Kweker gezocht regio Limburg

• 4 Reacties
  • 802 Gelezen

Kweker gezocht regio Limburg
« Gepost op: januari 18, 2011, 05:20:01 pm »
Hallo allemaal,

Zoals waarschijnlijk bij zovelen, draait het verzorgen van een orchidee, die je meestal bij je verjaardag of andere gelegenheid krijgt, bij mij bijna altijd uit op een serieuze teleurstelling. De zo prachtige bloeiende plant verandert na het uitbloeien in saaie groene kamervulling waar geen leven meer in te krijgen is.
Ondanks niet bij de pakken te blijven zitten en vanalles wat de literatuur voorschrijft vervolgens uit de testen qua rust inlassen, voeding geven , enz... wil dit alles niet echt lukken.
De enkele keren dat het me dan toch lukt om er een terug aan de bloei te krijgen, heeft het waarschijnlijk meer met geluk te maken , dan met kunde.
Daarom ben ik op zoek naar iemand waar ik terug enkele planten van kan kopen, of mij tips kan geven wat goede starterssoorten zijn en die me eens goed op weg kan zetten, zodat dit kan uitgroeien naar een leuke hobby en niet de teleurstelling blijft waar zovelen na afhaken.

Zelf woon ik in Koersel, mocht er hier op het forum dus iemand in de wijde omtrek van mij wonen en Venusschoentjes kweken/verzorgen en mij op weg willen zetten , dan zou dit super zijn !!

Bedankt alvast !!

Groetjes

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Kweker gezocht regio Limburg
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2011, 08:43:28 pm »
In de regio Limburg is er een afdeling van de Orchideeën vereniging Vlaanderen.

Ze heben daar een eigen Website: http://www.orchids-regio-limburg.net/index.htm

Ik was ook al enkele keren op een kringavond, het gaat er steeds erg vlot. En er zijn zeker enkele mensen die U erg goed kunnen helpen. Maar neem wellicht eerst contact met hun voorzitter (gelijk ook voorzitter van de overkoepelende vereniging) Paul Noben. Want ik meen te weten dat men overweegt een nieuwe plek te zoeken voor de bijeenkomsten. Wegens het grote succes wordt het zaaltje immers wat klein.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2011, 08:01:40 pm »
Hey Phal,

Heel erg bedankt alvast voor de snelle reactie !!

Meteen als ik in de mogelijkheid ben om eens naar een bijeenkomst te gaan van de Limburgse Vereniging , ga ik dat zeker doen !!

Zijn er misschien mensen hier op het forum die mij enkele tips kunnen geven qua gemakkelijke Paphio's om mee te starten ?

Bedankt alvast !!

mvg

« Reactie #3 Gepost op: januari 21, 2011, 06:29:33 pm »
Hallo Dark Demon,
Welkom op dit forum: je zult hier zeker informatie vinden over de verzorging van je Paphio's.
Helaas zijn ze "mijn ding" niet. Ik vind het prachtige bloemen, maar die zie ik vooral bij de anderen  :lol:
Als plant vallen ze nog wel mee. Hun blad met soms hele mooie tekening misstaat niet echt tussen de rest van het groen, maar als het alleen daarbij blijft, dan pas ik.
Ik kan je dus geen goede raad geven over soorten en kweekwijze, maar hier zitten enkele mensen op het forum die er wél de kneepjes van kennen.
Succes met je zoektocht!
Groeten,
Marleen.

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #4 Gepost op: januari 21, 2011, 08:20:28 pm »
Mijn ding...   Voor een beginner wellicht moeilijk te begrijpen.

Verleden :
Ik heb en serre 5x3 m, erg vochtig, open langs de grond en verwarmt met petroleum. ik heb een erg hoge luchtvochtigheid en heel wat planten doen het goed en bloeien regelmatig. Maar venusschoenen absoluut niet!

Heden :
Ik heb een nieuwe verwarming, ook met petroleum, maar het haalt zijn verse lucht buiten en steekt ook de verbrandingsgassen naar buiten. Tevens legde ik de vloer deels dicht met beton. de luchtvochtigheid is heel wat lager!  plots groeien Cattleya's veel beter en toeval of niet ik kreeg sinds vorige zomer twee venusschoenen in bloei die tot heden nooit bloeiden. (Ik heb erg weinig paphen, wel heel wat Phrag's)

Dus mijn ding ...
Groetjes,
Patrick - Phal