Troostprijs

• 1 Reacties
  • 614 Gelezen

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Troostprijs
« Gepost op: juli 18, 2011, 06:47:26 pm »
[size=150]De Wilg.[/size]

Ik wilde er in het najaar nog eens naar toe.  En er waren kandidaten om mee te gaan.

Nu wil mijn echtgenote vrijdag shoppen en krijg ik carte blanche om zelf mijn dag in te vullen...
Mocht er goed weer aangekondigd zijn dan kon ik verder werken aan het vervangen van dak en ramen van mijn serre, maar ik heb geen zin om in de regen te staan. (En nog minder om te gaan shoppen.)

Dus dacht ik, ik ga wat snuisteren bij 'De Wilg' Wellicht vind ik nog iets interessants.
Ik zoek op een iets deftiger uur te vertrekken... Rond 08:00 vanuit Hoboken.
Peter liet al verstaan, dat hij zich wil opofferen om mee te gaan. Zijn er wellicht nog kandidaten?
Zo ja kondig ik ons bezoek aan bij De Wilg.
Groetjes,
Patrick - Phal

*

Offline Phal

• 2283
    • Bekijk profiel
    • http://www.PnPOrchids.be
Re: Troostprijs
« Reactie #1 Gepost op: juli 22, 2011, 08:11:12 pm »
Had ik dit troostprijs genoemd...?  Totaal verkeerde keuze zo zou blijken.

Rond negen uur kwamen we toe in 'De Wilg'. Een zacht zonnetje scheen op de serre. We kregen als zo vaak eerder een open doekje. Loop maar rond, je mag overal kijken, zet maar opzij wat je interessant vindt en straks kom ik bij jullie.

Ik vond dat er verrassend veel in bloei stond. En er was weer heel wat meer opgepot. Anderzijds waren de tabletten, die nog niet onder handen genomen waren ook (als dat kan) nog meer overwoekerd met onkruid.
Wat me ook opviel was dat er op de schermen kippegaas, waar de vorige keer een groot aantal 'lege' kurkjes hingen, blijkbaar ook een grote opruim aktie had plaats gevonden. De overgrote delen van dode plantenresten en 'lege' kurkplankjes waren verwijderd.  Dat gaf gelijk een heel andere aanblik.

Helemaal achteraan waren tabletten leeg gemaakt en waren planten verzet. We werkten ons tussen de tabletten van achteraan naar voor toe. Wanneer we tussen de schermen liepen sprong de sproeiinstallatie op. Dat zou nog wel een keer of tien gebeuren. Blijkbaar reageerde die op lage luchtvochtigheid en telkens de zon tussen de wolken doorpriemde sprong de installatie op. Telkens maar heel even, maar meestal vluchtte ik toch maar van tussen de tabletten.

De grond was nat en bemost. Peter liep achter me, met het fototoestel in aanslag... Hij hoopte dat ik op het gladde mos onderuit zou gaan. Toch was hij het die achteraan haast de grond opging, toen hij op een buis stapte, die dan van de support afviel.

Peter zocht zoals eerder vooral Bulbophyllums. Maar eventueel zou een botanische Phalaenopsis hem ook interesseren. Ik vond één bloeiend exemplaar van Phalaenopsis chibae. Niet echt een grote plant, maar met twee nieuwe bladeren en wortels in de groei. Ik vreesde, de relatieve zeldzaamheid in acht genomen, dat die wel iets meer zou kosten. Toen we onze oogst afrekende kreeg Peter hem gratis. Je kon geen geld vragen voor zo'n miserabel plantje, zo klonk het...

Na een kop koffie vertrokken we rond 13 uur naar Klinge. O, ja voor de volledigheid, a&ls je een GPS gebruikt hoor je wel te luisteren en op te letten. Ik reed een afrit voorbij. Ik dacht dit te moeten melden... Anders zou Peter het wel doen!  Spijtig genoeg was Rene Klinge niet thuis. Die was voor enkele weken naar Italië. Remko liet ons tussen de tabletten wat rondkijken, maar iets kopen zat er niet in, daar voor moesten we terug komen als Rene er was.
Peter vroeg of hij een zak potmengsel kon kopen. Een grote doos half grove schors, gemengd met sphagnum verdween in mijn koffer.... Prijs... Neem maar mee en regel het een smet Rene als die terug is.

Met een armoezaaiersmoeltje krijg je alles klaar.
Groetjes,
Patrick - Phal