nieuwe plantjes verpotten of niet?

• 2 Reacties
  • 773 Gelezen

*

Offline Els

• 3
    • Bekijk profiel
nieuwe plantjes verpotten of niet?
« Gepost op: maart 31, 2011, 09:38:09 am »
Ik heb enkele nieuwe orchidee plantjes online besteld en deze zijn vandaag toegekomen.

1 phalaenopsis schilleriana selected
1 phalaenopisis bellina
1 oncidium  'Twinkel 'Chian-Tzy Delight'
1 phragmipedium bessae "flava"

Alle plantjes staan in spaghnum buiten de phrag, die staat in bark.

De phal. schilleriana is nog een heel klein plantje (bloeibaar in 24 maanden stond erbij) en staat dus in een heel klein potje (5,5 inch).
De phal. bellina is al een grote plant (blad 10-15 cm) en staat in een pot maat 8.
De phrag.staat eveneens in een pot van maat 8.
De oncidium eveneens maat 8.

Nu is mijn vraag of ik de planten mag laten staan in spaghnum of best verpot in bark?

Re: nieuwe plantjes verpotten of niet?
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2011, 07:11:14 pm »
Hallo Els,
Wanneer de planten zichtbaar in de groei zijn, zou ik overwegen om ze in een mengsel van bark met vrij veel sphagnum te zetten. Zo kan de plant stilaan wennen aan een droger medium. Elke dag wel goed nevelen wanneer het zonnig is en afwachten of ze aanslaan. Met de "kleine" schilleriana zou ik nog wat wachten als het echt zo'n klein plantje is als je zegt. Anderzijds is een pot van 5,5 inch toch al vrij groot om alleen op sphagnum te kweken...
Met Phragmipedilum heb ik geen ervaring, maar die staat dan toch nog effe goed.
't Is nu anders wel het moment om te verpotten  :wink:
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: nieuwe plantjes verpotten of niet?
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2011, 10:00:50 am »
Het verwondert me dat uitgerekend de Phrag in schors staat. Die moet het natste gekweekt worden van al wat je vermeld. Ik heb er in steenwol staan. (Niet isoleerwol! Maar de speciaal voor tuinbouw ontwikkelde kubusjes. Ik bracht een zak mee van René Klinge.)

Ik zag ook al succesrijk Phrag's in puur mos. Ze vragen niet te veel of zelfs geen mest, ze vragen luchtigheid en toch steeds water aan de voeten. Dus Sphagnum lijkt mij een erg goede keuze!

Verder sluit ik me aan bij Marleen.
Groetjes,
Patrick - Phal