolie van dit jaar zou ik dan de serre een jasje willen geven (gezien bij cymbiflor in Overijse) Die man steekt ook heel wat tijd in elk gaatje te isoleren.

Jaja, 't is nogal een hobby hé

orchiderale groeten uit Leuven

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2011, 03:05:22 pm »
Dat serre in serre idee zag ik eerder al! Lijkt te werken, maar beïnvloed de keuze van de planten. Immers je verliest veel licht! Dus dat is een nadeel.

Ik gebruik geen extra noppen of isolatiedoek. Wel spoot ik deze zomer alles dicht en optimaliseerde ik de isolatie.
Groetjes,
Patrick - Phal