A'pen februari 2011

• 0 Reacties
  • 307 Gelezen

A'pen februari 2011
« Gepost op: februari 13, 2011, 10:39:51 pm »
Ik was een beetje moeten binnenglippen, want de avond was al begonnen.
Maar ik heb meteen mijn papierken bovengepakt en mijne stilo, en maar schrijven!

Het grootste deel van de avond werd door Herman ter Borght verzorgd. Hij kwam zijn reis doorheen Equador en Peru met ons delen. Her enige wat ons nog restte, was een beetje zitten watertanden.

Herman en nog een paar gezellen hadden een gids met auto vastgegrepen. All inclusif, want ze kregen er een knecht bij. Deze knecht moest achterin de auto om op de bagage en de auto te passen.
De totale groep telde 7 personen.
Als ze gingen eten, kregen ze steeds een rekening voor 8 maaltijden. Toen kregen ze het int snuitje, de chauffeur at voor 2.
Met behulp van geprojecteerde foto's kregen we enorm veel schone beelden te zien, zoals "het ontwaken van het regenwoud".
Gewoon een pracht om zien! Vanop respectievelijke hoogte, kon je in het dal zien, en zo de wolken over de bomen zien wegtrekken.
Als de wolken weggetrokken waren, kon je planten zien waar je mond van open valt! De Phragmipediums stonden met troepen van honderden bij elkaar.
In Moyobamba zouden er Kovachii's staan met een bloemdoorsnede van maar liefst 18 cms.
Eén van de volgende dorpjes was Tingo Maria. Dit dorpje is gekend voor zijn enorme kweek van cocaïne planten.
Her en der kwam je dan ook controle posten tegen om te zien of je geen voorraadje mee naar huis had. Maar van de meereizende orchideeënplanten, werd niets gezegd.
In Tingo Maria bleven ze slapen in een 3 sterren-hotel. Toch maar even een korte beschrijving; koud water in de douche, muren die schreeuwden om een nieuwe laag bezetsel,... . Blijkbaar kon je in de douche perfect zien tot waar het water stroomde, want douches poetsen hoort er blijkbaar niet bij.

Tijdens een slideshow, onder begeleiding van sfeermuziek, kregen we nog vele typische beelden van Peru en Equador te zien.
Her en der zag je wilde lama's, gezellige marktjes in de hooggebergtes, mannen die kauwen op coca bladeren tegen de honger, eucalyptusbomen,... .
Wat ook heel typisch lijkt voor ginder, is dat de mensen boven wonen. onderaan hun huis zijn de stallen en de opslagplaatsen. De eigenaars slapen en wonen boven om zo ongedierte buiten te houden, zoals slangen en knaagdieren.

Het is nu niet de bedoeling om de volledige reis van Herman en Co hier neer te pennen, maar ik heb gewoon enkele leuke dingen genoteerd.
Op het einde van zijn prachtige voorstelling, had Herman het nog even over een boek, getiteld; Orchids; species of Peru.
het is verkrijgbaar voor 125 euro, maar is volgens velen zijn geld waard.

Tot zover de voordracht van Herman.
Momo Maurice deelde ons nog even mee dat ook dit jaar onze vereniging meedoet aan de "orchideeëndagen" in de Rodenburgh Tuincentrum te Schoten. Deze prachtige zaak is gelegen op de Brechtsebaan 591, 2900 Schoten. Deze dagen gaan door op 26 en 27 februari.
Voor allen die willen komen helpen, kunnen terecht bij Fabienne, voorzitster van O.V.V..

Om de avond te vervolledigen, werden de planten van de leden voorgesteld.
Iedereen kent ondertussen meneer André de Prins. Hij kondigde aan dat hij planten teveel had, door een goede kweek. Leden kunnen dus ook via de tombola zo'n juweeltje te pakken krijgen, want elke maand zullen er enkele tussen staan van meneer de Prins.

mij rest er nog iedereen een prettige avond toe te wensen en tot ziens op 11 maart!
dan is de avond besteed aan verpotten. Volgens sommigen is dit niet geschikt voor gevoelige kijkers. :mrgreen:

grtjs The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.