Sobralia macrantha

• 6 Reacties
  • 1024 Gelezen

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
Sobralia macrantha
« Gepost op: mei 18, 2011, 01:39:04 pm »
Na 3 jaar, eindelijk in bloei, dit nadat ik hem heb verhuisd naar een koelere omgeving !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Er was mij verteld dat de bloemen slechts 1 dag zouden bloeien maar dat valt toch nog mee, ben al aan dag 5 voor de 1'ste boem en nu begint deze stilaan te verwelken maar intussen al een 2'de helemaal open en nog redelijk veel bloemknoppen. Dat wordt dus nog een hele tijd genieten want de bloemen zijn prachtig.
groetjes  :wink:
Granny / jeannine

Re: Sobralia macrantha
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2011, 09:08:14 pm »
Hallo Jeannine,
Goed gedaan, zeg! Maar... Waar heb je die koelere omgeving dan gevonden?
Het blijft toch een grote plant, vóór dat ie bloeit, al is het wel een heel mooie bloem natuurlijk.
Bij een bezoek aan 'De Wilg' enkele maanden geleden stond ik erg te twijfelen om er een mee te nemen. Ik denk dat ik volgende keer keer niet meer zal twijfelen.
Groeten,
Marleen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2011, 09:46:04 pm »
Ik zal van die van mij ook enkele foto's maken, dat is wel geen alba. Hij bloeide al met enkele bloemen, maar momenteel even niet. De laatste bloem stond op het menu van een slak!
Mijn bloemen staan amper een 5-tal dagen open. Hoe lang staan Uw bloemen open?
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2011, 10:45:36 pm »
@ Marleen
De koelere omgeving is in mijn geval de slaapkamer, in de winter is daar omzeggens geen verwarming en in de zomer staat hij voor het open raam. Ik heb hem 3 jaar geleden gekocht bij Akerne als grote plant. De plant zelf vind ik trouwens ook heel mooi, een beetje zoals bamboe.

@ Phal
Bloemen ook een 5 à 6-tal dagen, valt mee want ze hadden gezegd slechts 1 dag. Op het ogenblik staan er 2 open en een derde verwacht ik morgen maar dan zal de 1’ste zijn uitgebloeid. Ik zie ook nog een 5-tal bloemknoppen, dus dat ziet er goed uit.
Ben echt blij dat de plant zich herpakt heeft, want die heeft er lang niet goed uit gezien.

groetjes,
jeannine

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2011, 07:17:03 am »
Eventjes een update! Intussen zijn er nog een aantal bloemen open gegaan en die verwelken na 2 dagen. Als er veel knoppen zijn heb je toch een tijdje bloemen want de een na de ander gaat open. Vandaag staan er 3 tegelijk.

groetjes,
jeannine

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2011, 03:37:24 pm »
Mijn Sobralia macrantha weigert even te bloeien.

Maar deze bloeide vorig jaar. Ik weet evenwel niet welke het is. Ik heb hem als hybride geklasseerd.

Ergens vond ik een naam Sobralia mirabilis

Maar mijn bijbel... Kew lijkt geen Sobralia mirabilis te kennen, dus die naam is beslist fout. Vandaar dat ik vrees dat het een hybride is.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Granny

• 932
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2011, 07:35:42 pm »
Wow, een hele mooie in elk geval, misschien Sobralia powellii?