Bladluizen op vanda

• 3 Reacties
  • 303 Gelezen

*

Offline Els

• 3
    • Bekijk profiel
Bladluizen op vanda
« Gepost op: maart 27, 2011, 07:31:26 pm »
Hey allemaal,

Ik ben nog maar net begonnen met orchideeën.

Ik heb me vorige week een vanda aangeschaft.
Nu heeft deze bruine plekken op de bladeren en heeft hij last van bladluizen.

Mag ik een gewone bladluizenspray hiervoor gebruiken en zijn de bruine plekken op de bladeren afkomstig van de bladluizen?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Bladluizen op vanda
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2011, 04:00:40 pm »
Ja je mag eender welk behandelingsproduct gebruiken. Wel niet op de bloemen sproeien en niet de aangegeven concentratie overschreiden!
Wat belangrijk is, is de behandeling drie maal te herhalen, met ±10 dagen tussentijd. Kwestie van de eieren die uitkomen na ongeveer 10 dagen ook te bestrijden. Immers de eieren op zich dood je niet. De derde behandeling is om alle ontsnapte luisjes te berijken.

Zie ook op d ewebsite bij Ziekten en Plagen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2011, 09:28:23 pm »
Welkom op dit forum, Els.
Zelf ben ik ook een fan van Vanda's en daardoor verrast je opmerking mij toch wel! Ik heb namelijk nog nooit bladluizen of ander ongedierte gehad op deze planten... Wel op Phalaenopsis en op heel wat "cambria"- hybriden en dus ben ik een beetje verbaasd. Weet je zeker dat er geen andere plant in de buurt staat met dàt probleem?

Wanneer de Vanda in bloei staat op dit moment (lente = groei), dan produceert hij heel veel suikers (kleverige druppels aan de aanzet van de bloem) en die trekken wel eens bladluizen aan, maar op de plant zelf heb ik nog nooit last gehad. De vlekken zouden kunnen komen van een hogere vochtigheid: op dit moment is de luchtcirculatie nog niet optimaal en wat te lang nat blijft, krijgt al wel eens bruine plekken. In elk geval heeft het ene (bladluizen) niets met het andere (vlekken) te maken. Of het zouden andere beestjes moeten zijn  :roll:
Groeten,
Marleen

*

Offline Els

• 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2011, 06:53:45 pm »
Hey Marleen,

Ik weet niet goed of het bladluizen zijn of iets anders, heb nog maar sinds 2 weken echt interesse in orchideeën en hiervoor ook geen ervaring opgedaan met andere planten.
Er zitten wel degelijk een soort beestjes op de bladeren - ik dacht bladluizen maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn...

Ik heb deze Vanda gekocht in de intratuin en volgens mij zaten er toen al beestjes op - ik heb hem zo meegebracht. Als leek niet goed wetende waar op te letten bij aanschaf van zo een plant en thuis pas gezien dat er iets mis is...
Aan de ogen zit inderdaad plakkerige vloeistof. De beestje die ik zie zijn wel allemaal dood.

Te hoge vochtigheid kan ook zijn natuurlijk, maar ik sproei steeds 's morgens en tegen ' s avonds is de plant toch droog. Maar het kan natuurlijk zijn dat hij in het tuincentrum teveel vocht kreeg...

Ik zal proberen om morgen overdag een foto te trekken en hier te posten. Dan kan je zien om wat voor vlekken het gaat.

Groetjes,
Els