zaaien in karton - ervaringen ?

• 11 Reacties
  • 2450 Gelezen

zaaien in karton - ervaringen ?
« Gepost op: januari 30, 2011, 08:12:05 pm »
Ik kan me voorstellen dat veel leden dit met verbazing zullen lezen , maar er bestaat een systeem om met succes bepaalde orchideeën te zaaien op een niet steriele
manier . Hierbij gebruikt men stoken karton die men een  bepaalde vloeistof laat opzuigen  bv sap van de composthoop of sap van geweekt karton ..Er zijn naar het schijnt verschillende recepten om dit te doen . Er is een web site in het Japans, waar ze dit met foto's illustreren ,maar mijn Japans is niet zo goed en als ik de site laat vertalen door een vertaalprogramma , dan begrijp ik het nog niet zo goed .
http://www.sumirenomiwaku.net/ran/tanetane02.htm
Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft of ervan op de hoogte is , zodat ik hier meer info kan vinden - ofwel iemand die Japans op een goede manier kan vertalen of laten vertalen .Ik wil dit systeem  deze zomer testen met dactylorhiza zaden uit eigen tuin  en met eigen bletilla zaden .
Bedankt voor elke tip
Lily-Anne

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: zaaien in karton - ervaringen ?
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2011, 01:58:48 pm »
Nooit van gehoord en wat ik op die site zie lijkt interessant, maar begrijp ik ook niet.

Hopelijk komt er meer feedback.

Wie kent er een Japaner?
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2011, 08:03:55 pm »
Ik heb nog wat verder gezocht naar info over orchideeën zaaien op karton en heb in onderstaande link  pagina 7 -8 en 9  een Engelse tekst gevonden die ook een manier beschrijft  om op karton te zaaien - als je die door de vertaler haalt dan is het wel min of meer begrijpelijk
Hier gebruiken ze als voedingsoplossing en schimmel " compost thee " om het karton mee te doordrenken - bij andere "recepten" gebruikt men water (regenwater ) van geweekte kartonnen  stukjes ( 24u) en  gemixte wortels van de te zaaien  orchidee soort om zo de juiste schimmel te hebben voor de kieming. Bij onderstaande werkwijze gebruikt men een soort karton dat je kan kopen om katten aan te laten krabben of zoiets ( moet ik nog eens opzoeken ) maar gewoon karton (liefst met dikkere gaatjes ) kan ook .In andere recepten gebruikt men soms akadama en perliet en nog andere zaken - mag uiteraard geen meststoffen bevatten .Geen direct zonlicht of donker - vorstvrij
Ik probeer het binnenkort met bletilla zaden uit eigen tuin en zal proberen om alles zo goed mogelijk te noteren  en te fotograferen - als het lukt, dan zouden er tegen het eind van de zomer kleine groene plantjes te zien moeten zijn .Met dactilorhyza  ga ik het ook proberen, als ik terug vers zaad zal hebben uit eigen tuin, deze zomer
Nog iemand zin om wat uit te proberen ? We kunnen van elkaars ervaringen leren .
groetjes
Lily-Anne

http://www.agc-bc.ca/bulletin/AGCofBC-winter2006.pdf

« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2011, 08:07:35 pm »
Voor een experimentje zijn we altijd in!!
Ik zie het wel zitten om te zaaien in een stuk karton en een laagje perliet of andere materialen...
Een thee-tje trekken van onze composthoop lijkt me ook nog wel wat  :lol:
Alleen kijk ik bedenkelijk bij "het vermalen van de wortels van de te zaaien orchidee"...
Zodra er weer een zaaddoos klaar hangt, vang ik ze op.

Dit kan een mooi vervolgverhaal worden... in elk geval een ervaring en wat wijsheid rijker. Baat het niet, dan schaadt ook het niet, zeggen ze bij ons. En voor zo'n doosje zaailingen vind ik nog wel een plaatsje..
Groeten,
Marleen

« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2011, 09:31:19 pm »
Het eerste experiment van orchideeën zaaien op karton is als volgt gegaan :
 Ik had eind vorig jaar ,een zaadpeul van bletilla  uit eigen tuin geoogst , na de eerste vorst , en het zaad goed laten drogen ( zaadpeul was open gevroren en zat vol ijs  )
Ik heb 2 verschillende experimenten opgezet voor de bletilla :
1 doosje met enkel krabkarton en  een ander doosje waarbij ik gewoon kartonnen stroken heb gebruikt en de tussenruimte met gevuld met volgende mengeling : gelijke delen fijn furf - fijn droog veenmos (  geknipt en gezeefd ) - perliet - fijn tufsteen fruis en heel fijn akadama gruis .Van dit  bakje is de foto die bijgevoegd is .
De bakjes had ik ongeveer eind januari het compostsap laten opzuigen en in het plastieken doosje in het donker laten rusten tot het zaaien .
Op 12 februari heb ik dan de zaden op de bovenkant van het karton gezaaid in de doosjes en tot vandaag in het donker op kamertemperatuur laten rusten .
Tot mijn grote verbazing heb ik vandaag ( met een vergrootglas ) gezien dat er aan heel veel zaadjes een kleine verdikking is te zien .Ik kan het bijna niet geloven!!
Ik probeer er een foto van te plaatsen en hoop dat jullie de kleine verdikking kunnen zien aan de piepkleine zaadjes .
Ik heb dan vandaag ook al een zaaidoosje laten weken in compostsap en donker weggezet om daar binnen enkele maanden dactylorhiza op te zaaien van zaden die ik terug in eigen tuin verwacht .Op die manier kunnen de schimmels uit de compost , het karton al begroeien .
In nog een ander doosje met krabkarton en compostsap , heb ik vandaag een 5 tal kleine zaailingen  van dactylorhiza gelegd,( die ik had gevonden in het mos van een vijvermandje ) om te zien of ze daar vlot in groeien - ik zal er nog wel een heel deel andere zaailingen  bij planten zodra ik ze tegen kom in de tuin, en hoop dat ik ze zo vlotter kan opkweken
Deze zaailingen hou ik nu wel in het licht op kamertemperatuur aan een oosten venster omdat ze al bladgroen hebben en dus licht nodig hebben  ( foto volgt later )
 Blijkbaar is steriel werken op deze manier helemaal niet nodig - hopelijk blijft het goed gaan ! Het is wel spannend
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2011, 09:43:20 pm door lily-anne »

« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2011, 09:34:51 pm »
nu ik de foto heb geplaatst , merk ik dat de verdikking zo goed als niet te zien is omdat de foto kleiner is dan het origineel - wie een grotere foto wil om ze te zien mag me contacteren via mail - anders is het wachten tot ze wat groter zijn sorry
groetjes
Lily-Anne

« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2011, 10:33:36 pm »
Met jouw enthousiasme alleen al en de foto daarbij, dat komt wel goed!
Ik kijk met spanning mee.
Groeten,
Marleen

« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2011, 09:54:18 am »
Tot hiertoe gaat het prima met de zaaitest van bletilla op karton
Met een vergrootglas kan ik nu al enorm veel kleine groene puntjes zien met een kleine verdikking waarrond ik schimmeldraadjes zie - ik hoop dat het duidelijk zal te zien zijn op de foto die ik zal proberen posten .
het andere zaaisel - op de karton alleen ( met compostsap ) gaat trager vooruit - ik heb wel gemerkt dat het karton minder vochtig is dan goed zou zijn en heb het terug gedrenkt in vers compostsap - en plastiekfolie rond de zaaibakjes gedaan zodat ze langer vochtig blijven - hopelijk gaat dat nu beter
groetjes
Lily-Anne

« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2011, 03:55:31 pm »
hallo ,
even een update van de toestand van het bletilla zaaien  op karton
ik hoop dat het lukt om de foto's zichtbaar te tonen
groetjes
Lily-Anne

http://www.cemunnos.nl/forum/wcf/images/photos/photo-1034-18e5f34d.jpg
http://www.cemunnos.nl/forum/wcf/images/photos/photo-1033-fbadb150.jpg
http://www.cemunnos.nl/forum/wcf/images/photos/photo-1032-63e16365.jpg

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2011, 05:42:31 pm »
Je had de foto's niet toegevoegd, en op de manier dat je ze gepost hebt moet je ze met URL opladen. Ik heb dat even aangepast. Opgelet, als je ze verplaatst kunnen ze hier niet meer geraadpleegd worden.

Een bangelijk goed resultaat! Dat is zacht uitgedrukt.

Vorige week waren we bij kwekers op bezoek. Daar hadden we over de groeiende successen met de kweek van Cyperpediums. Uitzaaien waren blijkbaar al lang geen probleem, uitplanten en goed in de groei krijgen was blijkbaar de grootste uitdaging.

Jij bent duidelijk al over de eerste klif. Nu bekijken of je ze over de eerste jaren heen krijgt.

Maar het idee van uit te zaaien op karton is bij deze al een succes!
[size=150]Proficiat![/size]
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #10 Gepost op: juli 17, 2011, 08:13:44 pm »
bedankt
gr Lily-Anne

« Reactie #11 Gepost op: juli 17, 2011, 08:34:05 pm »
Ongelofelijk mooi resultaat!
Ik krijg er gelijk al zin in om dit te proberen en ik denk dat ik zeker niet de enige ben.
Ik heb nog opgevangen dat er een vertaling op komst is van de originele kweekinstructies.
Dan gaat het zeker lukken, maar blijkbaar heb jij die uitleg niet meer nodig.
We blijven met spanning volgen.
Groeten,
Marleen