Beloning

• 17 Reacties
  • 2385 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Beloning
« Reactie #15 Gepost op: juli 12, 2011, 07:34:59 pm »
We waren maar met zijn drieën. Dat maakt transport gemakkelijk. Het was Peter's beurt om te rijden.

We hadden een verrijkend gesprek over GPS gebruik versus kaartlezen. Of Informatica freak Peter, tegen aardrijkskunde lerares Marleen. Ik hield me veilig op de achtergrond, of letterlijk op de achterbank. Wanneer die GPS dan nog uitviel, verwonderde het me dat er zo weinig reactie kwam.

Zonder enige file-last of verkeersproblemen bereikten we  Reinhart Orchideeën. We werden ontvangen met een heerlijke kop koffie. Mr Reinhart stond ons uitvoerig te woord.  We kregen vrije baan in de serre, maar hij verwittigde ons dat er camera bewaking was... Hij verwachtte blijkbaar veel dieven, want er hingen ook bordjes met deze boodschap. Er stond erg weinig in bloei. En er lag heel wat werk op de plank. Heel wat planten waren duidelijk aan verpotten toe. En alles stond erg droog. Ook leken veel planten er erg gelig bij te staan. Dat zou wat te maken hebben met een leverancier die te laat in het warme vroege voorjaar de serre's kwam kalken.

Maar we deden toch een aantal mooie koopjes. Zo stonden de uitgebloeide Cyperpediums aan 15,00€. O ja en Marleen liet zich verleiden voor een pracht exemplaar Aerangis ugandensis, ik durf niet gokken naar het aantal bloemtakken. Ze stonden immers nog in knop. Even sloeg de paniek haar om de keel. Er kroop een wit pluizig insect over de plant. Aanvankelijkdachten we aan wolluis. Maar het kroop erg snel en zou de larve van een kevertje zijn, wat als biologisch verweer tegen luizen was uitgezet. (Cryptolaemus montrouzieri)

Dan reden we naar Holm in Duitsland. We kwamen er al vrij laat aan. Mr Holm stond zowat klaar om te vertrekken, maar liet ons toch nog binnen. Het moet gezegd worden de serre's van Holm waren een echte verademing. Het is lang geleden dat ik nog zo'n verzorgde serre zag. Alle planten stonden er gezond bij. Het was er krakend proper. Het aanbod leek klein, tot we informeerden naar Natuursoorten. Mr Holm ging met ons door de serre's door via een garage, naar achterliggende serres. Pas dan werd het helemaal te mooi. Een zeer groot aanbod aan planten, met massa's kleine plantjes die dringend aan uitplanten toe waren.
O, ja niet onbelangrijk de prijzen. Ik had een beeld van dure Duitse prijzen, maar wat we hier moesten betalen voor wat we kochten viel echt best mee. Cattleya species met bloemknop voor 15,00€ vind ik best een goede prijs.

Peter bracht ons veilig thuis, alles bij elkaar reed hij ruim 700Km.

Het was voor herhaling vatbaar. Ik wil zeker nog eens naar Holm!
Maar Marleen heeft alvast de opdracht gekregen een tripje uit te stippelen naar het Franstalige landsgedeelte en een stukje in Frankrijk. 'L'Amazone en Riane'
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Marie

• 770
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2011, 06:07:03 pm »
Ik heb van jullie verslag genoten,spijtig dat ik niet mee kan.
Hier is het leuk!

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
« Reactie #17 Gepost op: juli 13, 2011, 08:22:18 pm »
Peter, Marleen, en al wie ik hiermee nieuwsgierig maak.

Die mooie bosjes kleine blaadjes, die mijn aandacht kregen. Ik vertelde dat het kleine bloempjes waren, die als klokjes, als bellen, onder de bladeren bengelen. Google eens naar Zootrophion serpentinum dan weet je wat ik bedoelde.
Zo één bloempje is maar niets, maar zo'n bussel vol bloemen moet indruk maken, denk je niet.

Als je op de website gaat kijken bij species zie je ook enkele, maar dat zijn heel andere planten qua bouw. Hier staan de blaadjes gesteeld in een potje.
Groetjes,
Patrick - Phal