A'pen maart 2011 - verpotten

• 4 Reacties
  • 753 Gelezen

A'pen maart 2011 - verpotten
« Gepost op: maart 13, 2011, 11:11:20 am »
Wie dacht dat ze alles al over verpotten wisten en dus niet naar de vergadering geweest zijn, die hadden deze keer echt ongelijk!
Omdat Maurice wat later zou aankomen, zijn we gestart met de plantenbespreking: altijd leuk om te zien wat er bij de anderen bloeit op’t moment en hier en daar leer je nog iets bij over kweekwijze en verzorging.
En dan: de verpot-actie! Willy had een grote tafel vrijgemaakt, grote vuilbak, snoeischaar en potje ontsmettingsalcohol klaargezet en verschillende potjes en bark voorzien. Alles klaar om te starten? Ah nee, de planten natuurlijk nog. Marie-Jeanne, Hermine en Patrick hadden een exemplaar meegebracht waarover ze wat vragen hadden en die werden vakkundig door Maurice aangepakt. Maar het allergrootste karwei moest dan nog beginnen: We hadden het ongelofelijke geluk dat we van maar liefst 2 milde schenkers verschillende grote planten hebben gekregen die elk in zo’n 4-5 stukken konden verdeeld worden. Een reusachtige Encyclia brassavola, een enorme Dendrobium farmeri, een geweldige Dendrochilum, een ongelofelijke Oncidium sphacelatum, een grote Miltonia spectabilis en nog wat andere soorten.... Maurice had er zijn handen vol aan en voor enkele planten gingen ze er zelfs met z’n tweeën aan trekken en knippen.
Na een uurtje scheuren, wortels snoeien en voorzien van de nodige commentaar, lag de grote tafel vol met allemaal prachtige deelstukken en telkens één voorbeeld opgepot... wat uiteindelijk uitmondde in een gigantische tombola!
Een bedankje is hier wel op z’n plaats:
Voor het schenken van planten: Orchideeëncentrum De Wilg.
Voor het schenken van planten, de assistentie en commentaar: Herman ter Borch.
Voor het scheuren, knippen, opkuisen en commentaar: Maurice Casteleyn.
Voor de plaats, de potjes en al de rest: Willy van Jacky-orchiflora.
De meesten zijn die avond met meer dan 1 plantje tevreden naar huis gegaan...

Groeten en tot de volgende,
Marleen

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
Re: A'pen maart 2011 - verpotten
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2011, 08:07:32 pm »
Ik moet zeggen dat ik ervan genoten heb die avond,waarvoor mijn dank.

Bij de soorten die je opnoemt was er een Liparis  die ik gewonnen heb maar welke?Als er iemand is die mij kan helpen?

Grt.

M-Jeanne
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2011, 11:26:04 pm »
Ik dacht aan een rood-oranje bloemende Liparis latifolia, maar dan horen ook de bladeren aan de achterzijde iets rood aan te kleuren.
Een andere mogelijkheid is de wit-groen rijkelijk bloeiende, maar erg kleine bloempjes, Liparis viridiflora...?

Maar we zullen het  maar kunnen weten als iemand hem in bloei krijgt!
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 15, 2011, 08:49:45 pm »
Bedankt Patrick,nu kan ik al eens opzoeken met de bladeren,en anders wachten op de bloei.
Hier is het leuk!

« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2011, 04:58:29 pm »
Misschien is het een Liparis crenulata: http://www.orchidspecies.com/lipcrenulata.htm .
Ik heb er zelf zo een en ik moet zeggen dat de bladeren mij erg bekend voorkwamen. Deze bloeit nog roder dan de latifolia, maar heeft geen rode schijn op de bladeren...
't zal afwachten worden.
Groeten,
Marleen