uitgebloeide Phalaenopsis

• 4 Reacties
  • 779 Gelezen

uitgebloeide Phalaenopsis
« Gepost op: mei 02, 2011, 09:24:07 am »
éen van phalaenopsissen is uitgebloeid.

Nu beginnen ook de onderste bladeren geel te worden. Ik veronderstel dat deze binnen enkele weken ook wel de geest zullen geven.

Aan de verzorging heb ik enkel gewijzigd dat ik ze nu tussendoor besproei met een plantenspuit om de luchtvochtigheid in huis bedroevend laag is dit ligt ongeveer rond de dertig procent of nog lager.

Verder krijgen ze eens in de week een dompelbad (afhankelijk van de kleur van de wortels) en laat ze ik ook goed uit druppen voor ze terug te zetten.

Ik veronderstel dat dit om een natuurlijk proces maar zeker ben ik hier niet van.

Ik ben hier nog maar enkele maanden mee bezig en vrij onervaren. Mijn collectie beperkt zich momenteel ook tot Phalaenopsissen.

Ik heb tot hiertoe al enorm veel lektuur verslonden maar overal verschilt wel iets in de verzorging.

Wat doe ik verder?

mvg Jasonvh

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: uitgebloeide Phalaenopsis
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2011, 01:08:31 pm »
Ik zou overwegen te verpotten.
Gooi alle sweg. Neem een nieuwe of erg goed uitgewassen pot.
Haal alle mengsel weg en snij met een propere snoeischaar de dode en rotte wortels weg.
Spoel je wortels helemaal in lauw water met een beetje ontsmettingsmidddel (zuiver, ongeparfumeerd bleekwater, een zuurstofwater oplossing, andere middel... )
Spoel goed na met zuiver water.
Laat goed drogen op papiertissue.
Pot op in nieuw oppotmateriaal.

Overwaak contact van verschillende planten, zowel qua spoelwater, als messen of scharen. Als je ergens bacteriën hebt zou je gezonde planten kunnen besmetten.

De meeste planten hoeven niet te veel mest, stellen niet te hoge eisen, vragen licht, maar liefst geen direct zonlicht, wel graag de correcte temperatuur.
De meeste planten sneuvelen omdat ze 'TE NAT' worden gekweekt.  Het zijn in de natuur epifieten, die met hun wortels op quasi naakte boomschors zitten. Waar tussen regenbuien en of dauw alles kurkdroog wordt. Bij ons staan ze vaak constant nat en worden dan door bacteriën besmet.

Succes,
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2011, 08:07:42 pm »
Beste,

Bedankt voor de info maar de plant heeft ondertussen de geest gegeven. De plant begon te rotten van binnenuit. Er is dus vermoedelijk water in het hart blijven staan :( .
Wat betreft het ontsmetten. doe ik dat elke keer wanneer ik moet knippen aan een andere plant? of alleen wanneer ik "zieke" planten behandel? Volstaat voor de ontsmetting met zuurstofwater een oplossing van 3%.
In noem de 3% nu omdat ik dit ergens gelezen heb ivm het steriel maken van zaaddozen.
In deze materie zit ik ook nog met vragen.
Mijn eerste doelstelling is al de planten verzorgen zoals het hoort. Ze lopen allen op het einde van hun bloeiperiode nadat ik ze uit de winkel heb gekocht nu een 3 maand geleden.
Nu is mijn eerste doelstelling ze terug in bloei krijgen. Ik weet dat ik ongeveer moet gaan terug knippen tot het derde oog. Verminder ik nu met water geven of blijf ik dit doen afhankelijk van de kleur van de wortels?

Tweede punt waar ik graag meer over zou weten: is het mogelijk om zonder tussenkomst van een labo mijn eigen orchideeën te gaan kweken? Toekomstgericht gedacht dan.  Als het echt een precisiewerk is en alles echt heel steriel moet gebeuren ben ik mssn beter dat ik me er niet aan waag.

Grtz Jason

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2011, 11:59:15 am »
Oei, dood, dus,
Dat kwamen en komen we allemaal wel eens tegen.

Bij verpotten heb je best een confituurpotje staan met alcohol of andere ontsmetting, waarin je de tang en messen steekt. Er kan zich altijd iets voordoen wat je niet opmerkt.

Eerste punt is planten laten overleven. Meestal is vooral de waterhuishouding het grootste probleem. Datdagelijks sproeien hoeft echt niet! Luchtvochtigheid is laag... OK, maar er zijn erg weinig meettoestellen die betrouwbaar zijn!  Ze je potten op eilandjes, zodat vochtigheid opstijgt langs de potrand.

Phalaenopsis komt als wilde plant uit Zuid-Oost Azië, veel soorten echt uit evenaars gebied. Dus weinig klimaatverschil, altijd warm! En qua luchtvochtigheid. Ze zitten op schors van bomen, los van d egrond, met luchtbeweging en soms ook zon. Geloof me vrij, op dat moment ERG droog. Maar 's avonds en 's nachts dan weer quasi 100% luchtvochtig. Wij kunnen die afwisseling van droog en nat niet binnen de 24 uur organiseren. Maar laat tussen elke gietbeurt vooral alles even opdrogen. De wortels (ook in de pot) moeten zilvergrijs kleuren, voor je water geeft.

Dat terugsnoeien van bloemstelen doe ik niet! Of slechts als de top gaat indrogen. ELK slapênd oog kan uitlopen. Ik wil geen bloem missen.  Theoretisch bloeit zo'n plant slechts één keer per seizoen. Deze hybriden bloeien haast jaar in jaar uit. Maar als ze stoppen, mag je ze gerust even rust gunnen. Als je ze na enkele maanden terug in bloei wil krijgen is even een 5-tal graden koeler de trigger. Ik zet ze in september enkele weken buiten. Maar alleen als het erg goed weer is. In september wordt het 's anchts ook al iets koeler! Zeker niet onder de 15° laten komen.

Zaaien... Zelf ben ik 53 jaar oud en ga ik graag op reis. Ik heb al heel wat materiaal klaar liggen. Zodra ik op rust ga start ik er mee. Voorlopig kan je van mij niets leren. Maar wellicht zal iemand anders reageren. Er valt hier wel watte rapen.
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2011, 07:17:07 am »
Beste Phal,

Ik heb mijn planten met plastiek pot en al in een sierpot gezet met kleikorrels en water er in. Ik heb wel goed gekeken of mijn planten geen natte voeten hebben. :P
Ik moet zeggen dat tot hiertoe enkele planten nieuwe wortels beginnen krijgen. Er is eentje bij die verpot geweest is waar van de stengels nu geel beginnen worden.
Ik ga er niet meer bij staan met de schaar ik zie wel verder wat er mee zal gebeuren.
Ik hou je verder op de hoogte.

Grtz. Jason