Orchideeën-Centrum de Wilg part II

• 4 Reacties
  • 1524 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Orchideeën-Centrum de Wilg part II
« Gepost op: maart 13, 2011, 11:56:49 am »
Het was van 22 oktober 2010 geleden dat we de kwekerij 'De Wilg' bezochten.

Ik had heel wat mooie plantjes gekocht, maar keerde toch terug met een wat zuur gevoel. Ik vreesde echt wel dat de planten de winter niet zouden doorkomen. De laatste jaren is er duidelijk veel werk blijven staan en alle planten zagen er niet allemaal even verzorgd uit. Peter Daems had zelfs even de sproei installatie opegezet, omdat hij de hangende blokjes er zo droog zag bij staan.

Vermits het vrijdag een avond over 'verpotten' moest worden in de kring Antwerpen, dacht ik laat ik eens kijken of er bij 'Orchideeën-Centrum de Wilg' wellicht nog planten over zijn gebleven die voor zo'n verpotsessie nuttig zouden zijn en aan een redelijke prijs te verkrijgen zijn. Dus ik nam contact met de kwekerij.

Vrijdag 11 maart 2011 reed ik dan ook naar Nieuwerkerk a.d. IJssel. En ik vond zelfs enkele vrienden om mee op zoek te gaan naar koopjes.  Ter plaatse echter bleek er geen sprake van overlevenden na de koude winter. Er was eerder sprake van een wonderlijke heropstanding. Reeds heel wat tabletten waren onder handen genomen. Wie nog nooit 'Orchideeën-Centrum de Wilg' bezocht, het zijn lange tabletten en om zo'n tablet helemaal onder handen te nemen heb je wal wat tijd nodig. Er was duidelijk veel tijd in gestoken. Alle planten zagen er vrij goed uit. OK, er zijn er nog steeds die dringend aan verpotten toe waren, maar ook de plantjes op blok, die er vorige keer wat droogjes bij hingen leken hersteld.

Overigens er was veel tijd gestoken in de planten en de serre, maar ook de ontvangstruimte, waar we vergast werden op een kop koffie en koek geeft een heel andere indruk. En we hebben het  niet echt gehad over de ruimte voor de serre's. Maar ik begreep dat dit een soort vlindertuin moet worden.

Er werden heel wat plantjes richting Begië geladen, gelukkig heeft mijn wagen een grote koffer. Bovenop kregen we gratis een doos vol mooie planten mee voor verpotactiviteit met de club.

Ik plande nu al samen met mijn medereizigers terug af te zakken naar Orchideeën-Centrum de Wilg in het vroege najaar. Gegadigden om mee te reizen kunnen zich hier al melden.
Overigens met de vermelding dat je naar aanleiding van dit bericht de zaak bezoekt kan tot interessante prijzen leiden. Ook nu al, dus voor onze trip.

Hopelijk gaat het met de kwekerij verder de goede richting uit!
Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline MiB

• 640
    • Bekijk profiel
Re: Orchideeën-Centrum de Wilg part II
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2011, 07:09:42 am »
Ha die Pat.

Karen en ik zijn er gisteren nog geweest.
En het hulpteam (Henk O en Jim beide Etten Leur) waren flink bezig in de kas met verpotten en blokken.
Die hebben er al heeeeeeeeeeeeel wat zaterdagen doorgebracht. Chapeau hiervoor.
Zonder dit vrijwilligerswerk zou het een stuk minder ver zijn.

Ik heb me ingehouden. Ging eigenlijk alleen maar mee als gezelschap en ik moest het huis uit voor dochterlief. (lang verhaal int kort dochter had slaapfeest maar wilde niet blijven slapen want ze had de dag erna een familiefeest zogenaamd. Dus mams + auto moesten verdwijnselen en madame zat achter de zonwering/schutting verdekt opgesteld...)
Maar ik heb dus een monster van een Vanda gekocht, geen idee hoe tie heet maar is vreselijk mooi. Bruinige bloemen met een lila/roze lip. Heel apart.
En een bosje sprietjes met hele kleine bloemetjes. Het hing in de orchideeënkas dus tzal wel orchidee zijn. Ik zelf vond het wel op mini hei lijken. Moet nog eens googelen hiernaar.

Bescheiden toch?[size=50] (ga ik hier maar niet vertellen dat ik ook bij O&M nog besteld heb  :oops:  )[/size]

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is al geweest en morgen moet nog komen.  

« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2011, 09:55:37 pm »
Sprietjes, Miranda? Toch geen sigmatostalix radicans, zeker? Zeer fijne blaadjes en zeer fijne bloempjes, maar ook een zeer teer plantje: 3e poging al weer bijna mislukt...
Maar voor de rest een leuke zoektocht gehad, durf ik hopen.

PS: Ik ben bij Akerne gaan kijken.... én kopen. Tja, dat kan ik mij ook niet laten, hé. Maar ik had Jan mee om op de centen te passen  :cry:
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2011, 08:22:54 pm »
In maart was ik opgetogen over de heropstanding!

Dat lijkt overeen te stemmen met de commentaar van Miranda.

Maar twee weken geleden was ik in Amsterdam, ik bracht het verslag van mijn laatste reis naar Costa Rica.

In de informatie van het bestuur werd een bezoek van de kring aan De Wilg besproken. Die waren dan weer heel negatief.  Elke plant die ze kochten zat vol ongedierte, ze moesten allemaal dringend verpot worden. Het water leek erg duur te zijn in die contreiën. Want alles zou poederdroog gestaan hebben.

Wellicht was het erg lang geleden dat ze er waren geweest en hebben die het echt diepte punt nietgekend. Mij lijkt er ook sprake van een heropstanding. En rekening houdende met het huidige aanbod aan specie-kwekerijen, hoop ik het ook.

Ik plan zeker nog een bezoek in het najaar.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2011, 08:21:06 pm »
héla,
ik ga zeker mee, als ik kan tenminste.
maar als mijn ventje van die uitstap weet, dan sjot hij mij mee.

ik volg het verder.

The Joke.
T&T lid voor het leven.
wanted, dead or alive.