Verpotten wanneer wel of wanneer juist niet?

• 5 Reacties
  • 1002 Gelezen

Verpotten wanneer wel of wanneer juist niet?
« Gepost op: juni 12, 2011, 08:29:45 am »
Hey iedereen,

Kan iemand mij zeggen wanneer ik kan verpotten of wanneer ik moet verpotten of ook wanneer niet.
Ik heb phalaenopsissen die uitgebloeid zijn maar waar een nieuwe tak aan het groeien is,  eentje met een zaaddoos en waar een nieuw blad aan het groeien is.
Zijn hier andere interessante tips voor

Grtz Jason

Re: Verpotten wanneer wel of wanneer juist niet?
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2011, 09:05:22 am »
Hallo Jason,

Bij een Phalaenopsis-hybride komt het zo nauw niet, heb ik al gemerkt. Wanneer ze niet in volle bloei zijn, kan er op elk moment verpot worden, maar bij voorkeur in de lente. Na de donkere dagen van de winter, krijgen de planten allemaal zin om te gaan groeien en herpakken ze zich sneller. Ik heb zelf net nog een aantal planten opgekuist en verpot, waar ik eerder nog geen tijd voor gevonden heb. Wanneer er trouwens schimmel in de pot komt, is het zonder twijfel de beste optie van onmiddellijk de schors te vervangen in welk seizoen dan ook.
Groeten,
Marleen
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2011, 01:49:52 pm door Marleen »

« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2011, 09:28:51 am »
Marleen,

Het speelt maw niet zoveel rol of de plant nieuwe bladeren of nieuwe takken aan het groeien is?

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2011, 01:11:10 pm »
Verpotten doe je in de regel best wanneer een plant in rust is. Of voor de nieuwe wortelgroei start. Dat is gewoonlijk in het vroege voorjaar, wanneer alle omstandigheden qua, licht, temperatuur, enz. Verbeteren.
Maar Marleen bedoelt waarschijnlijk specifiek voor Phalaenopsis. Want de hybriden die men aanbied zijn bere sterk en kan je verpotten wanneer je maar wil.

Succes
Groetjes,
Patrick - Phal

« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2011, 01:49:31 pm »
Ik heb het inderdaad over Phalaenopsis. De hybriden zijn inderdaad zeer sterk, zoals Patrick aangeeft, maar bij de botanische soorten kun je toch maar beter kijken of de plant in rust is om meer succes te hebben bij het verpotten.
Bij andere soorten komt het erop aan om de beginnende wortelgroei of nieuwe scheuten niet te beschadigen. Als je de keuze hebt, zou ik ook alleen maar verpotten wanneer de plant in rust is.

Groeten,
Marleen

« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2011, 08:51:12 am »
Bedankt voor jullie tips.