'Waar of niet waar?' look houdt ongedierte weg

• 4 Reacties
  • 390 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
'Waar of niet waar?' look houdt ongedierte weg
« Gepost op: maart 08, 2011, 11:29:24 pm »
Knoflook kreeg destijds de rol toebedeeld vampiers af te schrikken. Maar een liefhebber gebruikte het om luizen en slakken te verjagen.

Wie kan bevestigen dat look een gunstige rol speelt bij bestrijden van ongedierte?
Groetjes,
Patrick - Phal

Re: 'Waar of niet waar?' look houdt ongedierte weg
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2011, 08:02:25 pm »
Tijdens de orchideeëndagen in Gent in oktober 2009, kreeg ik een stapel oude tijdschriften. Enkele exemplaren van ‘Orchideeën’ en verschillende exemplaren van ‘het Venusschoentje’ van jaren geleden. In één van deze tijdschriften, meer bepaald ‘het venusschoentje’ van het 4e kwartaal 2001, staat een artikel van Pieter De Gieter waarin van het gebruik van look als ongediertebestrijding melding wordt gemaakt. Als nevenwerking wordt vermeld dat planten die behandeld werden met look een groeispurt doormaakten en het beter deden dan in voorgaande jaren.

Na het lezen van dit artikel ben ik onder het motto ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ een deel van mijn planten met look gaan behandelen.

Vaak dompel ik de potten in water (soms met meststoffen). Als ik na deze dompelsessie ‘beestjes’ vindt in het dompelwater, maak ik hiervan melding in mijn orchideeëndagboek en wordt deze plant de volgende keer gedompeld in een lookoplossing. Zo zijn al verschillende planten beestvrij geworden, maar de eerlijkheid gebied mij te vermelden dat eenzelfde soort beestjes nog niet uit alle planten verdwenen zijn. Dus de effectiviteit lijkt (op verschillende planten van dezelfde soort) niet altijd dezelfde.

In het artikel van Pieter staan trouwens meer suggesties (recepten) voor milieuvriendelijke ongediertebestrijding met kaneel- en kerriepoeder, look en pepers. Misschien een idee voor de keukenprinsen en -prinssessen onder ons.

Rosemarie

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2011, 07:10:25 am »
Ik ga dat artikel opzoeken.

Maar wellicht kan je al een tip van de lsuier oplichten. dompelen in lookoplossing. Hoe moeten we dat zien?
Ik denk dan, men neemt een lookbol, pelt die helemaal en nijpt die door de lookpers. We hebben dan een hoop look-smos kieperen dat in een halve emmer water, zodat de potten die we dompelen, net onder komen.

Of zie ik dat te simpel?
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2011, 08:54:30 pm »
Nee, ik gebruik (net als Pieter) lookpoeder. De werking is blijkbaar hetzelfde. De overige recepten die Pieter in zijn artikel geeft zijn trouwens wel met geplette knoflookteentjes. Van het poeder is 1 gram per liter voldoende. Je doet het in warm water (het lost niet volledig op) en dan inderdaad zorgen dat de wortelkluit volledig onder water staat. Ik laat ze ongeveer 10 minuten staan, zodat alles goed doordrenkt is.

Wat ik niet in het artikel van Pieter vond, maar wat ik dan weer wel doe: Na elke gedompelde pot kijk ik of er beestjes in het water te zien zijn (met loep) en als dat het geval is, neem ik voor de volgende vers water. Al met al een tijdrovend karwei, maar (in mijn geval gedeeltelijk) effectief. En ik heb het watergeven verdeeld over de week, dus ik hoef ze niet allemaal op één dag.

Als je een poging wilt wagen, Succes!!

Rosemarie

« Reactie #4 Gepost op: april 14, 2011, 09:50:30 am »
ik heb vorig jaar wel positieve ervaringen gehad met het behandelen van bladluizen op helleborus .De onderkant van de bladeren zat ieder jaar bijna vol met bladluizen , wat plakkerige bladeren gaf en zwarte schimmel op de bladeren ?Die beestjes  kunnen ook ziekten overbrengen op planten en  overlast is dus best te vermijden
Ik heb bij elke plant een vers teentje knoflook geplant en de resultaten waren heel goed - er was nog nauwelijks een luis te zien aan de onderkant van de bladeren   De lookplantjes  kwamen nauwelijks boven de bladeren - vermoedelijk omdat ze zo goed als geen licht kregen .Dit jaar heb ik de look nog niet gezien en ga ik dus nieuwe teentjes planten .Als de planten dit jaar dan ook geen last hebben van bladluizen , dan zie ik dit toch als een zeer positief resultaat .
groetjes
Lily-Anne